Jak zostać ekspertem w swojej branży?

Jak zostać ekspertem w swojej branży?

Brief.pl / Wiedza

Rekruterzy HRK podkreślają, że niezależnie na jakie stanowisko aplikujemy, wykazanie się szeroką wiedzą branżową zawsze jest dodatkowym atutem. Na ową składa się szereg posiadanych informacji, zarówno formalnych jak i nie formalnych, odnośnie specyfiki sektora, w jakim pracujemy. Dla większości branż wakacje są nieco luźniejszym okresem – czas, który zyskujemy możemy wykorzystać na aktywności, które pozwolą nam zabłysnąć przed przełożonym lub przyszłym pracodawcą, a na które często w codziennym zamęcie nie mamy czasu.

-

 

Warto pamiętać, że każdy sektor i każda specjalizacja ma swoją unikalną specyfikę. Aby ułatwić systematyczne podejście do zdobywania wiedzy branżowej trzeba dokładnie przemyśleć, co się stanie akurat naszym atutem i jakie pytania mogą zadać rekruterzy.

-Dla pracodawców istotne jest czy kandydat wie, jakie firmy konkurencyjne dynamicznie rozwijają się, a które spowolniły swój rozwój; czy zna informacje o decydentach z branży i ważniejszych zmianach personalnych, nowych produktach i usługach wprowadzanych na rynek, kluczowych partnerach. Kandydat, który bez problemu jest w stanie przedstawić powyższe dane od razu prezentuje się jako ekspert, którego warto mieć w zespole – informuje Piotr Mazurkiewicz, partner w HRK SA.

- W branży FMCG kandydaci mogą spodziewać się pytania o to, jakie kategorie produktowe borykają się z największymi wyzwaniami, a jakie mają największe perspektywy rozwoju w ciągu dwóch lat. Odpowiedź na to z pozoru proste pytanie bardzo szybko pokazuje w jakim stopniu kandydat zna rynek, czy orientuje się w trendach. Z drugiej strony ma możliwość zaprezentować kreatywne i perspektywiczne myślenie o zagadnieniu – zwraca uwagę Jacek Olejarz, menedżer HRK FMCG i HRK Retail.

::

Mali a wielcy gracze

::

-W bankowości i ubezpieczeniach rynek bardzo mocno przyspieszył, szczególnie jeśli chodzi o innowacje produktowe czy zmianę podejścia do klienta. Tutaj również należy spodziewać się pytań wykraczających poza nasze codzienne obowiązki. Dla pracodawców ważne jest to, jak kandydat rozumie swoje stanowisko w kontekście funkcjonowania całej instytucji, co nowego może wnieść do organizacji, jakie trendy w zakresie zmian produktowych czy podejścia do procesów obsługowych obserwuje na rynku i u konkurencji. Pytania, które do niedawna były zarezerwowane tylko w odniesieniu do stanowisk wyższych są dziś również wykorzystywane na poziomie menedżerów liniowych czy specjalistów – dodaje Piotr Mazurkiewicz.

5 kroków, aby w wakacje uzupełnić wiedzę branżową

Czasami wystarczy naprawdę niewiele, aby szybko i efektywnie nadrobić zaległości o informacjach z branży. Eksperci HRK przedstawiają kilka prostych rad, które to umożliwią.

  • Czytaj prasę branżową – warto zaprenumerować kluczowe dla branży pisma, śledzić przekaz w czołowych dziennikach. Nie zapominajmy też o mediach regionalnych, w których przeczytamy o lokalnych działaniach przedsiębiorstw. Pożyteczne są też newslettery, do których wiele portali umożliwia bezpłatny dostęp.
  • Rozmawiaj z dostawcami i klientami – nie tylko o bieżącej biznesowej potrzebie, ale i o tym, co się dzieje w branży, o czym się mówi. Każda strona ma unikalną perspektywę, która składa się na całokształt postrzegania branży.
  • Korzystaj z mediów społecznościowych – fora często aż huczą od branżowych plotek i informacji, a na profilach firm prezentowane są bieżące informacje z ich działalności. Co ważne - zanim potraktujesz konkretną informacje poważnie upewnij się co do źródła ich pochodzenia. Na forach internetowych wypowiadają się różne osoby, często anonimowe, nie zawsze godne zaufania.
  • Przyjmuj zaproszenia na konferencje i spotkania o charakterze networkingowym. Na dużych konferencjach często prezentowane są najnowsze trendy i rozwiązania. Na tych mniejszych atmosfera sprzyja dłuższym rozmowom o najnowszych wydarzeniach, łatwiej jest też nawiązać nowe kontakty.
  • Umawiaj się na spotkania. W natłoku codziennych zajęć często wybieramy szybki telefon lub maila – kiedy mamy więcej czasu warto spotkać się i szerzej omówić działania w kontekście funkcjonowania całego zespołu. Na obiad warto wybrać się zarówno z partnerami spoza organizacji, ale także ze współpracownikami – wymiana informacji na pewno będzie owocna.

-Dobry menedżer, oprócz wiedzy specjalistycznej, musi się wykazać szeregiem cech, które umożliwią mu efektywne działanie na zajmowanym stanowisku. Kandydaci muszą być zdyscyplinowani, proaktywni, posiadać umiejętności analityczne i przywódcze oraz charakteryzować się szerokim spojrzeniem na branżę. Atutem jest też różnorodne doświadczenie zawodowe i szeroka znajomość kategorii produktowych – Jacek Olejarz, menedżer HRK FMCG i HRK Retail.

::

© Sergey Nivens- Zobacz portfolio

 

Zobacz inne polecane artykuły

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.