wp - grudzien 2016

Europejski rynek oponiarski – widać światełko w tunelu?

Europejski rynek oponiarski – widać światełko w tunelu?

Brief.pl / Wiedza

Kryzys w branży motoryzacyjnej odbił się negatywnie na rynku oponiarskim. Obecnie jednak producenci i sprzedawcy ogumienia nie mają powodów do narzekań, bowiem najnowsze dane wskazują na wzrosty sprzedaży. Prognozy dla całej branży również są obiecujące, co jest wskazówką dla inwestorów chcących ulokować kapitał w akcje spółek produkujących opony.

-

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego na europejskim rynku opon letnich i sportowych w pierwszym półroczu 2014 roku zanotowano 6-procentowy wzrost. Znacznie lepsze wyniki uzyskano w segmencie opon zimowych, gdzie sprzedaż poprawiono o 24 proc. W przypadku opon przeznaczonych do samochodów 4x4 wzrost wyniósł 9 proc., a o jeden punkt procentowy był on wyższy dla opon ciężarowych i autobusowych. O 8 proc. wzrósł rynek opon motocyklowych, o 4 proc. opon rolniczych, a o 2 proc. opon przemysłowych. Jeszcze w 2012 i 2013 roku sprzedaż opon na świecie malała – w 2012 roku o 10 proc. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych – ETRMA prognozuje, że w całym 2014 roku nastąpi wzrost rynku oponiarskiego o 2-3 proc. rok do roku.

W Polsce wzrosty były bardziej spektakularne. W przypadku opon letnich i sportowych branża oponiarska notowała zwyżkę o 14 proc, a o 12 proc. wzrosła sprzedaż opon 4x4. Największy wzrost dotyczył opon rolniczych – 47 proc. i opon przemysłowych – 20 proc. Powodem tak korzystnych wyników były przede wszystkim inwestycje w górnictwie, rolnictwie i branży budowlanej. Tymczasem w 2012 roku sprzedaż opon w Polsce zmalała o 15 proc. rok do roku. Powoli polski rynek oponiarski podnosi się z kryzysu, który mocno dotkną branżę motoryzacyjną, a co za tym idzie – producentów i sprzedawców ogumienia.

Europejski rynek oponiarski notował spadki w zakresie ogumienia do samochodów dostawczych i skuterów, co może wiązać się z napiętą sytuacją na Ukrainie. „Warto podkreślić, że liderem sprzedaży opon w Europie pozostają Niemcy dzięki największym wzrostom w kategorii opon do samochodów osobowych i ciężarowych” zaznacza Armand Dahi sprawujący funkcję Prezesa PZPO.Dwa lata temu Niemcy zapowiadały ograniczenie kosztów produkcji opon, ale jednocześnie nie zmniejszono skali inwestycji w fabryki i wyposażenie, prognozując długofalowy wzrost na rynkach wschodzących. Mając je na uwadze, warto rozważyć możliwość dokonania inwestycji w spółki akcyjne funkcjonujące na rynku oponiarskim. Ich akcje mogą przynieść zyski w najbliższym czasie. Wyniki z ostatnich dwóch lat wyglądają obiecująco. Np. akcje Dębica SA w lipcu 2012 były notowane na poziomie 52,27 zł, natomiast w sierpniu 2014 ich cena wynosiła już 94,63 zł (notowanie z 21.08.2014).

 

Kupujemy opony w internecie

Polacy coraz częściej poszukują opon w sklepach internetowych, co potwierdzają m.in. dane finansowe Oponeo.pl. Spółka podaje, że w lipcu 2014 roku wielkość przychodów ze sprzedaży netto wyniosła 16 889 tys. zł, co oznacza wzrost o 32 proc. w stosunku rok do roku. Narastająco przychody za okres od stycznia do końca lipca tego roku kształtują się na poziomie 158 078 tys. zł, co daje 28-procentowy wzrost względem przychodów odnotowanych w analogicznym okresie ubiegłego roku. Inwestorzy lokujący swój kapitał w akcje tejże spółki mogą spodziewać się wysokich profitów w najbliższej przyszłości.

Tagi:

opony Oponeo

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.