Jak przygotować startup do wejścia na rynek globalny?

Jak przygotować startup do wejścia na rynek globalny?

Brief.pl / Inspiracje

Właściciele startupów często – na własne życzenie – są zostawiani sami sobie. Mają wrażenie, że genialny pomysł to wystarczająca przepustka na szczyt świata biznesu. Z czym mogą sobie nie poradzić?

-

Podstawa to zgrany zespół

28 kwietnia miała miejsce premiera Doliny Krzemowej. Ten nowy serial HBO, wyreżyserowany przez znanego z Beavisa i Buttheada Mike’a Judge’a, opowiada o grupie pasjonatów IT, którzy stoją u progu kariery w technologicznym raju. Już od pierwszego odcinka przekonujemy się, że w przypadku bohaterów geniusz informatyczny może przynieść tyle samo sukcesów, co przysporzyć kłopotów. W niezawodnej komediowej formule, typowej dla Judge’a, otrzymujemy historię biznesowej i życiowej nieporadności, która dotyczy nie tylko zamkniętych w swoich pokojach pomysłodawców genialnych aplikacji czy serwisów, ale sięga nawet kierowniczego szczebla wielkich korporacji. Może technologia jest (albo bywa) niezawodna, ale ludzie wciąż popełniają błędy – czasem w negocjacjach, kiedy indziej jako liderzy, mówcy czy kreatywni. Jedyny sposób na ograniczenie takich pomyłek to zatrudnienie właściwych ludzi na właściwym miejscu, ale przedtem twórcy start-upów muszą zrozumieć, że nie są samowystarczalni.

Gdzie szukać wsparcia?

Oczywiście na początku mało kto może pozwolić sobie na w pełni profesjonalny zespół czy choćby współpracę z dobrymi specjalistami. Czasem jesteśmy skazani – jak bohaterowie serialu – na formułowanie misji naszej firmy w hostelu zamieszkałym przez nerdów, wznosząc toast tanim piwem. Jednak często wystarczy poszukać kogoś, kto odpowiednio nam doradzi, a takich miejsc nawet w Polsce już nie brakuje. Jak mówi Mariusz Gil z LeadBullet: „W wielu miastach istnieją lokalne społeczności startupowców, creative-huby, coworkingowe open space’y, każdy znajdzie coś dla siebie. Jeśli projekt potrzebuje inwestycji, można pokazać się na imprezach typu startup fest czy startup weekend, albo zwrocić się do jednego z wielu funduszy wspierających młodych przedsiębiorców. Dla przykładu, InnovationNest z Krakowa, zajmujący się startupami w modelu SaaS, cyklicznie prowadzi w swoim biurze OpenDay, gdzie każdy może przyjść, porozmawiać i otrzymać feedback dla swojego pomysłu. Mieszkasz w Warszawie? Przyjdź i zobacz, co się dzieje na Auli Polskiej, na pewno znajdziesz tam odpowiednich ludzi do rozmowy”.

Jak reagować na pierwsze sukcesy?

Kiedy jednak startup zacznie odnosić sukcesy, a jego twórca myśleć o wprowadzeniu go na globalny rynek (choć niektórzy, jak autor www.ColibriTool.com, Kuba Pokojowczyk, uważają, że od razu należy w niego celować), warto pomyśleć o zaangażowaniu w projekt specjalistów. W dzisiejszych czasach coraz trudniej wyobrazić sobie sukces startupu choćby bez odpowiedniego marketingu. Być może te najlepsze pomysły wciąż są w stanie obronić się same, ale nawet kilka nieodpowiednich posunięć w komunikacji w social media może pokrzyżować im drogę. A w przypadku wielu twórców startupów wiedza z zakresu marketingu ogranicza się do znajomości podstawowych pojęć – trzeba zdecydować, czy mamy ochotę na własną rękę nadrabiać braki, czy może rozszerzyć zespół marketingowców.

Pamiętajmy, że w zdobyciu środków na wypromowanie biznesu na globalnym rynku (a przy okazji zyskaniu rozgłosu) może pomóc udział w konkursach. Podczas takich imprez często można nawet zbudować projekt niemal od zera. Jak mówi jeden z organizatorów Global Startup Challenge, Michał Frejtak z Red Sky: „Tak jak w poprzednich edycjach szukamy ludzi z pasją, mających kreatywne i niebanalne pomysły – mówi Arkadiusz Seńko, prezes zarządu Red Sky. – Liczy się także umiejętność wykorzystania tego, co oferuje Internet oraz determinacja w próbach wpływu na jego rozwój. Do finału zakwalifikują się projekty, które mają potencjał zaistnienia nie tylko w kraju, ale też za granicą.

O ile podstawą mogą być pomysłowość i determinacja w dążeniu do sukcesu, warto jednak brać pod uwagę, że leżą one dopiero na początku drogi do podbicia globalnego rynku – co pokazują liczne przykłady startupów – a prawa nim rządzące pewnie nie raz odbiją nam się czkawką, podobnie jak bohaterom Doliny Krzemowej.

Zobacz inne polecane artykuły

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.