Miasta i regiony w serialach

Miasta i regiony w serialach

Brief for Poland / Inspiracje

Seriale przynoszą popularność nie tylko występującym w nim aktorom, ale także miejscom, w których toczy się akcja. Dlatego city placement cieszy się coraz większym zainteresowaniem włodarzy miast i regionów. Jest to o wiele subtelniejsza forma promocji niż spoty reklamowe i bilbordy. Jednocześnie jest sporo przykładów, które pokazują, że współpraca samorządu z producentami formatów telewizyjnych może być opłacalna.

-

City placement, czyli lokowanie, występowanie konkretnych miejscowości np. w programach telewizyjnych, książkach, magazynach, sztukach teatralnych, a nawet w piosenkach, znany jest od dawna, jednak aktualnie przeżywa swój renesans. Dziś najchętniej wykorzystywany jest city placement w telewizji. Miejsca mogą być promowane w programach śniadaniowych, serwisach informacyjnych, prognozie pogody, formatach rozrywkowych, filmach dokumentalnych bądź fabularnych.

W Polsce największą popularnością cieszy się city placent w serialach, które oprócz tego, że mają masowego odbiorcę, to dzięki formule odcinkowej dają wiele możliwości zaprezentowania danego miasta lub regionu. Udział miejscowości w serialu może być sposobem na pokazanie walorów, zwiększenie zainteresowania zarówno wśród mieszkańców, jak i turystów lub nawet zmianę niekorzystnego wizerunku. Nic więc dziwnego, że city placement zajmuje ważne miejsce w budżetach promocyjnych samorządów. Tylko w ostatnim czasie mogliśmy śledzić perypetie serialowych bohaterów, które toczyły się w takich miastach jak m.in Sandomierz, Łódź, Kraków, Wrocław, Bydgoszcz, Toruń, Lublin, Zakopane czy Warszawa. Które z tych miast najbardziej skorzystało na „udziale” w serialu telewizyjnym? Odpowiedzi próbuje udzielić Press-Service Monitoring Mediów, który przyjrzał się publikacjom w prasie, telewizji i internecie, dotyczącym wybranych miejscowości w kontekście seriali.

Sandomierz najbardziej medialny
Press-Service zbadał to, o których miejscowościach w 2012 roku wspominano w kontekście seriali najczęściej. W badaniu uwzględniono 11 nazw miejscowości – Bydgoszcz, Drohiczyn, Jeruzal, Kraków, Lublin, Łódź, Ostróda, Sandomierz, Toruń, Wrocław, Zakopane – które pojawiały się 12. polskich formatach emitowanych w ubiegłym roku.

Okazało się, że najlepszą pozycję pod względem liczby publikacji oraz potencjalnych kontaktów z informacją uzyskał Sandomierz pokazywany w serialu TVP 1 pt. „Ojciec Mateusz”. Nazwę miasta w tym kontekście wymieniono w 2012 roku blisko 900 razy, a zasięg publikacji kształtował się na poziomie 550 mln osób.

Drugie miejsce zajął Toruń, w którym toczy się akcja serialu TVN „Lekarze” – 832 publikacje. Natomiast na trzeciej pozycji znalazł się Wrocław, czyli miasto „Pierwszej Miłości” Polsatu – 831 publikacji. W dalszej kolejności, biorąc pod uwagę liczbę doniesień medialnych, uplasowały się Łódź, gdzie rozgrywa się „Komisarz Alex” – 650 publikacji, Lublin, czyli miejsce akcji serialu „Wszystko przed nami” – 487, a także Kraków wybrany przez producentów formatu „Julia” – 309 publikacji.

 

Więcej na ten temat monżna przeczytać w majowym numerze magazynu "Brief" (nr 163/2013). Zapraszamy do lektury!

Zobacz inne polecane artykuły

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.