Rynek reklamy w Polsce i USA. 4 proste wykresy

Rynek reklamy w Polsce i USA. 4 proste wykresy

Brief.pl / Wiedza

Zapewne każdy przeciętny Polak zapytany na ulicy o to, czy istnieją różnice pomiędzy polskim rynkiem reklamowym a rynkiem amerykańskim intuicyjnie odpowiedziałby, że są i to spore. Prawdopodobnie podobnych odpowiedzi udzieliliby specjaliści z tak zwanej branży. Jednakże, intuicja momentami może być zawodna.

-

1. Dynamika wzrostu rynku reklamy w Polsce i USA

IAB, jak co roku, opublikowało niedawno raport o rynku reklamy on-line, który został przygotowany wraz z PwC. Jedną z ważnych wartości, jakie pokazują te zestawienia jest dynamika wzrostu rynku reklamy. Jak można zauważyć na poniższym wykresie, polski i amerykański rynek, pod tym względem, różnią się od siebie.

Patrząc wstecz, wyraźnie widać, że jeszcze 5 lat temu polski rynek reklamy online znajdował się w fazie młodzieńczej i rósł jak szalony. W kolejnych latach dotarły do nas echa globalnego kryzysu finansowego, który doprowadził do skurczenia się amerykańskiego rynku w 2009 roku o 3 proc, i rynek zaczął przymusowo dojrzewać. Przez dwa lata - 2010 i 2011 rok - dynamika dla obu rynków była identyczna, lecz już w 2012 roku Amerykanie zaczęli nam uciekać. Rynek reklamowy jako papierek lakmusowy całej gospodarki? Patrząc na ten wykres możnaby pokusić się o takie stwierdzenie.

2. Udział w torcie reklamowym według branż

Polski i amerykański rynek reklamowy różnią się również pod kątem branż, które najwięcej łożą na reklamę internetową.

Nad Wisłą rządza marki motoryzacyjne, które w Stanach Zjednoczonych przeżywają właśnie lata chude, zatem mniej wydają na reklamę. Na podobnym poziomie w Polsce i w USA utrzymują się wydatki sektora finansowego. Królem reklamy internetowej za oceanem jest szeroko pojęty handel, podczas gdy u nas zajmuje ostatnie miejsce podium. Co to oznacza? W Polsce branża FMCG inwestuje głównie w tradycyjne nośniki, w Stanach jednak w reklamę internetową.

3. Udział w torcie reklamowym według rodzaju reklamy

Kolejna różnica - formaty reklamowe. W tym wypadku znów dane czerpiemy z raportu IAB.

Polska displayem stoi. I od wielu lat jakoś nie chce być inaczej. Co więcej, rok do roku udział reklamy bannerowej w tym torcie nieznacznie wzrósł. Od razu rzuca się też w oczy to, że mobile nad Wisłą dopiero raczkuje. W USA natomiast niepodzielnie rządzą reklamy w wyszukiwarkach interntowych. Co ciekawe, w Stanach wydatki na display i mobile kształtują się na podobnym poziomie. Wniosek? Z racji swojego wieku, polski rynek reklamy internetowej nadal jest dość tradycyjny.

4. Wydatki na reklamę w różnych mediach

Dalej bazując (w wypadku USA) na danych IAB oraz łącząc je z prognozami ZenithOptimedia można doszukać się jednego, ale za to bardzo ważnego, podobieństwa między polskim a amerykańskim rynkiem reklamy.

Pogłoski o śmierci telewizji są mocno przesadzone. Choć internet powoli, powoli zaczyna ją doganiać. Jeśliby w USA rozbić rynek reklamy telewizyjnej na "broadcast television" i "cable television" to okazuje się, że rynek reklamy internetowej jest wart więcej niż one oba. Jednakże, przy tradycyjnym podziale na internet, prasę, radio i telewizję wydatki reklamowe na poszczególne media rozkładają się w Polsce i w USA mniej więcej podobnie.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.