W Wałbrzychu biznes rośnie w siłę

W Wałbrzychu biznes rośnie w siłę

Brief for Poland / Aktualności

Rezultaty Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która pierwsze półrocze zakończyła pozyskaniem 5,2 mld zł na nowe inwestycje, stanowią najlepszy wynik wśród wszystkich 14 polskich stref. Niewątpliwie jest to zasługa przemyślanej taktyki „INVEST-PARKU”, ale również zmieniających się od 1 lipca przepisów regulujących zasady przyznawania zezwoleń.

-

Z pewnością sukcesem jest rosnąca liczba polskich przedsiębiorstw zainteresowanych inwestowaniem w Strefie - tylko od stycznia do czerwca wydano 27 takich pozwoleń.

- Obserwujemy zdecydowanie większe niż kilka lat temu zainteresowanie małych i średnich firm polskich działalnością w specjalnych strefach ekonomicznych. Nasze firmy są coraz bogatsze, pewniejsze i bardziej świadome możliwości korzystania z pomocy publicznej. Z  drugiej strony uruchamiane są działania, które powinny im ułatwić decyzje inwestycyjne. Wałbrzyska strefa na przykład buduje hale produkcyjne do wynajęcia dla polskich MŚP, co ma ogromne znaczenie w sytuacji, gdy udział w kosztach tych przedsiębiorstw jest niekorzystnie wysoki w porównaniu ze średnią europejską – twierdzi wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik.

Zdecydowana większość małych przedsiębiorstw, które otrzymały zezwolenia to poddostawcy świadczący usługi dla dużych koncernów działających w 44 miejscowościach   WSSE. Przykładem może być Vilsat z Bolesławca, który za niespełna 2 mln złotych zamierza wybudować magazyn przeznaczony dla branży motoryzacyjnej. Podobnie rzecz się ma z rodzinną firmą Maxpro CNC, najmniejszą w strefie wałbrzyskiej, z kapitałem zakładowym wynoszącym 0,5 mln zł, wykonującą obróbkę skrawaniem dla branży motoryzacyjnej i lotniczej. Uboczną działalnością przedsiębiorstwa jest produkcja trójkołowych rowerów oraz lekkich pojazdów elektrycznych z powodzeniem wykorzystywanych przez Duńczyków i Brytyjczyków.

Nie jest to jedyna mała firma na terenach wałbrzyskiej strefy, niektóre funkcjonują z powodzeniem już od lat, tak jak PZ Stelmach produkująca obrączki ślubne. Początki jej działalności sięgają pierwszej dekady XX wieku, gdy pra-pradziad właściciela ukończył wydział rzeźbiarstwa i złotnictwa Cesarsko Królewskiej Szkoły Artystycznej w Zakopanem. Dziś Stelmach jest liderem na rynku ślubnej biżuterii w Polsce.

Z kolei duże firmy nieustannie poszukujące możliwości rozwoju, decydując się na wejście do wałbrzyskiej strefy obejmującej cztery południowo-zachodnie województwa, doceniły przede wszystkim dostęp do pół miliardowego rynku klientów Europy Zachodniej i 300-tysięcznego Europy Wschodniej. Według raportu FDI Intelligence, jesteśmy trzecim, po Chinach i USA najlepszym na świecie miejscem do inwestowania, nie dziwi więc, że koncern Volkswagen Polska zainwestuje we Wrześni 3,4 mld zł w budowę fabryki samochodów VW Crafter. To największy od niemal 10 lat gigant przemysłowy korzystający z preferencyjnych warunków oferowanych przez strefę. Znacznie mniejszą, ale wcale niemałą sumę – 160 mln zł przeznaczy inny potentat - belgijski Umicore Autocat na budowę w Nowej Rudzie zakładu produkującego katalizatory samochodowe.

Optymizmem napawa fakt, że spośród 65 zezwoleń wydanych do końca czerwca aż 27 otrzymali polscy inwestorzy. Są wśród nich dwaj producenci z branży spożywczej – King Chicken Feed inwestujący ponad 46 mln zł w budowę fabryki paszy dla drobiu oraz King Chicken Food, która za 54 mln zł wybuduje w Żarowie zakład przetwórstwa mięsnego. Zupełnie odmienną branżę reprezentuje Marmorin, produkujący dowolnych kształtów i kolorów wanny, brodziki i umywalki. Za 20 mln zł wybuduje w Szprotawie nowoczesny zakład produkcyjny. Firma, której rynki zbytu stanowią kraje Europy zachodniej i Emiratów Arabskich znana jest z dbałości o stylistykę i nowatorskie rozwiązania. Nie dziwi zatem współpraca z projektantką Ewą Minge, która stworzyła kolekcję elementów wyposażenia łazienek.

Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna jest miejscem realizacji przedsięwzięć dla wielu inwestorów – dużych, średnich i małych, a obawa przed inwestowaniem wynika, zdaniem wiceminister Ilony Antoniszyn - Klik z niedostatecznej wiedzy o pomocy publicznej.

::

Photo: Wręczenie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej firmie MAXPRO CNC sp. z o.o. podczas uroczystości w Zamku Książ, Wałbrzych.

Od lewej: Andrzej Łoziński, prezes firmy MAXPRO CNC, Bożena Dróżdż, przedstawicielka UM w Wałbrzychu, Ilona Antoniszyn – Klik, wiceminister Gospodarki, Tomasz Jakacki, wiceprezes WSSE „INVEST-PARK”, Teodor Stępa, wiceprezes WSSE „INVEST-PARK”.

Tagi:

biznes b4p

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.