Marketing mobilny w Polsce - raport

Marketing mobilny w Polsce - raport

Brief.pl / Wiedza

Jaki jest rzeczywisty potencjał komunikacyjny segmentu mobilnego w Polsce? Jakie są główne bariery w jego rozwoju, a co przyczynia się do jego wzrostu? Co sądzą o tym obszarze rynku marketerzy i specjaliści? Międzynarodowa sieć reklamy online Interactions Europe przygotowała raport, który stara się znaleźć odpowiedzi na te pytania.

-

Większość badanych postrzega mobile marketing jako ważny kanał komunikacji, a 83 proc. deklaruje konkretne inwestycje z nim związane. Ponad 85 proc. ankietowanych uważa, że znaczenie mobile marketingu będzie stale i istotnie rosnąć. Co ciekawe, wśród badanych dominuje przekonanie, że popularne formy reklamy niekoniecznie są skuteczne. I tak na pytanie „Jakie są najpopularniejsze formy mobile marketingu”, większość osób wskazała SMS/MMS (69 proc.), formy statycznej reklamy (43 proc.) oraz wyszukiwanie mobilne (33 proc.). Jednocześnie respondenci zadeklarowali, że ich zdaniem nie są to najbardziej skuteczne sposoby na reklamę i jako szczególnie efektywne wskazywali formaty rich media, które posiadają największy potencjał w zakresie angażowania odbiorców, ale nie są jeszcze w pełni docenione. Podobnie rzecz się ma z formatami wideo, które notują dość niskie wskazania w obszarze popularności, ale wysokie w obszarze skuteczności.

::

Aplikacje mobilne w biznesie: jakie firmy na nich skorzystają?

::

-To bardzo ciekawe, że respondenci tak wyraźnie oddzielają to co jest popularne, od tego co jest skuteczne. Jednocześnie wskazują oni, że te najbardziej efektywne formy komunikacji w marketingu mobilnym - jak rich media czy wideo - potrzebują stosunkowo niewiele, by zaczęto po nie sięgać śmielej i częściej. - mówi Paweł Milcarz, partner zarządzający w sieci Interactions Europe. 

Osoby biorące udział w badaniu wyraźnie określiły główne bariery w rozwoju mobile marketingu. Najistotniejszym czynnikiem spowalniającym jest ograniczona liczba mobilnych wersji stron internetowych, następnie mała prędkość przesyłu danych mobilnych oraz ich względnie wysokie ceny. Co ciekawe, skuteczność komunikacji (niska responsywność), efektywność kosztowa czy stopień interakcji nie są przez respondentów postrzegane jako istotna przeszkoda! Badani widzą natomiast szansę na rozwój mobile marketingu w coraz niższych cenach urządzeń, rozwoju m-commerce i nowych technologiach emisji reklam. 

Marketing mobilny, mimo wyraźnych zmian rynkowych, znajduje się jeszcze na dość wczesnym etapie rozwoju. Dla wszystkich stron rynku najistotniejsza okazuje się być obecnie potrzeba poradzenia sobie z podstawowymi barierami w rozwoju (ceny, zasięg, nowe technologie), a obszary, w których bezwzględnie liczy się skuteczność i efektywność zaczną być szerzej poruszane przez ekspertów w miarę wzrostu potencjału komunikacyjnego. Potwierdzają to także dane regularnie publikowane przez IAB w ramach raportu AdEx Benchmark, w których widać silne, trwałe, dwucyfrowe wzrosty mobilnych wydatków reklamowych.

::

Bariery bankowych aplikacji mobilnych - raport

::

-Nadejście ery marketingu mobilnego, przez wielu wyczekiwane, przesuwane jest z roku na rok. Wszystko jednak wskazuje na to, że zbliża się nieuchronnie i niewiele zostało barier do pokonania. Te, na które zgodnie wskazują wszyscy uczestnicy rynku - wydawcy, reklamodawcy i marketerzy -, nie są przeszkodami z którymi nie można sobie dać rady. - dodaje Paweł Milcarz.

Raport został opracowany na podstawie sondażu, jaki sieć Interactions Europe przeprowadziła wśród marketerów (dyrektorzy marketingu, dyrektorzy komunikacji marketingowej lub specjaliści ds. komunikacji online), domów mediowych (planerzy online), agencji interaktywnych, wydawców oraz brokerów reklamy online. Badanie miało postać anonimowego sondażu internetowego, który przeprowadzono na wybranej próbie 266 osób w okresie od 3 kwietnia do 9 maja 2014 roku.

Raport mobile marketing w Polsce infografika

Pobierz pełen raport

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.