wp - grudzien 2016

Przyszłość crowdfundingu

Przyszłość crowdfundingu

Brief.pl / Aktualności

Crowdfunding staje się coraz powszechniejszą drogą do realizacji projektów. Obok znanego na całym świecie Kickstartera, mamy także polską prężnie rozwijającą sie platformę finansowania społecznościowego - Wspieram.to. Autorzy innowacyjnych pomysłów mają szansę dotrzeć do internautów, którzy chętnie angażują się w realizację ciekawych inicjatyw. Celem crowdfundingu jest nie tylko wprowadzenie projektu w życie, ale też jego dalszy rozwój. Taką szansę dają twórcom partnerzy biznesowi, którzy coraz częściej nawiązują z nimi współpracę.

-

Kilka tygodni temu Facebook ogłosił, że za 2 miliardy dolarów przejmuje zespół odpowiedzialny za projekt Oculus Rift - okularów wprowadzających do wirtualnego świata. Pojawiły się głosy oburzenia ze strony osób, które kilka miesięcy wcześniej wsparły projekt na Kickstarterze na niebagatelną kwotą 2,4 milionów dolarów. - Warto jednak pamiętać, że wspierający projekt na Kickstarterze kupowali produkt końcowy, czyli urządzenie, a nie udziały w firmie. Dla twórców Oculus VR, przejęcie przez Facebook to zdecydowanie pełnia sukcesu, oraz dowód na to że dzięki finansowaniu społecznościowym, kilka osób ze świetnym pomysłem może zrobić poważne zamieszanie – podkreśla Marcin Galicki, założyciel platformy finansowania społecznościowego Wspieram.to.

Duża część projektodawców już na etapie kampanii nawiązuje współpracę z większymi partnerami. Dzięki temu rosną szansę, że projekt nie zakończy się tylko na kampanii na serwisie finansowania społecznościowego i jeszcze nieraz o nim usłyszymy. – Pomagamy w nawiązywaniu takich partnerstw. Z doświadczenia wiemy że nie tylko pomagają one w sukcesie kampanii, ale też gwarantują dalszy rozwój projektu po jej zakończeniu – wyjaśnia Marcin Galicki ze Wspieram.to.

W Polsce mamy kilka przykładów na udaną współpracę autorów projektów z większymi partnerami. Twórcy gry planszowej „Piwne Imperium”, którzy jesienią 2013 r. uzbierali ponad 25 tys. zł na platformie Wspieram.to, nawiązali współpracę m.in. z wydawnictwem CUBE, które zajęło się sprzedażą wszystkich egzemplarzy gry, pozostałych po kampanii, a także z firmą Q-workshop, która specjalnie dla wspierających przygotowała unikatowe kostki do gry. Sukces na Wspieram.to przełożył się na założenie firmy Board&Dice, która planuje wydać grę na rynek amerykański, a także rozpocząć kampanię na Kickstarterze na realizację mobilnej wersji gry.

Z kolei projekt gry „Franko 2. Revenge is Back” w ciągu 2 miesięcy uzbierał na Wspieram.to niemal 39 tys. zł, stając się tym samym największym growym projektem crowdfundingowym w Polsce. Podczas trwania projektu na Wspieram.to do autorów zgłosiło się kilka wydawnictw zainteresowanych wydaniem i dystrybucją gry. Ostatecznie twórcy zdecydowali się na partnerstwo z firmą IMGN.PRO. Tego rodzaju współpraca pozwala autorom projektu skupić się przede wszystkich na rozwoju samej gry, w tym na przygotowaniu wersji na rynki zagraniczne, zamiast na sprawach związanych np. z dystrybucją.

- Przy prowadzeniu kampanii crowdfundingowej, oprócz pozyskiwania internautów, którzy wesprą projekt finansowo i umożliwią jego realizację, warto być otwartym na partnerów biznesowych, którzy często dają wsparcie techniczne, merytoryczne i zabezpieczają przyszłość projektom – wyjaśnia twórca Wspieram.to. Pewna przyszłość pomysłu po przeprowadzonej kampanii jest największym dowodem  maksymalnego wykorzystania możliwości kryjących się w finansowaniu społecznościowym. A pozyskanie zarówno wspierających, jak i partnerów biznesowych jest największym dowodem na zasadność danego projektu.

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.