Internet wyprzedzi telewizję: raport

Internet wyprzedzi telewizję: raport

Brief.pl / Wiedza

Z najnowszych badań polskiego rynku reklamy internetowej wynika, że w przeciągu 3 do 4 lat wydatki na promocję w sieci przewyższą budżety przeznaczone na reklamę telewizyjną. Prognozy popierają deklaracje 78 proc. respondentów, o sukcesywnym zwiększaniu wydatków na reklamę internetową dla klientów.

-

Badanie przeprowadzone w lipcu 2014 r. wśród polskich agencji reklamowych dowodzi, że reklama internetowa stanie się niedługo kluczowym kanałem promocji. Z raportu Sociomantic Labs wynika m.in., że aż 92 proc. respondentów sądzi, że w niedługim czasie wyprzedzi ona telewizję. Najwięcej osób (28 proc.) stwierdziło, że potrzeba na to 4 lat, a 24 proc., że 3 lat. Tylko 3 proc. uważa, że taka sytuacja nie będzie miała miejsca. Wyniki badania pozwalają sformułować również inne, ważne dla całego sektora marketingu internetowego, prognozy, a te są nad wyraz optymistyczne.

 

 

Więcej pieniędzy na internet

78 proc. zarządzających obecnie budżetami reklamowymi deklaruje, że wydatki na promocję w sieci ulegną w tym roku zwiększeniu kosztem innych kanałów. Taki trend można zaobserwować nie tylko w Polsce. – Przykładowo w Stanach Zjednoczonych reklama internetowa już wyprzedziła prasową, a według prognoz, w 2018 roku ma również prześcignąć telewizyjną. Dzieje się tak m.in. za sprawą rosnącej popularności urządzeń mobilnych, które powodują, że współczesny konsument jest online przez całą dobę. Świadome tego faktu firmy zaczynają więc inwestować w to medium. Co więcej, nowe formy promocji w sieci, takie jak RTB, retargeting czy reklama osobista, znacznie zwiększają skuteczność działań promocyjnych w sieci – mówi Maciej Wyszyński, dyrektor zarządzający na Europę Środkowo-Wschodnią w Sociomantic Labs.

 

 

Programmatic wciąż nieznany marketerom

Reklama osobista dopiero toruje sobie drogę do świadomości polskich marketerów. Tylko 16 proc. respondentów stwierdziło, że słyszało o tym narzędziu. Dla porównania, w USA cieszy się znacznie większą popularnością, zna ją już 88 proc. marketerów, wynika z badania ANA & Forrester Consulting.

Niewielka świadomość istnienia reklamy osobistej, a także korzyści wynikających z jej zastosowania, przekłada się na deklaracje respondentów. W grupie osób, które znają to narzędzie, 10 proc. zapowiedziało zwiększenie wydatków na ten rodzaj promocji w ciągu obecnego roku. Lepiej wypada natomiast znajomość trendu, jakim jest Big Data. Przeprowadzanie tego typu analiz deklaruje 7 proc. badanych, a aż 15 proc. rozważa jego wdrożenie.– Polski rynek jest jeszcze we wczesnym stadium adaptacji takich rozwiązań, jak analiza dużych zasobów danych, w tym m.in. danych z CRM. Jednak już dziś widzimy rosnące zainteresowanie wykorzystaniem przekazów reklamowych powstałych w oparciu o analizę preferencji konsumentów. W tej chwili w Polsce z takich narzędzi korzystają przede wszystkim duże firmy oraz oddziały zachodnich koncernów, które pierwsze pozytywne doświadczenia w tym zakresie, zbierały właśnie na tamtejszych rynkach – mówi Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs.

 Sytuacja na rynku reklamy internetowej daje powody do optymizmu całemu sektorowi. W ciągu najbliższych lat jej znaczenie będzie systematycznie rosło kosztem innych kanałów. Już dziś marketerzy powinni zainteresować się tego typu formami promocji, które pozwalają znacznie skuteczniej docierać do klienta. Co więcej, są przez niego lepiej postrzegane, gdyż sam przekaz dostosowany jest w swej treści do indywidualnych preferencji danego odbiorcy.

 

::

© M.studioZobacz portfolio

Zobacz inne polecane artykuły

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.