Szwedzki porządek

Szwedzki porządek

Magazyn / Inspiracje

Szwecja jest jednym z ważniejszych partnerów gospodarczych Polski. O tym, jacy są szwedzcy przedsiębiorcy, co wpływa na sukces szwedzkich marek w Polsce oraz jakie znaczenie w kreowaniu ich wizerunku ma metka „Made in Sweden”, mówi Magdalena Pramfelt, dziennikarka, skandynawistka, od 2007 roku współpracująca z Polsko-Szwedzką Izbą Gospodarczą.

-

Jakie są Pani pierwsze skojarzenia ze słowem „Szwecja”?

Uproszczone procedury prawne i regulacje, które ułatwiają życie i pracę. Dobra organizacja. Dążenie do osiągnięcia społecznych konsensusów. Dbałość o wysoką jakość towarów i usług, stałe dążenie do innowacji. Nowoczesność połączona z przywiązaniem do tradycji. Przybysze odwiedzający ten kraj na pewno zauważą harmonię formy i kolorystyki w zagospodarowaniu przestrzennym i architekturze oraz dbałość o przyrodę. 

Jacy są szwedzcy przedsiębiorcy?

Szwedzi stosują proste systemy zarządzania i zasadę egalitaryzmu – szwedzkie organizacje mają stosunkowo mało poziomów zarządzania w porównaniu do wielu innych europejskich firm. Struktury organizacyjne są tworzone tak, by pozwolić ludziom wykonywać zadania w sposób efektywny, samodzielny i możliwie bez zakłóceń. Ciężko zbudować uniwersalny profil szwedzkiego przedsiębiorcy – mieszkańcy tego kraju różnią się od siebie znacznie w zależności od tego, z której części kraju pochodzą, którą branżę reprezentują oraz jakie mają doświadczenie. Bez wątpienia jednak Szwedzi są ostrożni, nie nawiązują relacji biznesowych, nie zapoznawszy się uprzednio z firmą partnera. Mieszkańcy tego kraju przyzwyczajeni są również do pewnych standardów biznesowych wypracowanych przez pokolenia i ułatwiających pracę. Do nich należy m.in. stosunkowo długi tryb planowania aktywności, zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie, dokładne zapoznanie personelu firmy z pomysłami i planami przedsiębiorstwa oraz współpraca ze związkami zawodowymi, które mają silną pozycję w Szwecji. Planując współpracę ze szwedzkimi przedsiębiorcami warto, poznać i zrozumieć reguły panujące w szwedzkim biznesie. Jako Izba staramy się je przekazać polskim firmom na początku współpracy. Organizujemy również seminaria na temat tego, jak zaplanować i przeprowadzić skuteczną współpracę, unikając błędów i nieporozumień. 

Z jakimi stereotypami spotykają się szwedzcy przedsiębiorcy w Polsce?

Szwedzkie firmy są w Polsce dobrze postrzegane, cieszą się opinią rzetelnych i wywiązujących się z zobowiązań. Niestety, polscy przedsiębiorcy zarzucają czasem współpracownikom z północy brak spontaniczności, narzekając również na długi tryb przygotowań do współpracy. Ten rozdźwięk niewątpliwie wiążę się z kwestią różnic kulturowych. W Szwecji nie ma miejsca na spontaniczność w biznesie. Panuje tam założony z góry porządek, a raz podjęte decyzje rzadko kiedy są zmieniane. Szwedzi są również bardziej wyważeni w relacjach biznesowych, do tego nie łączą kontaktów prywatnych ze służbowymi. Możemy cieszyć się zaufaniem szwedzkich partnerów, ale nie musi to oznaczać przyjaźni – mieszkańcy tego kraju nie lubią stwarzać dwuznacznych sytuacji podczas prowadzonej współpracy biznesowej.

Jakie marki, postaci czy wydarzenia wpływają na kształtowanie się wizerunku Szwecji w Polsce? 

Szwecja wypracowała szereg marek, które cieszą się uznaniem na całym świecie. Wiele z nich jest obecnych w Polsce. Wpieraniem zagranicznej współpracy handlowej zajmuje się Business Sweden – szwedzka organizacja promocji handlu i inwestycji działająca w blisko 60. krajach na świecie, w tym również w Polsce. W maju poznamy laureata nagrody jubileuszowej 10. edycji Nagrody dla Szwedzkich Eksporterów. Będzie to okazja, by dowiedzieć się więcej o szwedzkich markach. W ubiegłym roku laureatem nagrody została firma Envirotainer zajmująca się opracowaniem lotniczych metod transportów leków wrażliwych na zmiany temperatur. 

Istotną rolę w kształtowaniu wizerunku Szwecji w Polsce odgrywają również kwestie kulturowe. Wszyscy znamy takie postaci ze świata artystycznego, jak ABBA, co roku śledzimy Nagrody Nobla, pamiętamy również, że Szwecja jest monarchią. Warto również wspomnieć o ważnej roli, jaką w kształtowaniu wizerunku Szwecji odgrywają kryminały szwedzkich autorów, np. te pisane przez Stiega Larssona, jednego z najbardziej znanych współczesnych pisarzy szwedzkich, dotykające spraw kontrowersyjnych i często przemilczanych. 

Czym dla Pani jest marka „Made in Sweden”? W jaki sposób wpływa na odbiór szwedzkich marek?

Solidność, funkcjonalność i nowoczesność to atrybuty produktów spełniających szwedzkie normy. Dzisiaj wiele z nich tworzonych jest z importowanych z poza granic kraju surowców lub przy współpracy z zagranicznymi podwykonawcami, jednak znaczna większość z nich zawiera w sobie specyficzną „szwedzką myśl”. Dobra z tego skandynawskiego kraju spełniają szwedzkie normy, w tym także te dotyczące środowiska. Szwedzki konsument jest wymagający, dlatego towary, które kupuje, muszą spełniać te warunki.

Moim zdaniem, marka „Made in Sweden” pozytywnie wpływa na odbiór firm szwedzkich za granicą. Zważywszy na fakt, że w sektorze produkcji i usług związanych z przemysłem pracuje w Szwecji ponad milion osób, a większość produkowanych towarów jest eksportowana, dobre postrzeganie marki „Made in Sweden” jest pożądane. 

Co wpływa na sukces szwedzkich firm w Polsce?

Przede wszystkim dużą rolę odgrywają tutaj takie czynniki, jak przystępność cenowa i atrakcyjność oferowanych produktów, dobra obsługa oraz dbałość o stosowanie rozwiązań przyjaznych środowisku. Choć te założenia są standardem wielu sieci, szwedzkie marki, jak IKEA, KappAhl czy H&M, kładą na nie szczególny nacisk, jasno precyzując swoje wartości i skutecznie komunikując się z szerokimi grupami klientów. 

Marki, które odniosły największy sukces na polskim rynku, jak IKEA, pochwalić mogą się również determinacją i talentem ich założycieli. Co ciekawe, warto przypomnieć, że Polska odegrała dużą rolę w światowym sukcesie IKEA – jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku rozpoczęto współpracę z polskimi producentami mebli. Dziś przebojem w branży hotelowej jest również Mera Spa Hotel w Sopocie, inwestycja SwedeCenter Grupy Inter IKEA, utrzymana w skandynawskim stylu. 

Niestety, nie wszystkie szwedzkie marki są w Polsce kojarzone z krajem swojego pochodzenia. Rzadko ze Szwecją łączone są chociażby usługi Panoramy Firm, której właścicielem jest Eniro Polska. Mało kto wie również o tym, że Puls Biznesu wydawany jest przez rodzinny szwedzki koncern Bonniers. 

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.