Perspektywiczny rynek - wywiad cz. II

Perspektywiczny rynek - wywiad cz. II

Brief.pl / Wiedza

Grzegorz Wójcik, prezes Fundacji Rozwoju Gospodarki Elektronicznej, mówi m.in. o rynku m-commerce oraz preferowanych przez Polaków formach płatności za zakupy online

-

Prozmawiajmy na temat rozwoju m-commerce w Polsce. Czy przedsiębiorcy działający na polskim rynku mają jeszcze czas, by wykorzystać potencjał także tego kanału sprzedaży? O czym należy pamiętać, przygotowując się do tego obszaru?

Dla dobrych koncepcji, które potrafią wyróżnić się na rynku i spełniać oczekiwania konsumentów, nigdy nie jest za późno. Coraz szerszy dostęp do sieci przez tablety i smartfony tworzy nowe oczekiwania i przyzwyczajenia konsumentów. To olbrzymia szansa dla szybko rozpoznających te potrzeby, ale i duże zagrożenie dla dotychczasowych liderów poszczególnych segmentów tradycyjnego rynku internetowego, jeśli sami w krótkim czasie nie dostosują się do zmieniającego się otoczenia.

Trzeba przede wszystkim zaakceptować fakt, że uruchomienie pierwszej wersji sklepu nie będzie doskonałe i -mimo obszernych case studies - nie ma jednego „dobrego” rozwiązania. Trzeba się ciągle uczyć i udoskonalać ofertę. Ważne jest, by dostosować formę i treść oferty do wykorzystywanego sprzętu czy oprogramowania przez e-konsumentów. Inaczej bowiem funkcjonujemy i podejmujemy decyzje zakupowe w domu, a inaczej poza nim. Poza tym jeden konsument często korzysta z wielu urządzeń i na każdym z nich chce mieć dostosowane funkcjonalnością rozwiązanie.

Jak Polacy najchętniej płacą za zakupy online? Czy różnimy się pod tym względem od innych krajów i jakie są trendy w tym zakresie?

Wyniki najnowszego raportu „e-Commerce w Polsce 2012 w oczach internautów. Gemius dla e-Commerce Polska” wskazują, że serwisy płatności on-line zyskują na znaczeniu. Mimo, że większość respondentów nadal reguluje należności przelewem bankowym (67 proc. kupujących w sklepach internetowych oraz 76 proc. na aukcjach) lub gotówką przy odbiorze (59 proc. w e-sklepach oraz 52 proc. na aukcjach), coraz więcej z nich stawia na serwisy takie jak: PayU, PayPal czy DotPay. Płatności za pośrednictwem tego typu rozwiązań deklaruje 42 proc. użytkowników e-sklepów oraz 50 proc. aukcji internetowych. Odsetek osób korzystających z systemów płatności wzrósł w przypadku e-sklepów o 19 punktów procentowych, a aukcji o 13 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem.

W naszym kraju, podobnie jak na innych rynkach europejskich i światowych, rola nowoczesnych form płatności będzie rosła, czego odzwierciedleniem są deklaracje badanych. Ankietowani coraz częściej wymieniają serwisy płatności jako jedne z najlepszych opcji regulowania należności za zakupy on-line. To rozwiązanie za optymalne uznaje 26 proc. klientów e-sklepów oraz 31 proc. kupujących na aukcjach.

A zakupy grupowe - czy nadal się rozwijają, czy też boom na tę formę już minął? I z drugiej strony - czy Państwa zdaniem wpłynęły one na lojalność osób kupujących online? Jak w ogóle można poradzić sobie z tym aspektem i "lojalizować" pozyskanych już klientów?

Na rynku zakupów grupowych następuje stabilizacja i przedefiniowanie. Boom na tę formę zakupów, widoczny chyba najlepiej w 2011 roku, już przeminął. Najwięksi gracze, jak Groupon, ścięli wydatki marketingowe o ponad połowę i z serwisu zakupów grupowych podążają w stronę platformy e-commerce.

Większy wpływ na lojalność klientów, niż działania marketingowe serwisów zakupów grupowych, mają przemyślane, długofalowe programy lojalnościowe prowadzone przez e-sklepy i serwisy aukcyjne. Chociaż według danych z raportu „e-Commerce w Polsce 2012 w oczach internautów. Gemius dla e-Commerce Polska”, programy lojalnościowe mają istotne znaczenie na dokonanie ponownego zakupu w tym samym sklepie dla 25 proc. respondentów, to e-sprzedawcy powinni zawsze pamiętać o tym instrumencie promocji podczas konstruowania swojej oferty. Doświadczeni praktycy e-handlu wiedzą, że pozyskanie nowego użytkownika w e-commerce jest znacznie bardziej kosztowne niż utrzymanie stałego, zadowolonego z usług klienta.

Na koniec wielka prośba o wskazanie ciekawych, niestandardowych modeli e-commerce funkcjonujących na polskim rynku lub zagranicą.

Przeglądając nowe projekty internetowe, mogę powiedzieć, że codziennie znajduję ciekawe rozwiązania z punktu widzenia innowacyjnych pomysłów w zakresie wizualnym - nawigacji po serwisie, jakości zdjęć, animacji, filmów oraz przedstawiania treści w sposób zindywidualizowany dla użytkownika. Szerokopasmowy internet daje nieprawdopodobne możliwości, a poszczególne serwisy potrafią zrobić olbrzymie wrażenie i zachęcić do zakupu. Przykłady sklepów można zobaczyć chociażby na ecommercegallery.com, ale serwisów agregujących ciekawe strony jest w sieci bardzo wiele.

W zakresie modeli biznesowych ciekawym trendem są serwisy, które oferują sprzedaż w modelu subskrypcyjnym. Ostatnio wrażenie zrobił na mnie serwis barkbox.com – użytkownik określa wielkość swojego psa i wybiera rodzaj abonamentu – czym dłuższy okres umowy, tym niższa cena za paczkę wysyłaną co miesiąc, w której za każdym razem znajdzie inne prezenty dla swojego psa – od zabawek, przez kości po produkty żywnościowe, zdrowotne oraz innowacyjne gadżety. Takie połączenie ciągłej sprzedaży z usługą doboru asortymentu zgodnie z preferencjami klienta jest przykładem na to, że dobry pomysł i koncepcja marketingowa stanowi istotną część prowadzenia e-biznesu.

:: ::

Zachęcamy także do przeczytania I części wywiadu

E-commerce jest tematem głównym majowego wydania miesięcznika "Brief". Zapraszamy do lektury!

 

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.