Przyszłość social media

Przyszłość social media

Brief.pl / Wiedza

Właśnie dzieje się to, co duża część osób zajmująca się mediami społecznościowymi przepowiadała jakieś dwa, nawet trzy lata temu. Powoli odchodzimy od globalnych, olbrzymich sieci społecznościowych, a nasze aktywności kierują się w stronę mniejszych, ale bardziej ze sobą zżytych wspólnot opartych o geolokalizcję. Mimo to sądzę, że Facebook się i tym razem wybroni.

-

Można powiedzieć, że dokonuje się niewidoczna rewolucja. Tak jakbyśmy się świetnie bawili na outdoorowej imprezie i nawet nie zauważyli, że powoli zaczęło świtać (tudzież ściemniać się). Tak samo, niepostrzeżenie w nasze życie wkradają się mobilne aplikacje oparte o geolokalizacje czy messengery służące do komunikacji z bliskimi. Spytacie się dlaczego zatem Facebook czy nawet Twitter ciągle rośnie. Odpowiem Wam, że zapewne dlatego, iż ogół populacji naszej planety jeszcze nie nasycił się mediami społecznościowymi... jednak z każdym miesiącem jest coraz bliższy tego stanu. Wie o tym Facebook i Google. Dlatego też rozpaczliwie szukają nowych rynków takich jak Azja czy Afryka i są gotowe uzbroić ich mieszkańców w internet na swój koszt. Nie jesteśmy tuzami jak Mark Zuckerberg - nie ogarniamy globalnych strategii. Nie zdajemy sobie sprawy, że będąc spółką notowaną na giełdzie nie możemy sobie pozwolić na spadki - musimy ciągle rosnąć. Gdy raz spadnie nam liczba MAU zaczną o tym grzmieć media. Użytkownicy widząc to, na zasadzie dowodu społecznego, w coraz większych masach zaczną nas opuszczać, inwestorzy odejdą, akcje spadną i tak dalej...

Wygra genetyka sprzed tysięcy lat

Powoli zaczynamy zauważać, że kilkuset znajomych na Facebooku to nie to, na czym nam zależy. Zastanówmy się - mamy dziesiątki znajomych ze studiów, przypadkowych osób poznanych na imprezach, czy w poprzednich miejscach pracy. Nie utrzymujemy z nimi kontaktu w świecie rzeczywistym i zapewne nie mamy powodu tego robić. Po co je więc trzymamy? Przecież nie będą sprawdzać - ba! nie będą w stanie - kto z ich kilkuset znajomych wcisnął na profilu "unfriend". Włącza nam się zmysł "kolekcjonera". Podświadomie interpretujemy dużą liczbę znajomych jako dowód naszej "fajności" w świecie rzeczywistym oraz wirtualnym, więc każdy wykluczony znajomy to jak odjęcie sobie punktów lansu.

Jak rozwiązać ten problem? Jak zjeść ciastko i mieć ciastko? Odpowiedź jest prosta - przenieść się na nową aplikację, która zaspokoi nasze potrzeby, a Facebooka czy Twittera zostawić z setkami znajomych jako swoisty śmietnik/archiwum naszego życia.

::

Koniec ery "żebrolajków". Dyskusje to złoto Social Mediów

::



W ten sposób wygra uśpiona genetyka sprzed tysięcy lat. Człowiek jest też zwierzęciem stadnym, jednak pierwotne stado różni się od tego Facebookowego w dwóch aspektach. Po pierwsze ilością: ciężko znaleźć jaskinię na 500 osób. Po drugie bliskością kontaktów: w małym stadzie z każdym nawiązujemy kontakt codziennie. Poza tym, stado 500 osób szybko by rozpadło się na kilka mniejszych, ponieważ nie znalazłby się lider z na tyle silnym autorytetem, aby wszystkich ogarnąć.
Współczesnym odpowiednikiem stada jest rodzina i najbliżsi znajomi.

Localization is the f#$%ing new king!

I nic na to nie poradzimy. Nasze stado ma jeszcze jedną właściwość - fizycznie nie jest od nas zbytnio oddalone. Chcecie dowodów? Funkcja Facebooka "Nearby friends", nowy Swarm od Foursquare'a z pokazaniem odległości zameldowań naszych znajomych czy... służący do powiększania stada Tinder ;-). Mówiąc dosadnie, mamy gdzieś co się dzieje dalej niż 10 kilometrów od nas, nie wspominając już o wydarzeniach na innych kontynentach.

Ilość informacji ze świata jest olbrzymia! Dużo większa niż nasze zasoby poznawcze. Nie jesteśmy w stanie ich przyswoić (nie wspominając już o przetworzeniu) więc ograniczamy ich źródła do lokalnych, które w założeniu mają największy wpływ na nasze życie. 

W trend "ograniczonego stada" i lokalizacji świetnie wpisują się wszelkiego rodzaju komunikatory, które zyskują olbrzymią popularność: SnapChat czy WhatsApp.

Facebook się wybroni!

Dlaczego tak sądzę? Ponieważ w swoich szeregach ma świetnych ludzi, którzy partycypują przyszłość i potrafią odsiać trendy, które są chwilową modą od tych, które będą nam towarzyszyć latami. Dowodów daleko nie trzeba szukać: wyżej wspomniana funkcja "Nearby friends", wykupienie za olbrzymie pieniądze WhatsApp, nieudana próba kupna SnapChata, która doprowadziła do stworzenia własnej aplikacji, czyli SlingShot.

Jest jeszcze jeden argument - oddzielenie Facebook Messengera od głównej aplikacji. Niby branża uważa to za durny pomysł, jednak swoje opinie może schować do szuflady. Mądre głowy z Menlo Park dawno temu przeprowadziły badania fokusowe i na podstawie ich wyników podjęli taką, a nie inną decyzję. Polecam czytać papierowe/tabletowe wydanie Fast Company ;-)

::

Źródło: whysosocial.pl

Photo: © ra2 studio - Zobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Brief.pl / Ludzie

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce
Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Po 3 latach od momentu wejścia na polski rynek Uberowi udało się zgromadzić ponad milion zadowolonych użytkowników. Jak się okazuje, z aplikacji w Polsce najchętniej korzysta pokolenie millenialsów. Teraz firma zdecydowała się umocnić swój marketing - tak, by z aplikacją dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w różnym wieku. O nowej strategii marketingowej, zjawisku uberyzacji i premierach kolejnych usług Ubera rozmawiamy z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce.

Cannes breaking news: Polak ponownie na czele europejskich struktur IAA

Brief.pl / Aktualności

Cannes breaking news: Polak ponownie na czele europejskich struktur IAA
Cannes breaking news: Polak ponownie na czele europejskich struktur IAA

Paweł Kowalewski, pełniący stanowisko Global Vice President objął dodatkowo stanowisko VP Area Director Europe. Paweł jest jedynym Polakiem w globalnych strukturach IAA i w dalszym ciągu odpowiadać będzie za rozwój stowarzyszenia na świecie. Nowe obowiązki objął w niedzielę podczas IAA Executive Committee Meeting w Cannes.