21:37 do 10:15 – hejterzy ewoluują. To dopiero początek

21:37 do 10:15 – hejterzy ewoluują. To dopiero początek

Brief.pl / Inspiracje

Felieton Mikołaja Nowaka o różnicach w postrzeganiu przez media i społeczeństwo dwóch ważnych dla Polaków wydarzeń - śmierci Jana Pawła II oraz jego kanonizacji.

-

2 kwietnia 2005 roku. Warszawa.

Spaceruję po Polu Mokotowskim. Godzina 21:37 – wyją syreny alarmowe na Pałacu Kultury i Nauki. Ich przeraźliwy dźwięk maluje konsternację na mojej twarzy. Na ulicach stają pojazdy. Stają ludzie.

Głowy w dół.

Zmarł Jan Paweł II – śmierć oczekiwana. Miliony rodaków składają zasłużony hołd. W końcu media spełniły wcześniej swoją rolę. Nagłówki grzmiały „Kryzys zdrowia Ojca Świętego”.

Wracam do domu, loguję się: mail, Gadu-Gadu, IRC, na którym zwykle dyskutowałem. Czytam komentarze. Pełne smutku i żalu. Pełne wspomnień. Kolejne dni mijają na retrospekcjach, w mediach i na powielaniu pięknej sceny z zamykającą się na trumnie Wojtyłły księgą. Luki w kanałach wypełnia analiza: to znak? (Od Boga?) To wiatr?

Mijają dni. Codziennie wracam do domu i powtarzam czynności: mail, GG, IRC.

27 kwietnia 2014 roku.

Ten dzień spędzam w pracy. Kanonizacja Jana Pawła II i Jana XXIII. Relacje i wydania z miejsca zdarzeń. Znów wraca smutek i żal. Wracają wspomnienia.

Loguję się, ale wygląda to inaczej niż prawie dekadę temu: Gmail & Google+, Facebook, Twitter, Instagram. Czytam komentarze. Mnóstwo komentarzy. Negatywnych.

Obrywają media, dostaje się – już świętemu – Janowi Pawłowi II. Za to, że przez niego ludzie nie dowiedzą się, co stało się na świecie. Za to, że większość redakcji dzienników TV poświęciły wydania kanonizacji. „A co nas interesuje jakaś kanonizacja? Chcemy innych informacji!” – rzucają dziarsko (zrozumiałbym odciętych od świata i skazanych jedynie na telewizję…). Abstrahując od mediów – hektolitry jadu wylane zostały na tych, którzy pisali „to tylko jeden dzień…” To była podstawa do kolejnych ataków, bo - według „hejtera” – niezgodność poglądowa jest wyzwaniem.

Kiedyś tworzenie opinii było procesem poprzedzonym refleksją, zbieraniem danych i operowaniem faktami. Dziś jest kompulsywnym odruchem. Szacunek do Jana Pawła II mieli nawet wyznawcy innych religii, a dziś nie umie go w sobie wykrzesać potężna grupa rodaków. To przykre. Nienawiść, nawet w wirtualnej przestrzeni, jest realnym problemem! Mowa nienawiści w sieci, narastający chrystianofobizm. Chcemy takich mediów społecznościowych? Są odbiciem społeczeństwa - więc kim jesteśmy? Dewaluując szacunek i eskalując odwagę?

Jeżeli będziemy bierni, jeżeli nie powstaną kampanie, powstrzymujące sieciową nienawiść, problem będzie narastał. Obojętność jest gorsza od maltretowania.

::

Autor: Mikołaj Nowak

Autor zawodowo związany ze społecznościami w Polsce od początku ich istnienia. Pracę zaczynał w Grono.net - pierwszym polskim serwisie społecznościowym, następnie współtworzył i koordynował komunikację poprzez projekty specjalne w Biurze Reklamy Onetu dla najbardziej wymagających klientów. Aktualnie związany z "Faktami" TVN, gdzie odpowiada za strategię komunikacji marki z wykorzystaniem internetu współtworząc unikatowy pomost między newsroomem a mediami społecznościowymi.

Ilustracja: Darek Pala Paintings

::

Przeczytaj wcześniejsze felietony Mikołaja Nowaka na łamach brief.pl:

Era Blogera – co może zrobić bloger, żeby pisać lepiej?

Co by było, gdyby... 14 wydarzeń, które zmieniłyby ludzkość

Brakuje mi szczerej blogosfery

 

Tagi:

felieton

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.