21:37 do 10:15 – hejterzy ewoluują. To dopiero początek

21:37 do 10:15 – hejterzy ewoluują. To dopiero początek

Brief.pl / Inspiracje

Felieton Mikołaja Nowaka o różnicach w postrzeganiu przez media i społeczeństwo dwóch ważnych dla Polaków wydarzeń - śmierci Jana Pawła II oraz jego kanonizacji.

-

2 kwietnia 2005 roku. Warszawa.

Spaceruję po Polu Mokotowskim. Godzina 21:37 – wyją syreny alarmowe na Pałacu Kultury i Nauki. Ich przeraźliwy dźwięk maluje konsternację na mojej twarzy. Na ulicach stają pojazdy. Stają ludzie.

Głowy w dół.

Zmarł Jan Paweł II – śmierć oczekiwana. Miliony rodaków składają zasłużony hołd. W końcu media spełniły wcześniej swoją rolę. Nagłówki grzmiały „Kryzys zdrowia Ojca Świętego”.

Wracam do domu, loguję się: mail, Gadu-Gadu, IRC, na którym zwykle dyskutowałem. Czytam komentarze. Pełne smutku i żalu. Pełne wspomnień. Kolejne dni mijają na retrospekcjach, w mediach i na powielaniu pięknej sceny z zamykającą się na trumnie Wojtyłły księgą. Luki w kanałach wypełnia analiza: to znak? (Od Boga?) To wiatr?

Mijają dni. Codziennie wracam do domu i powtarzam czynności: mail, GG, IRC.

27 kwietnia 2014 roku.

Ten dzień spędzam w pracy. Kanonizacja Jana Pawła II i Jana XXIII. Relacje i wydania z miejsca zdarzeń. Znów wraca smutek i żal. Wracają wspomnienia.

Loguję się, ale wygląda to inaczej niż prawie dekadę temu: Gmail & Google+, Facebook, Twitter, Instagram. Czytam komentarze. Mnóstwo komentarzy. Negatywnych.

Obrywają media, dostaje się – już świętemu – Janowi Pawłowi II. Za to, że przez niego ludzie nie dowiedzą się, co stało się na świecie. Za to, że większość redakcji dzienników TV poświęciły wydania kanonizacji. „A co nas interesuje jakaś kanonizacja? Chcemy innych informacji!” – rzucają dziarsko (zrozumiałbym odciętych od świata i skazanych jedynie na telewizję…). Abstrahując od mediów – hektolitry jadu wylane zostały na tych, którzy pisali „to tylko jeden dzień…” To była podstawa do kolejnych ataków, bo - według „hejtera” – niezgodność poglądowa jest wyzwaniem.

Kiedyś tworzenie opinii było procesem poprzedzonym refleksją, zbieraniem danych i operowaniem faktami. Dziś jest kompulsywnym odruchem. Szacunek do Jana Pawła II mieli nawet wyznawcy innych religii, a dziś nie umie go w sobie wykrzesać potężna grupa rodaków. To przykre. Nienawiść, nawet w wirtualnej przestrzeni, jest realnym problemem! Mowa nienawiści w sieci, narastający chrystianofobizm. Chcemy takich mediów społecznościowych? Są odbiciem społeczeństwa - więc kim jesteśmy? Dewaluując szacunek i eskalując odwagę?

Jeżeli będziemy bierni, jeżeli nie powstaną kampanie, powstrzymujące sieciową nienawiść, problem będzie narastał. Obojętność jest gorsza od maltretowania.

::

Autor: Mikołaj Nowak

Autor zawodowo związany ze społecznościami w Polsce od początku ich istnienia. Pracę zaczynał w Grono.net - pierwszym polskim serwisie społecznościowym, następnie współtworzył i koordynował komunikację poprzez projekty specjalne w Biurze Reklamy Onetu dla najbardziej wymagających klientów. Aktualnie związany z "Faktami" TVN, gdzie odpowiada za strategię komunikacji marki z wykorzystaniem internetu współtworząc unikatowy pomost między newsroomem a mediami społecznościowymi.

Ilustracja: Darek Pala Paintings

::

Przeczytaj wcześniejsze felietony Mikołaja Nowaka na łamach brief.pl:

Era Blogera – co może zrobić bloger, żeby pisać lepiej?

Co by było, gdyby... 14 wydarzeń, które zmieniłyby ludzkość

Brakuje mi szczerej blogosfery

 

Tagi:

felieton

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.