Perspektywy rozwoju polskich vlogerów

Perspektywy rozwoju polskich vlogerów

Brief.pl / Inspiracje

9 maja w Studio Pin-Up w Warszawie odbyło się spotkanie z polskimi partnerami tworzącymi treści na YouTube. W ramach spotkania zorganizowano warsztaty dla uczestników Programu Partnerskiego, który YouTube oferuje najbardziej kreatywnym twórcom treści.

-

Program Partnerski YouTube, poza przychodami z publikowania treści, zapewnia dostęp do dodatkowych narzędzi YouTube, które:

- umożliwają zarządzanie treścią (Content ID), co pozwala zarabiać na należących do nas treściach publikowanych także przez innych użytkowników YouTube,

- dają możliwość wgrywania dłuższych filmów w jakości HD

- czy pozwalają na zaawansowane zmiany wyglądu kanału.

Filmy pochodzące z kanałów partnerskich YouTube są także dodatkowo eksponowane w serwisie. Partnerzy YouTube mają możliwość wyboru rodzaju reklam wyświetlanych przy tworzonych przez siebie treściach. Jednym z najpopularniejszych jest format reklamowy TrueView, dzięki któremu reklamodawca płaci tylko wtedy, kiedy użytkownik obejrzy całą reklamę, z kolei użytkownik ma możliwość przewinięcia reklamy po pierwszych pięciu sekundach.

Na spotkanie przybyli twórcy i założyciele takich kanałów jak AdBuster, PolimatyTV, KotletTV, 20m2 Łukasza i AbstrachujeTV. Opowiadali o swoich początkach, o tym jak wygląda ich praca nad każdym materiałem zamieszczanym na kanale YouTube. Radosław Kotarski (PolimatyTV) ujawnił, że przygotowanie się do poszczególnych nagrań zajmuje mu czasami nawet kilka tygodni. Paulina Stępień, która prowadzi wspólnie z mężem Michałem KotletTV, zamieszcza na kanale około 4 treści w tygodniu.

Korzystając z nadarzającej się okazji, zapytaliśmy Tomasza Czudowskiego, kierującego rozwojem biznesowym YouTube w Polsce i w regionie o perspektywy rozwoju dla polskich vlogerów.

Czy polscy twórcy treści wideo mają szanse uzyskać na YouTube jeszcze większą liczbę wyświetleń?

Zdecydowanie! Jestem tego pewien z kilku powodów. Za podstawowy uznaję ciągły, dynamiczny rozwój YouTube’a. Rok do roku zwiększa się liczba nowych użytkowników i oglądalność, więc nie wyczerpaliśmy jeszcze zasięgu czy możliwości samej platformy. Poza tym Program Partnerski jest w Polsce dostępny zaledwie od dwóch lat, co oznacza, że od niedawna twórcy treści mają dostęp do wielu narzędzi. Jest to proces uczenia się narzędzi i ‘mechanizmów’ wspierających osiąganie kolejnych progów popularności. W ciągu ostatniego roku wielu już obecnych twórców znacznie się rozwinęło, zaczęło się zastanawiać nad otwieraniem nowych kanałów. Zdobyli też wielu nowych subskrybentów. Wciąż jest także miejsce dla nowych twórców na platformie YouTube.

Czy jest szansa, aby jeden materiał polskiego blogera na YouTube przekroczył w najbliższym czasie 10 milionów wyświetleń?

Wszystko jest uzależnione od tego jak dany twórca pracuje ze swoją widownią. Jeśli buduje stałą widownię poprzez subskrypcje i ta widownia otrzymuje każdy kolejny jego materiał, to osiągnięcie milionowych wyświetleń nie powinnobyć wyjątkiem a codziennością w niedalekiej przyszłości. Jeśli ktoś się na tym nie koncentrował i ma kilka tysięcy subskrybentów, to będzie mu trudno uzyskać taką liczbę odsłon na pojedynczym materiale w krótkim czasie. Gdy prześledzimy wyświetlenia dla materiałów najpopularniejszych twórców na YouTube to zauważymy, że jest ona mocno skorelowana z liczbą subskrybentów. Obecnie YouTube ma w Polsce 13,5 miliona użytkowników miesięcznie. Zakładając, że w najbliższej perspektywie czasu popularni vlogerzy będą mieli po milion, lub więcej, subskrybentów to wyniki kilku milionów odsłon będą jak najbardziej możliwe.

Czy polscy czołowi vlogerzy, którzy potrafią korzystać z Programu Partnerskiego, mają szansę zrównać się popularnością z czołowymi vlogerami na świecie pod kątem liczby wyświetleń i subskrybentów?

Jest jak najbardziej możliwe, aby polscy blogerzy mieli zasięgi podobne do czołowych blogerów na świecie. Trudno jest mi powiedzieć czy to jest perspektywa pół roku, roku czy dwóch, jednak na pewno to się wydarzy.

YouTube jest platformą globalną, najbardziej popularne materiały są odtwarzane na całym świecie. Koronnym przykładem jest teledysk PSY, który został odtworzony ponad półtora miliarda razy, a tylko kilka procent wyświetleń pochodzi z Korei Południowej. Twórcy przechodzą przez pewne stadia rozwoju. Najpierw działają lokalnie,“na własnym podwórku” i budują lokalną bazę fanów. Gdy poczują się pewnie ze swoimi treściami “lokalnie”, sami zaczną poszukiwać sposobu na wyjście poza polską widownię. Bariera językowa jest tu najmniejszym problemem. Większym jest umiejętne wykorzystywanie pewnych schematów działania, kontakt z zagranicznymi vlogerami, partnerami czy artystami, którzy będą w stanie podzielić się doświadczeniami, pomóc w budowaniu globalnej bazy subskrybentów. Polscy vlogerzy z największymi sukcesami potrafią umiejętnie się wspierać. Międznarodowa obecność będzie wymagła podobnej współpracy z zagranicznymi blogerami. Jestem jednak przekonany, iż nasi twórcy sobie poradzą i wykorzystają dostęp do światowej widowni jaki daje platforma YouTube.

Którego polskiego vlogera oglądasz najczęściej?

Staram się oglądać wiele kanałów i nie skupiać na jednym, również ze względu na obowiązki. Mam sporo zasubskrybowanych kanałów. Od czasu do czasu oglądam Łukasza (20m2Łukasza), AbstrachujeTV, Mediafun, Szymona Majewskiego, który świetnie się rozwija. Cały czas pojawia się ktoś nowy co mnie szczególnie cieszy.

umożliwają

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.