7 sygnałów, że otrzymałeś fałszywego maila

7 sygnałów, że otrzymałeś fałszywego maila

Brief.pl / Wiedza

Jeśli nie jesteś pewien, czy właśnie nie otrzymałeś fałszywego e-maila, wysłanego przez cyberprzestępcę, zwróć uwagę na kilka jego elementów. Dzięki temu unikniesz konsekwencji internetowych oszustw – spoofingu 
i phishingu.

-

Hackerzy stosują dwie metody oszustw internetowych przeprowadzanych za pomocą e-maili – „spoofing” (ang. spoof – naciąganie, szachrajstwo) i „phishing” (nazwa powstała z połączenia wyrazów ang. fishing – łowienie ryb na wędkę i password – hasło). Obie polegają na podszywaniu się pod zaufanego nadawcę, a ich celem jest przechwycenie Twoich osobistych danych lub nakłonienie do wykonania czynności, których nie zamierzałeś. Sfałszowane maile na pierwszy rzut oka wyglądają jakby pochodziły od znanych instytucji lub Twoich znajomych. 

Dziennie otrzymujesz dziesiątki, a nawet setki maili. Wśród nich możesz natrafić na wiadomość od oszusta. Poniżej 7 elementów, na które należy zwrócić uwagę, gdy nie ma się pewności, co do autentyczności nadawcy e-maila.

#1 Nieprawidłowa nazwa w adresie mailowym nadawcy

Zagrożeniem może być e-mail, który zawiera błędnie zapisaną nazwę nadawcy, np. support@uinzeto.pl lub w ogóle nie zawiera nazwy firmy/instytucji. Najprawdopodobniej oznacza to, że pochodzi od nierozpoznanej domeny i jest wynikiem oszustwa.

#2 Brak Twojego adresu w polu DO: (lub TO:)

Twoje podejrzenia może wzbudzić zarówno brak Twojego adresu mailowego, jak i komunikat „undisclosed recipients” w polu OD: (TO:) – fałszywe maile wysyłane są do setek potencjalnych ofiar jednocześnie. Maile od zaufanych nadawców skierowane są tylko i wyłącznie do Ciebie. 

#3 Nieprawidłowy adres URL

W treści fałszywego e-maila znajdziesz link do strony, przez którą np. masz dokonać aktualizacji swoich danych. Nigdy nie korzystaj z linków, podawanych w e-mailach, a jeśli chcesz sprawdzić URL, wklej adres do nowego okna przeglądarki i zobacz, czy zawiera poprawną nazwę firmy/instytucji (może różnić się jedną literą od oryginalnej, jak np. http://rnbank.pl) oraz czy jej adres wymusza szyfrowaną komunikację z serwerem (https://).

#4 Błędy w temacie i treści wiadomości

Popularną techniką stosowaną przez cyberoszustów jest używanie w tytułach e-maili słów z błędami ortograficznymi i gramatycznymi, a także cyframi zamiast liter i wielkimi literami w środku wyrazów. Ma to na celu ominięcie filtrów antyspamowych. Celowe jest także zamieszczanie błędów w treści maila. Internetowi przestępcy stosują tę taktykę, aby trafić do mniej doświadczonych użytkowników. Wiedzą, że jeśli otrzymają odpowiedź na takiego maila, włożą mniej wysiłku w pozyskanie od niego osobistych informacji.

#5 Brak logo instytucji i zdjęć w treści maila

Na dobrze skonstruowaną wiadomość mailową składają się teksty i obrazy. W sfałszowanym mailu brak jest grafiki i logo firmy/instytucji, pod którą podszywa się nadawca. Zazwyczaj znajduje się w niej sam tekst. Wiadomość też znacznie różni się od tych przesyłanych do tej pory przez zaufanego nadawcę.

#6 Żądanie podania osobistych informacji

Maile od fałszywych nadawców nawołują do natychmiastowego wykonania jakiejś czynności, np. „musisz kliknąć w swoje konto teraz”. Zawierają też ostrzeżenie o podaniu i/lub aktualizacji informacji osobistych dotyczących Twojego konta bankowego/profilu w serwisie (numeru PESEL lub konta czy haseł dostępu). Pamiętaj, że żadne zaufane instytucje nie będą żądać podania osobistych informacji przez e-mail. 

#7 Podejrzane załączniki

Jeśli po raz pierwszy otrzymałeś wraz z mailem od swojego banku załącznik, to prawdopodobnie ktoś chce Cię oszukać. Większość instytucji i sprzedawców nie wysyła załączników w e-mailach. Wiadomości, które mogą być naprawdę groźne, zawierają załączniki w formatach: .exe, .scr, .zip, .com, .bat.  Jeśli otrzymasz taki załącznik – nie otwieraj go.

Wskazówka eksperta:

-Rozwiązaniem, które pozwala na weryfikację, czy nadawca e-maila jest tym, za kogo się podaje, jest podpis elektroniczny. Nie jest to podpis tekstowy ani zwrot grzecznościowy na końcu wiadomości – mówi Paweł Żal – E-podpis umożliwia cyfrowe zabezpieczenie wiadomości w taki sposób, że odbiorca jednoznacznie identyfikuje nadawcę i dodatkowo ma pewność że wiadomość nie została zmodyfikowana w trakcie przesyłki. 

::

© Natalia Merzlyakova- Zobacz portfolio

 

Tagi:

e-mail

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

Brief.pl / Aktualności

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak
E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

W ostatnich latach przeciętne tempo życia wielu Polaków diametralnie się zmieniło. Większość rzeczy robimy w pośpiechu i cierpimy na nieustanny brak czasu. Wraz z rozwojem nowych technologii na popularności zyskały e-zakupy, które pozwalają zaoszczędzić czas. Z badań wynika, że 39 proc. Polaków robi zakupy przez internet w niedzielę z powodu braku czasu w tygodniu. Aż 78 proc. respondentów deklaruje, że nie powinno być żadnych ograniczeń w niedzielnym e-handlu. Rozwiązania z rynku e-commerce odzwierciedlają oczekiwania konsumentów, którzy coraz chętniej kupują przez internet. Co ciekawe konsumenci online nie tylko kupują ubrania czy elektronikę, ale również produkty spożywcze. Co na to ustawodawcy? Czy serwery e-sklepów zostaną wyłączone?