Czarny PR nie istnieje. Używaj poprawnie: propaganda

Czarny PR nie istnieje. Używaj poprawnie: propaganda

Brief.pl / Inspiracje

Przepraszam, że już z tytułu krzyczę na Was, ale ta sprawa od lat nie daje mi spokoju. Dokładnie osiem lat temu moja ówczesna szefowa i mentorka Public Relations oświeciła mnie: – nie ma czegoś takiego, jak "czarny PR"! – zagrzmiała Magda Nahurska.

-

Zareagowałem pytającym spojrzeniem. Jak to? Przecież tyle wtedy mówiło się o negatywnych kampaniach w sieci. Przecież to logiczne, że skoro jest jasna strona czegoś, to jest i ciemna. Przecież – jako niesforny 19-latek – nie mogłem myśleć inaczej... Otóż nic bardziej mylnego.  Magda, która kocha pijar miłością nieodwołalną, powiedziała magiczne:

– PR jest czysty i etyczny. Wobec tego nie może być "czarny".

 

Wtedy nie wiedziałem, że te słowa wyryją się w mojej pamięci. A ja będę powielał je tak często. Dziś irytuje mnie notoryczne powielanie błędu.  To bardzo ważne, aby wreszcie zrozumieć, że tak, jak nie ma puszczalskich dziewic, nie ma nieetycznego pijaru. To fizycznie niemożliwe i sprzeczne z naturą. 

Lata mijają od naszej krótkiej, acz dobitnej pogawędki, a ludzie w branży – co gorsza, pijarowej! – dalej używają nieistnejącego terminu "czarny PR". A wystarczy zastąpić go jeszcze popularniejszym "propaganda". PR nie ma nic wspólnego z rozgrywkami, propagandą czy innymi nieetycznymi zachowaniami. Wręcz przeciwnie. Jest lekarstwem na nie. Szczerym, prawdziwym. My, Polacy, mamy niezwykle bogate słownictwo. Ale "czarny PR" to po prostu koszmarny błąd powielany przez wszystkich. Co więcej, wiele osób eliminuje "czarny" i negatywne działania w sieci uważa za element pijaru. Traci na tym całe środowisko. 

Możesz przyczynić się do naprawy reputacji pijaru w Polsce. Wystarczy, że w odpowiedniej chwili powstrzymasz się przez wymówieniem "czarny PR". I po prostu użyjesz pasującego odpowiednika.  Boleję nad tym, że definicja tego mylnie nazywanego zjawiska jest w Wikipedii. Korzystają z niej setki tysięcy studentów.

Nigdy nie byłem zwolennikiem uzupełniania encyklopedii i słowników o wyrazy, które zostały uznane za poprawne. 

Nie powinniśmy popełniać błędów językowych tylko dlatego, że popełniają je wszyscy.  

 

PS. notkę dedykuję Magdzie Nahurskiej, której skrupulatność drzemie we mnie do dziś.

::

Autorem wpisu jest Mikołaj Nowak

Prekursor idei Community Managementu w Polsce.  Zawodowo związany z e-społecznościami od początku ich istnienia.  Zaczynał w Grono.net - pierwszym polskim serwisie społecznościowym, gdzie był Community Managerem. Następnie współtworzył i koordynował komunikację poprzez projekty specjalne w Biurze Reklamy Onetu dla najbardziej wymagających klientów. Jest autorem wielu koncepcji, rozwiązań i pomysłów. Aktualnie związany z "Faktami" TVN, gdzie odpowiada za strategię komunikacji marki z wykorzystaniem internetu współtworząc unikatowy pomost między newsroomem a mediami społecznościowymi. Jest także konsultantem newsroomu w sprawach związanych z nowymi mediami i społecznościami.  Mikołaj Nowak pracuje także jako trener i doradca strategiczny.  Jest zapraszany m.in. przez Politechnikę Wrocławską, gdzie współprowadzi warsztaty dla studentów z wykorzystania nowych mediów w dziennikarstwie.

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?