Niski poziom B+R w Polsce

Niski poziom B+R w Polsce

Brief.pl / Wiedza

W 2011 r. wydatki na działalność B+R w Polsce stanowiły 0,77 proc. PKB. Strategia Europa 2020 nakłada na nasz kraj obowiązek zwiększenia wydatków na działalność B+R do średniego rocznego poziomu 1,7 proc. PKB w 2020 r.

-

Stworzenie systemu zachęt, skutecznie wpływającego na poziom wydatków na tę sferę, jest więc kluczowy w celu wywiązania się z powyższego zobowiązania. Nawet najbardziej innowacyjne gospodarki na świecie w dalszym ciągu stymulują firmy do inwestycji w badania i rozwój. A dla państw mniej innowacyjnych powinna to być konieczność - przekonują eksperci Deloitte w drugiej polskiej edycji globalnego raportu „Przegląd zachęt na działalność B+R na świecie w 2013 r.”.

Polska nadal plasuje się w grupie państw, które niewystarczająco wspierają przedsiębiorców w inwestycjach w badania i rozwój, co ma negatywny wpływ na pozycję polskiej gospodarki na świecie.

- Należy podkreślić, że system działający w Polsce wciąż promuje import innowacji – zachęty dla przedsiębiorców dotyczą jedynie nabycia wyników prac badawczo-rozwojowych z zewnątrz. Tymczasem chociażby kraje Europy Środkowo-Wschodniej, wzorem rozwiniętych gospodarek, wprowadzają regulacje zachęcające do prowadzenia prac B+R w kraju, co wyraźnie sprzyja rozwojowi gospodarki opartej na wiedzy i promuje wzrost zatrudnienia w sektorze B+R” – mówi Magdalena Burnat-Mikosz, partner, lider działu R&D and government incentives w Europie Środkowej w Deloitte.

Zdaniem ekspertów Deloitte, w kwestii zachęcania przedsiębiorców do inwestycji w badania i rozwój Polsce ciągle daleko nawet do takich państw, jak Litwa i Chorwacja, do których często się porównujemy. Litwa oferuje podmiotom prowadzącym działalność B+R ulgi specjalne, pozwalające odliczyć od podstawy opodatkowania nawet do 300 proc. wydatków kwalifikowanych, co stawia ten kraj w ścisłej czołówce krajów tworzących zachęty podatkowe na działalność B+R dla przedsiębiorców.

Z kolei istnienie od 175 do 250-procentowej ulgi w Chorwacji, czyni z tego kraju również niezwykle atrakcyjne miejsce dla firm rozważających inwestycje w B+R. W Polsce przedsiębiorcy obecnie mogą:

  • odliczyć od podstawy opodatkowania tylko do 50 proc. wydatków na zakup nowej innowacyjnej technologii - stosowanej na świecie nie dłużej niż 5 lat,
  • dokonywać comiesięcznych odpisów od podstawy opodatkowania w wysokości do 20 proc. przychodów z tytułu działalności B+R, pod warunkiem jednak, że firma posiada status Centrum Badawczo-Rozwojowego.

Polski system zachęt sprawia, iż prawie ⅔ nakładów na działalność B+R pochodzi z budżetu państwa, a jedynie 1/3 ze środków własnych przedsiębiorstw. W Unii Europejskiej ta proporcja jest zdecydowanie odwrotna – ponad 55 proc. środków przeznaczanych na badania i rozwój pochodzi od przedsiębiorców. Kraje Europy Środkowej, takie jak Czechy czy Węgry, są zdecydowanie bliżej unijnej średniej od Polski – z wydatkami przedsiębiorstw na B+R na poziomie odpowiednio 46,9 proc. i 47,5 proc.

- Polska oparła swój system finansowania B+R głównie na dotacjach, na przykład funduszach europejskich. Jak wskazują inwestorzy, zdecydowanie bardziej interesującym z punktu widzenia decyzji o lokowaniu działalności B+R byłby system, w którym stabilny i czytelny zestaw ulg podatkowych uzupełniony jest o ofertę dotacji na B+R. Zachęciłoby to przedsiębiorców do zwiększania nakładów na działalność badawczo – rozwojową przy ograniczonym ryzyku jej prowadzenia - – mówi Magdalena Burnat-Mikosz.

System zachęt podatkowych stymulujących działalność B+R wraz z komplementarnym zestawem dotacji bezpośrednich wspierających tego rodzaju działalność przedsiębiorstw są jednymi z czynników, które mogą skutkować lepszą polską pozycją w rankingach innowacyjności. Według raportu „Innovation Union Scoreboard 2013” opublikowanego przez Komisję Europejską, Polska znajduje się grupie innowatorów o skromnych wynikach – na 24.  miejscu wśród 27 krajów UE.

:: ::

Tematyka R+B jest poruszona podczas dzisiejszego panelu „Innowacyjna gospodarka” na V Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

 

Europejski Kongres Gospodarczy

Zobacz inne polecane artykuły

Okazje warte milion(y)

Brief.pl / Aktualności

Okazje warte milion(y)
Okazje warte milion(y)

Ile razy zdarzyło Ci się z żalem odrzucić atrakcyjną promocję, bo była to „oferta dla dwojga”, albo należało „podzielić się nią z przyjaciółmi”? Marcinowi i Adrianowi, dwóm studentom z Gniezna także przytrafiło się to nie raz i dlatego założyli serwis NaSpółę.pl. Młody, funkcjonujący od kilku miesięcy startup docenili inwestorzy, zasilając go okrągłym milionem złotych.

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?