Jak Polacy korzystają z internetu?

Jak Polacy korzystają z internetu?

Brief.pl / Wiedza

Z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Google wynika, że internet towarzyszy Polakom przez cały dzień. W sieci między innymi sprawdzamy najświeższe informacje, korzystamy z mediów społecznościowych, poszukujemy rozrywki oraz planujemy dalekie podróże. Co więcej, z internetu często korzystamy przy użyciu urządzeń mobilnych - to one zapewniają dostęp do sieci tuż po przebudzeniu, podczas porannej kawy, a także w autobusie.

-

Polakom coraz trudniej obejść się bez dostępu do sieci. Niemal połowa respondentów korzysta z niej codziennie, natomiast 60 proc. przynajmniej raz w tygodniu. Wciąż najczęściej do tego celu używamy komputera, ale przybywa użytkowników smartfonów lub innych telefonów z dostępem do internetu (66 proc. badanych) oraz tabletów (26 proc.). W sieci najczęściej  poszukujemy najświeższych informacji oraz komunikujemy się z przyjaciółmi - deklaruje tak niemal 60 proc. badanych. Użytkowników internetu możemy podzielić na trzy grupy: entuzjastów (26 proc.), którzy nie wyobrażają sobie życia bez internetu, umiarkowanych użytkowników (34 proc.) oraz zdezorientowanych (40 proc.). W tej ostatniej grupie najwięcej osób deklaruje, że czasami odczuwają potrzebę odpoczynku od sieci. Badani obawiają się jednak, że bez internetu stracą możliwość kontaktu z bliskimi oraz dostęp do najświeższych informacji. 

Mobilni od rana do wieczora

Niemal połowa ankietowanych rozpoczyna dzień od sprawdzenia informacji w sieci - 21 proc. robi to tuż po przebudzeniu, 23 proc. bez internetu nie wyobraża sobie porannej kawy, a 15 proc. korzysta z sieci w pojazdach transportu publicznego. Smartfon lub telefon z dostępem do internetu towarzyszy nam przez cały dzień - 82 proc. respondentów sprawdza na nim godzinę, tyle samo używa go jako aparatu, a 41 proc. nagrywa nim filmy. Zeszyt i długopis zastępuje nam notatnik w telefonie, często używamy też funkcji kalendarza. Telefon to także doskonała zabawka dla dzieci - 18 proc. respondentów udostępnia urządzenie swoim pociechom. Urządzeń mobilnych częściej używają mężczyźni, a bardziej skłonni do korzystania ze wszystkich możliwości smartfonów i tabletów są ludzie młodzi. Warto dodać, że 45 proc. badanych nie może obejść się bez internetu mobilnego - w tablecie lub telefonie - nawet na wakacjach. Mężczyźni na bezludną wyspę w pierwszej kolejności zabraliby urządzenie z dostępem do internetu, a dopiero potem zapałki i nóż.

Internet- centrum rozrywki

Polscy internauci często poszukują rozrywki w internecie. Niecała połowa respondentów woli internet od telewizji, a tylko 27 proc. na pierwszym miejscu stawia telewizję. W sieci poszukujemy najczęściej: muzyki - teledysków (78 proc.) i radia (60 proc.), komedii (69 proc.) oraz seriali (48 proc.). Ponad 60 proc. Polaków korzysta z internetowych przepisów kulinarnych. Co ciekawe, już niespełna 15 proc. osób czyta elektroniczne książki i czasopisma. Dla 72 proc. respondentów najpopularniejszym serwisem wideo jest YouTube. Coraz większym powodzeniem cieszą się filmy “zrób to sam” - poszukuje ich 37 proc. badanych. Populary staje się również tzw. multiscreening - korzystanie z więcej niż jednego urządzenia w tym samym czasie. Pryzkładowo, 37 proc. respondentów łączy się z siecią w telefonie podczas oglądania telewizji - jest to szczególnie popularne wśród młodych ludzi  i dotyczy niemal co drugiej osoby w wieku 15-24 lata. 

Kobiety są zaangażowane, mężczyźni wolą bierną rozrywkę

Kobiety nieco częściej niż mężczyźni traktują internet jako platformę kontaktu z rodziną i przyjaciółmi. Częściej wysyłają one wiadomości tekstowe, udostępniają zdjęcia i odwiedzają portale społecznościowe. Mężczyźni poszukują w internecie przede wszystkim rozrywki - częściej zaglądają na YouTube, słuchają muzyki oraz przeglądają mapy. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni, lubią internetowe zakupy (deklaruje tak 21 proc. badanych), choć mężczyźni robią je minimalnie częściej. Przedstawiciele obu płci korzystają z usług finansowych online, głównie z bankowości internetowej - 16 proc. respondentów przyznało, że bez dostępu do internetowego konta byłoby im ciężko.

"Nie" wirtualnym randkom

Ponad połowa respondentów wierzy, że wirtualne przyjaźnie są możliwe, ale nie wyobraża sobie wirtualnych randek. Jesteśmy nieufni wobec internetowych znajomych, szczególnie w przypadku poszukiwania "drugiej połówki". Tylko 20 proc. ankietowanych uznaje internet za doskonałe miejsce zarówno do zawierania przyjaźni, jak i do rozpoczęcia romantycznego związku, jednak 16 proc. badanych uważa, że zawieranie takich znajomości jest niebezpieczne. Ponad ⅔ respondentów stwierdza, że nigdy nie poszło na randkę z osobą poznaną w internecie. Na taki krok zdecydowało się jedynie 12 proc. badanych i przyznają oni, że wirtualna znajomość nadal trwa. Najbardziej otwarci na internetowe związki są ludzie w wieku 25-34 lata.

Internet w podróży

Większość respondentów to osoby, które lubią podróżować i organizują swoje wyjazdy samodzielnie. Czwarta część badanych wyjeżdża za granicę 1-2 w roku, a 35 proc. internautów tyle samo podróży odbywa po Polsce. Dzięki internetowi i specjalnym aplikacjom mobilnym zaplanowanie podróży jest proste. 82 proc. respondentów korzysta z Map Google, 66 proc. sprawdza w internecie rozkłady jazdy, a Tłumacza Google używa 62 proc. badanych. Coraz popularniejsze jest również Google Street View, z którego korzysta 37 proc. osób.

badanie google infografika internet w podrozy

Zobacz inne polecane artykuły

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Brief.pl / Aktualności

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing
Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Krakowska spółka po raz drugi w ciągu ostatniego roku z sukcesem zakończyła prywatną emisję akcji. W drodze transakcji o wartości 45 mln zł Synerise uzyskał dostęp do kapitału, którego sporą część przeznaczy na badania i rozwój. 29-krotną stopę zwrotu uzyskał Satus Venture, który za kwotę 25 mln zł sprzedał część swoich akcji w spółce.

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Brief.pl / Ludzie

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce
Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Po 3 latach od momentu wejścia na polski rynek Uberowi udało się zgromadzić ponad milion zadowolonych użytkowników. Jak się okazuje, z aplikacji w Polsce najchętniej korzysta pokolenie millenialsów. Teraz firma zdecydowała się umocnić swój marketing - tak, by z aplikacją dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w różnym wieku. O nowej strategii marketingowej, zjawisku uberyzacji i premierach kolejnych usług Ubera rozmawiamy z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce.