Alternatywne vCPM

Alternatywne vCPM

Brief.pl / Technologie

Branża nie zdążyła jeszcze w pełni nacieszyć się wygodą media biddingu w czasie rzeczywistym (RTB), ale już docierają do nas kolejne, innowacyjne rozwiązania w tym zakresie. Tym razem specjaliści od e-marketingu, ale też wydawcy i reklamodawcy otrzymują przyszłościowy, alternatywny dla CPM system rozliczania kampanii - vCPM.

-

Model RTB w szybkim tempie stał się standardem na rynku reklamowym. Przemawia za nim nie tylko możliwość zarządzania całością kampanii w jednym miejscu, przy jednoczesnym dostępie do powierzchni reklamowej różnych witryn, ale także niezwykle precyzyjne targetowanie użytkowników. Między innymi dlatego wartość tego rynku sukcesywnie rośnie – od kilku lat obserwujemy stały wzrost globalnych wydatków na reklamę RTB, które w 2016 roku mają sięgnąć nawet 14 mld dolarów (przy 7,5 mld obecnie).

 

Niemniej jednak, użytkownicy nie mają szans na zobaczenie co najmniej 54 proc. wszystkich reklam w internecie[1]. Dzieje się tak, ponieważ duża cześć z nich jest umiejscowiona na dole strony, w miejscu określanym mianem “below the fold”. Internauci rzadko przeglądają witryny do końca, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, iż informacje, których szukają zazwyczaj znajdują się w górnej części strony. Fakt ten jednak nie jest uwzględniany przez najpopularniejsze modele rozliczania kampanii w internecie.

 

Jak rozliczać się z kampanii?

Podstawowy i najbardziej rozpowszechniony model rozliczania kampanii to CPM (Cost Per Mille), czyli stawka za 1000 wyświetleń reklamy. W tym przypadku, odsłony dla celów sprawozdawczości i rozliczeń opierają się na koncepcji „dostarczenia”. Oznacza to, że klient płaci za wyświetlenie reklamy RTB za każdym razem, gdy pojawi się ona na stronie, niezależnie od tego, w którym miejscu witryny ma to miejsce i czy użytkownik ją faktycznie zobaczy.

Coraz bardziej istotne stają się liczby, mówiące jak często reklama jest faktycznie widziana przez użytkownika - a nie ile razy wyświetlił ją serwer reklamowy danego wydawcy. Reklamodawcy chcą natomiast rozliczać wydawców i partnerów, z którymi współpracują z efektywności działań prowadzonych w internecie. Dlatego też, wydaje się, że przyszłość branży definiowana będzie głównie przez systemy oparte na rozliczaniu odsłon reklam widzianych przez użytkownika.

 

Do tej pory w tym obszarze funkcjonowały efektywnościowe modele rozliczeń - CPC, czyli za kliknięcia i CPA – za akcje na stronie reklamodawcy, np. sprzedaż, leady kontaktowe. Nowym rozwiązaniem, będącym dla nich ciekawą alternatywą jest natomiast vCPM – system w pełni oparty na koncepcji widoczności. Zarówno system rozliczania CPC jak i system vCPM mogą zostać efektywnie wykorzystane, pod warunkiem, że zostaną odpowiednio dobrane do potrzeb reklamodawcy.

 

Model CPC wciąż znajduje zwolenników, gdyż obciąża reklamodawcę opłatą tylko gdy użytkownik faktycznie wykaże zainteresowanie reklamą poprzez kliknięcie. Jeśli jednak reklamodawcy zależy na zapewnieniu jakościowych odsłon, z pomocą przychodzi vCPM. Wykorzystanie vCPM będzie miało także sens, gdy celem kampanii jest zbudowanie wizerunku, nie zaś ruch na stronie internetowej reklamodawcy.

 

Widoczność kluczem do sukcesu

Koncepcja widocznej odsłony nie jest zupełnie nowa. IAB (Internet Advertising Bureau), we wspólnym wysiłku z innymi organizacjami branżowymi, promuje inicjatywę “Making Measurement Make Sense”. Opiera się ona na kilku kluczowych zasadach metrycznych mediów cyfrowych, z których jedna to przesunięcie środka ciężkości z odsłon dostarczonych na widoczne. Zgodnie ze standardem IAB, reklama jest uznana za widoczną, jeśli użytkownik w przeciągu co najmniej sekundy widzi minimum 50 proc. jej powierzchni.

Idea widocznych odsłon ma służyć zapewnieniu, że dostarczenie reklamy jest rozliczane tylko wtedy, gdy ma ona szansę być dostrzeżoną przez użytkownika. W modelu vCPM odsłona nie jest rozliczana, jeśli reklama jest umieszczona na dole strony, a użytkownik, dla którego jest przeznaczona nigdy nie przewija witryn do końca.

Na rozliczaniu kampanii w systemie vCPM korzystają wszyscy:

  • Specjaliści od zakupu i sprzedaży reklam wiedzą, które z nich faktycznie trafiają do użytkownika;
  • Wydawcy obserwują wzrost dochodów dzięki sprzedaży narzędzi reklamowych – gdy nie uwzględnia się reklam below the fold, rosną ceny za powierzchnię u góry strony;
  • Reklamodawcy, których reklamy docierają do większej liczby odbiorców zwiększają zwrot z inwestycji.

 

W czasach kryzysu reklamy odsłonowej, vCPM stwarza dla niej szansę na bycie postrzeganą jako atrakcyjne dla reklamodawców, oparte na wydajności narzędzie - zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Forrester, wydatki na reklamę odsłonową w latach 2012-2017 w Stanach Zjednoczonych będą rosły o 17 proc. rocznie[2]. Coraz większe zainteresowanie widocznymi odsłonami budzi również nadzieję, że inne rodzaje nośników cyfrowych pozwolą w niedalekiej przyszłości na podobna zmianę wskaźników wydajności.

Źródło: www.sparcmedia.com

 

[1] Infectious Media, Are You Being Seen? An Advertiser's Guide to Viewability.

[2] Forrester, Digital Media Buying Forecast, 2012 To 2017.

::

© bloomua - Zobacz portfolio

Tagi:

RTB vCPM display

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.