Jak zostać ekspertem w swojej branży?

Jak zostać ekspertem w swojej branży?

Brief.pl / Wiedza

Rekruterzy HRK podkreślają, że niezależnie na jakie stanowisko aplikujemy, wykazanie się szeroką wiedzą branżową zawsze jest dodatkowym atutem. Na ową składa się szereg posiadanych informacji, zarówno formalnych jak i nie formalnych, odnośnie specyfiki sektora, w jakim pracujemy. Dla większości branż wakacje są nieco luźniejszym okresem – czas, który zyskujemy możemy wykorzystać na aktywności, które pozwolą nam zabłysnąć przed przełożonym lub przyszłym pracodawcą, a na które często w codziennym zamęcie nie mamy czasu.

-

 

Warto pamiętać, że każdy sektor i każda specjalizacja ma swoją unikalną specyfikę. Aby ułatwić systematyczne podejście do zdobywania wiedzy branżowej trzeba dokładnie przemyśleć, co się stanie akurat naszym atutem i jakie pytania mogą zadać rekruterzy.

-Dla pracodawców istotne jest czy kandydat wie, jakie firmy konkurencyjne dynamicznie rozwijają się, a które spowolniły swój rozwój; czy zna informacje o decydentach z branży i ważniejszych zmianach personalnych, nowych produktach i usługach wprowadzanych na rynek, kluczowych partnerach. Kandydat, który bez problemu jest w stanie przedstawić powyższe dane od razu prezentuje się jako ekspert, którego warto mieć w zespole – informuje Piotr Mazurkiewicz, partner w HRK SA.

- W branży FMCG kandydaci mogą spodziewać się pytania o to, jakie kategorie produktowe borykają się z największymi wyzwaniami, a jakie mają największe perspektywy rozwoju w ciągu dwóch lat. Odpowiedź na to z pozoru proste pytanie bardzo szybko pokazuje w jakim stopniu kandydat zna rynek, czy orientuje się w trendach. Z drugiej strony ma możliwość zaprezentować kreatywne i perspektywiczne myślenie o zagadnieniu – zwraca uwagę Jacek Olejarz, menedżer HRK FMCG i HRK Retail.

::

Mali a wielcy gracze

::

-W bankowości i ubezpieczeniach rynek bardzo mocno przyspieszył, szczególnie jeśli chodzi o innowacje produktowe czy zmianę podejścia do klienta. Tutaj również należy spodziewać się pytań wykraczających poza nasze codzienne obowiązki. Dla pracodawców ważne jest to, jak kandydat rozumie swoje stanowisko w kontekście funkcjonowania całej instytucji, co nowego może wnieść do organizacji, jakie trendy w zakresie zmian produktowych czy podejścia do procesów obsługowych obserwuje na rynku i u konkurencji. Pytania, które do niedawna były zarezerwowane tylko w odniesieniu do stanowisk wyższych są dziś również wykorzystywane na poziomie menedżerów liniowych czy specjalistów – dodaje Piotr Mazurkiewicz.

5 kroków, aby w wakacje uzupełnić wiedzę branżową

Czasami wystarczy naprawdę niewiele, aby szybko i efektywnie nadrobić zaległości o informacjach z branży. Eksperci HRK przedstawiają kilka prostych rad, które to umożliwią.

  • Czytaj prasę branżową – warto zaprenumerować kluczowe dla branży pisma, śledzić przekaz w czołowych dziennikach. Nie zapominajmy też o mediach regionalnych, w których przeczytamy o lokalnych działaniach przedsiębiorstw. Pożyteczne są też newslettery, do których wiele portali umożliwia bezpłatny dostęp.
  • Rozmawiaj z dostawcami i klientami – nie tylko o bieżącej biznesowej potrzebie, ale i o tym, co się dzieje w branży, o czym się mówi. Każda strona ma unikalną perspektywę, która składa się na całokształt postrzegania branży.
  • Korzystaj z mediów społecznościowych – fora często aż huczą od branżowych plotek i informacji, a na profilach firm prezentowane są bieżące informacje z ich działalności. Co ważne - zanim potraktujesz konkretną informacje poważnie upewnij się co do źródła ich pochodzenia. Na forach internetowych wypowiadają się różne osoby, często anonimowe, nie zawsze godne zaufania.
  • Przyjmuj zaproszenia na konferencje i spotkania o charakterze networkingowym. Na dużych konferencjach często prezentowane są najnowsze trendy i rozwiązania. Na tych mniejszych atmosfera sprzyja dłuższym rozmowom o najnowszych wydarzeniach, łatwiej jest też nawiązać nowe kontakty.
  • Umawiaj się na spotkania. W natłoku codziennych zajęć często wybieramy szybki telefon lub maila – kiedy mamy więcej czasu warto spotkać się i szerzej omówić działania w kontekście funkcjonowania całego zespołu. Na obiad warto wybrać się zarówno z partnerami spoza organizacji, ale także ze współpracownikami – wymiana informacji na pewno będzie owocna.

-Dobry menedżer, oprócz wiedzy specjalistycznej, musi się wykazać szeregiem cech, które umożliwią mu efektywne działanie na zajmowanym stanowisku. Kandydaci muszą być zdyscyplinowani, proaktywni, posiadać umiejętności analityczne i przywódcze oraz charakteryzować się szerokim spojrzeniem na branżę. Atutem jest też różnorodne doświadczenie zawodowe i szeroka znajomość kategorii produktowych – Jacek Olejarz, menedżer HRK FMCG i HRK Retail.

::

© Sergey Nivens- Zobacz portfolio

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.