Showrooming z telefonem w dłoni: szanse i zagrożenia dla tradycyjnych sklepów

Showrooming z telefonem w dłoni: szanse i zagrożenia dla tradycyjnych sklepów

Brief.pl / Aktualności

Zdaniem Łukasza Chmury, senior research executive'a z TNS Polska - Rozwój urządzeń przenośnych i internetu mobilnego, wraz z coraz popularniejszymi zakupami online, mogą stwarzać pewne zagrożenie dla tradycyjnego handlu.

-

Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej osób odwiedza sklepy bez zamiaru zrobienia w nich zakupów. Celem wizyty jest jedynie obejrzenie, przymierzenie czy przetestowanie produktów. Zakupy realizowane są następnie w innym miejscu - najczęściej w tańszym sklepie internetowym. Zjawisko to, nazywane showroomingiem, zyskuje na popularności i stanowi coraz większy problem dla sprzedawców.

Mobile Life 2013 to globalne badanie zachowań, motywacji i postaw przeprowadzone na próbie 38 000 konsumentów z 43 krajów, realizowane cyklicznie przez firmę badawczą TNS. Z raportu wynika, że co trzecia osoba na świecie przyznaje się do showroomingu, a 21 proc. spośród nich korzysta wtedy z telefonu. Zjawisko w największej skali występuje w rozwiniętych krajach Azji, na drugim miejscu jest Ameryka Północna, a następnie Europa.

 

Showrooming z telefonem w dłoni

Showrooming z telefonem w dłoni

Badanie, które zrealizowano w Polsce, uwzględniło próbę 977 użytkowników telefonów komórkowych. Według TNS, 28 proc. Polaków przyznaje się, że pomaga sobie przy zakupach, wykorzystując telefon. TNS Mobile Life podpowiada marketerom, jak wykorzystać kanał mobilny do nawiązania dialogu z konsumentem i zaangażowania go tak, aby ten podjął decyzję o zakupach w miejscu, w którym aktualnie się znajduje.

Showrooming z telefonem w dłoni

Zdaniem Łukasza Chmury, rozwój urządzeń przenośnych i mobilnego internetu jest jednocześnie szansą dla tych marek, które odpowiednio wykorzystają kanały mobilne. Ma na myśli skuteczne wywołanie zaangażowania konsumenta, umiejętne dopasowanie się do jego potrzeb, stylu i dynamiki robienia zakupów oraz procesu podejmowania decyzji. Wtedy urządzenia przenośne mogą stać się podstawą do budowania relacji o nowej jakości. Planując takie działania, należy oczywiście zwrócić uwagę na specyficzne dla danego rynku postawy oraz poziom otwartości wobec działań marek w obszarze ich telefonu - dodaje.

Karolina Flaht-Soroka, account manager z TNS Polska, wyjaśnia, że polscy konsumenci mają specyficzne potrzeby i oczekiwania. Oznacza to, że rozwiązania w kanale mobilnym stosowane na świecie nie zawsze sprawdzą się na naszym rynku. Przyznaje, że telefon jest bardzo atrakcyjnym środkiem dotarcia do potencjalnego kupującego. Trzeba jednak wiedzieć, jakie formy komunikacji z konsumentem i jakie funkcjonalności telefonu znajdą zastosowanie podczas zakupów Polaków i tym samym będą przez nich wykorzystywane – wyjaśnia.
 
Oglądanie i porównywanie produktów w sklepach jest napędzane przez dwie potrzeby. Konsumenci chcą mieć pewność, że cena produktu jest najlepszą możliwą ofertą oraz że produkt ten spełni ich oczekiwania i jest dla nich odpowiedni. Dlatego też, zdaniem TNS, 16 proc. konsumentów na świecie podczas wizyty w sklepie czyta recenzje i sprawdza media społecznościowe w poszukiwaniu opinii. W Polsce tego typu czynnościami zainteresowanych jest odpowiednio 12 proc. (czytanie recenzji) i 10 proc. (sprawdzanie mediów społecznościowych) konsumentów.

Zdaniem TNS, warto jednak pamiętać, że profesjonalna i pomocna obsługa w sklepie tradycyjnym nadal jest ogromnym atutem. Wyniki badań pokazują, że jedna trzecia konsumentów na świecie i aż 65 proc. w Polsce woli porozmawiać ze sprzedawcą, zamiast szukać informacji przez telefon.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.