Nastroje w branży nie dopisują

 Nastroje w branży nie dopisują

Magazyn / Wiedza

Dwudziesta szósta fala badania BriefIndex pokazała jednocznacznie, że koniunktura na rynku komunikacji marketingowej nie jest najlepsza. BriefIndex jest wypadkową oceny obecnej stytuacji panującej w branży oraz próby przewidzenia, jak sytuacja ta będzie wyglądała za kilka najbliższych miesięcy. Najwyższy możliwy do osiągnięcia wynik to 100 punktów, natomiast poziom 50 punktów oznacza stagnację w branży.

-

Wynik dwudziestej szóstej fali badania BriefIndex jest zbliżony do wyniku pierwszej fali przeprowadzonej w sierpniu 2003 r. Wówczas wynik ten wynosił 54 punkty, podczas gdy w roku bieżącym jest on o jeden punkt wyższy. Najniższy w dziesięcioletniej historii Brief Indexu wynik wynoszący 48 punktów, branża osiągnęła w marcu 2009 r.

 Ani źle, ani dobrze

Obecna sytuacja w branży reklamowej przez zdecydowaną większość respondentów jest oceniana jako przeciętna. 34 proc. osób zadeklarowało, że według nich koniunktura jest dobra, natomiast 13 proc. uważa ją za złą. Nikt nie uznał sytuacji za bardzo dobrą.

Podobna sytuacja w branży miała miejsce w sierpniu 2009 r. Wówczas 20 proc. osób oceniło ją jako dobrą, 64 proc. - jako przeciętną, a 14 proc. jako złą.

Najlepsze nastroje w branży panowały w okresie od maja do listopada 2007 r., kiedy ponad 30 proc. osób uznawało sytuację w branży jako bardzo dobrą, a około 60 proc. oceniało ją jako dobrą.

 Nastroje w dół

W porównaniu z ostatnią edycją badania, przeprowadzoną w 2011 roku, widoczne są wyraźne spadki nastrojów w branży. Najczęściej wymienianymi powodami tego zjawiska jest fakt, iż klienci są bardzo zachowawczy w wydawaniu pieniędzy na reklamy, a reklamodawcy tną budżety reklamowe, których planowanie trwa teraz znacznie dłużej. Poza tym, pojawiają się spostrzeżenia, że polskie media są tworzone przez osoby reprezentujące niski poziom warsztatowy. Ponadto, według respondentów, rynek jest już dość mocno nasycony reklamami, przez co trudniej jest reklamodawcom wygospodarować budżety na takie reklamy, które przyniosłyby im faktyczne efekty. Jednocześnie coraz mniej podmiotów chce inwestować media, a internet ma niską siłę przebicia w stosunku do telewizji.

 Zmian na razie brak

Na pytanie o to, jak sytuacja w branży będzie zmieniała się w ciągu najbliższych trzech miesięcy, 84 proc. respondentów pozostaje sceptyczna i deklaruje, że nie ulegnie ona zmianie. Według 7 proc. ankietowanych sytuacja ta raczej się pogorszy. Taki sam procent osób uważa, że sytuacja ta raczej się poprawi.

Nieliczne osoby, które patrzą w przyszłość z większym optymizmem twierdzą, że w najbliższym czasie klienci uświadomią sobie, że brak komunikowania się w mediach odbije się na wynikach, co spowoduje ich powrót to tego typu reklam, a najbliższe półrocze będzie decydujące dla poprawy rynku.

Natomiast według pesymistów, kryzys pogłębi się pociągając za sobą kolejne cięcia kosztów i postępujące pogorszenie się koniunktury.

Cechy, narzędzia, działania

Na pytanie o to, jakie wartości są obecnie poszukiwane na polskim rynku mediów i reklamy, 27 proc. respondentów wskazuje na umiejętność realizacji projektów niskobudżetowych, 20 proc. wymieniło zintegrowane podejście do komunikacji marketingowej, a 18 proc. zaproponowało kreatywność. Na dalszych miejscach znalazły się cechy, takie jak elastyczność, dyscyplina budżetowa, szybkość działania i podejmowania decyzji oraz szacunek do konsumenta.

Na prośbę o wskazanie narzędzi oraz metodologii, które w ciągu najbliższego roku będą cieszyły się największym zainteresowaniem, 48 proc. respondentów wskazuje na reklamę na urządzeniach mobilnych, 41 proc. wybiera aplikacje na urządzenia mobilne, a 38 proc. skłania się ku reklamie na portalach społecznościowych. Na kolejnych miejscach uplasowało się targetowanie behawioralne, korzystanie z Google AdWords, reklama kontekstowa na stronie WWW czy monitorowanie mediów cyfrowych.

Respondenci poproszeni o wskazanie najskuteczniejszych działań promocyjnych w internecie wymieniają media społecznościowe, działania na urządzeniach mobilnych oraz stronach WWW, a także mailing, wykorzystywanie mediów cyfrowych oraz kampanie display.

Badanie BriefIndex przeprowadzone zostało przez Millward Brown, za pomocą wywiadów telefonicznych, na próbie 88 osób związanych z markietingiem, reklamą i mediami w dniach 15-30 kwietnia 2013 r.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

Brief.pl / Aktualności

E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak
E-zakupy w niedzielę? 81 proc. Polaków jest na tak

W ostatnich latach przeciętne tempo życia wielu Polaków diametralnie się zmieniło. Większość rzeczy robimy w pośpiechu i cierpimy na nieustanny brak czasu. Wraz z rozwojem nowych technologii na popularności zyskały e-zakupy, które pozwalają zaoszczędzić czas. Z badań wynika, że 39 proc. Polaków robi zakupy przez internet w niedzielę z powodu braku czasu w tygodniu. Aż 78 proc. respondentów deklaruje, że nie powinno być żadnych ograniczeń w niedzielnym e-handlu. Rozwiązania z rynku e-commerce odzwierciedlają oczekiwania konsumentów, którzy coraz chętniej kupują przez internet. Co ciekawe konsumenci online nie tylko kupują ubrania czy elektronikę, ale również produkty spożywcze. Co na to ustawodawcy? Czy serwery e-sklepów zostaną wyłączone?