wp - grudzien 2016

Czy miasta mogą być inteligentne?

Czy miasta mogą być inteligentne?

Brief for Poland / Wiedza

Miasta zajmują zaledwie 2 proc. powierzchni Ziemi, ale są miejscem zamieszkania aż 50 proc. ludzi na świecie. Tendencja do przesiedlania się na tereny miejskie jest wzrostowa. Według prognoz w 2050 roku aż 70 proc. populacji będzie mieszkało właśnie w miastach. To ogromne wyzwanie dla władz, które muszą szukać rozwiązań sprzyjających mieszkańcom, ale także inwestorom, turystom, a przede wszystkim naszej planecie. Idea smart city ma przyczynić się do tego, że w miastach będzie żyło się taniej, łatwiej, przyjemniej, zdrowiej… czyli po prostu lepiej.

-

By żyło się lepiej…
Idea inteligentnego miasta jest bardzo pojemna, gdyż składa się na nią wiele różnych elementów, od transportu, bezpieczeństwa, edukacji, opieki zdrowotnej, aż po zarządzanie energią, odpadami itd. W inteligentnym mieście wszystkie te składniki powinny być zoptymalizowane, powinny funkcjonować w taki sposób, aby ułatwiać życie mieszkańcom, turystom, przedsiębiorcom, ale także sprzyjać środowisku. Wszystkie te elementy powinny ze sobą współgrać, co w rezultacie ma prowadzić do osiągnięcia zrównoważonego modelu życia, pracy, a także przestrzeni publicznej. Służyć temu mają nowoczesne technologie, ale niezbędna jest także zmiana zachowań mieszkańców i partnerstwo licznych podmiotów, m.in. firm, organizacji badawczych, administracji, w celu wypracowania najlepszych rozwiązań. Dziś trudno mówić o miastach w 100 proc. inteligentnych, jednak widać, że idea smart city cieszy się ogromną popularnością i chętnie wprowadzane są rozwiązania, które przybliżają nas do celu.

Unia Europejska wspiera ideę
Jest szansa na to, że coraz więcej polskich miast będzie wprowadzać rozwiązania typu smart, a to za sprawą Komisji Europejskiej, która zwiększa finansowanie programu tzw. inteligentnych miast – z 81 mln euro w 2012 roku do 365 mln euro w 2013. Pieniądze są przeznaczane na projekty z zakresu energii, transportu i technologii cyfrowych. O fundusze mogą ubiegać się zaś konsorcja przemysłowe z tych trzech sektorów w partnerstwie z co najmniej dwoma miastami. Na pełną skalę program zostanie rozwinięty w 2014 roku, ale już wcześniej mają zostać sfinansowane pierwsze projekty. KE powoła także grupę doradczą, zrzeszającą burmistrzów i prezydentów miast, przedstawicieli przemysłu i instytucji publicznych. Rozwój inteligentnych miast zależy zatem w dużej mierze od samorządów – możliwości są, trzeba je „tylko” umiejętnie wykorzystać.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.