Czy miasta mogą być inteligentne?

Czy miasta mogą być inteligentne?

Brief for Poland / Wiedza

Miasta zajmują zaledwie 2 proc. powierzchni Ziemi, ale są miejscem zamieszkania aż 50 proc. ludzi na świecie. Tendencja do przesiedlania się na tereny miejskie jest wzrostowa. Według prognoz w 2050 roku aż 70 proc. populacji będzie mieszkało właśnie w miastach. To ogromne wyzwanie dla władz, które muszą szukać rozwiązań sprzyjających mieszkańcom, ale także inwestorom, turystom, a przede wszystkim naszej planecie. Idea smart city ma przyczynić się do tego, że w miastach będzie żyło się taniej, łatwiej, przyjemniej, zdrowiej… czyli po prostu lepiej.

-

By żyło się lepiej…
Idea inteligentnego miasta jest bardzo pojemna, gdyż składa się na nią wiele różnych elementów, od transportu, bezpieczeństwa, edukacji, opieki zdrowotnej, aż po zarządzanie energią, odpadami itd. W inteligentnym mieście wszystkie te składniki powinny być zoptymalizowane, powinny funkcjonować w taki sposób, aby ułatwiać życie mieszkańcom, turystom, przedsiębiorcom, ale także sprzyjać środowisku. Wszystkie te elementy powinny ze sobą współgrać, co w rezultacie ma prowadzić do osiągnięcia zrównoważonego modelu życia, pracy, a także przestrzeni publicznej. Służyć temu mają nowoczesne technologie, ale niezbędna jest także zmiana zachowań mieszkańców i partnerstwo licznych podmiotów, m.in. firm, organizacji badawczych, administracji, w celu wypracowania najlepszych rozwiązań. Dziś trudno mówić o miastach w 100 proc. inteligentnych, jednak widać, że idea smart city cieszy się ogromną popularnością i chętnie wprowadzane są rozwiązania, które przybliżają nas do celu.

Unia Europejska wspiera ideę
Jest szansa na to, że coraz więcej polskich miast będzie wprowadzać rozwiązania typu smart, a to za sprawą Komisji Europejskiej, która zwiększa finansowanie programu tzw. inteligentnych miast – z 81 mln euro w 2012 roku do 365 mln euro w 2013. Pieniądze są przeznaczane na projekty z zakresu energii, transportu i technologii cyfrowych. O fundusze mogą ubiegać się zaś konsorcja przemysłowe z tych trzech sektorów w partnerstwie z co najmniej dwoma miastami. Na pełną skalę program zostanie rozwinięty w 2014 roku, ale już wcześniej mają zostać sfinansowane pierwsze projekty. KE powoła także grupę doradczą, zrzeszającą burmistrzów i prezydentów miast, przedstawicieli przemysłu i instytucji publicznych. Rozwój inteligentnych miast zależy zatem w dużej mierze od samorządów – możliwości są, trzeba je „tylko” umiejętnie wykorzystać.

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.