TEDx Warszawa: relacja

TEDx Warszawa: relacja

Brief.pl / Aktualności

Warszawa to nie Los Angeles, ale trzy rzeczy ma wspólne. Kawiarnie z niezłą kawą na co drugim rogu, palmę w centrum i… TEDA. A w zasadzie TEDx, mniej oficjalną wersję słynnej konferencji TED (Technology, Entertainment, Design), na której w ciągu kwadransa eksperci z różnych dziedzin dzielą się swoimi ideami. Inne polskie miasta też podchwyciły temat i organizują swoje TEDxy. Jak udało się to wczoraj w stolicy?

-

Zaczęło się jak w rasowym filmie akcji – od wybuchu. A raczej od zaręczyn. Yuri Drabent, szef agencji social media, po swojej otwierającej konferencję prezentacji, na której opowiadał o skokach z klifu, wyprawie do Singapuru i chodzeniu po płonących kamieniach, oświadczył się na scenie swojej dziewczynie. Oświadczyny zostały przyjęte przy burzy oklasków – i od tej chwili napięcie nieco słabło. Kilkakrotnie jednak w ciągu dnia atmosferę udało się na nowo podgrzać dzięki temu, co jest największym atutem TEDa od trzydziestu lat - oryginalnie podanej idei i przemyślanej prezentacji wzbogaconej o poczucie humoru prowadzącego. Ani za krótkiej, ani za długiej, gdzie każde słowo waży tyle ile powinno, a uczestnicy nie czują, że właśnie zaczyna się kolejna godzina wykładu. Takich momentów mogłoby być więcej, ale polski TEDx przy amerykańskim to przedszkolak, więc warto spojrzeć na niego wyrozumiale.

Głównym motywem wielu prezentacji było przekraczanie granic, odwaga wyboru własnej drogi, włączenie myślenia zamiast naśladownictwa. Podkreślana była siła napędowa do zmian i mówienia pełnym głosem. Płynnie w idęę TEDx wpisała się streetartowa artystka Olek, która przez swoje własnoręcznie tkane projekty wprowadza w przestrzeń publiczną nowe kolory – i tematy do dyskusji. Nie mniej ciekawa od zamysłu jej sztuki jest droga, jaką przeszła z rodzinnego miasta na Śląsku do nowojorskich galerii. Jej akcentujące inność, pełne rozmachu barwne dzianiny bardzo przydałyby się w Warszawie. Podobnie jak idea innej prelegentki, Tary Ross, stratega i producentki, żyjącej w Amsterdamie, która na kilku wizualizacjach pokazała, jak stolica mogłaby wyglądać, gdyby zapanowało w niej myślenie skupione wokół człowieka (pieszo i na rowerze), a nie samochodu (i w nim kierowcy).

Jasnym punktem warszawskiego TEDxa była prezentacja filozofki i działaczki NGO Marii Mach pod znamiennym tytułem „Zdrowe zaniedbanie”. Maria Mach namawiała właśnie do zdrowego zaniedbania swoich dzieci i do tego, by jak określiła metaforycznie, rodzice z mechaników, wyposażających dzieci jak samochód w nowe możliwości, zmienili się w ogrodników, pozwalających im rosnąć we własnym tempie. By pozwolili im się ponudzić, a nie kazali na bezdechu biec z zajęć baletu na lekcje skrzypiec, nie pozostawiając im miejsca na myślenie. Tak naprawdę jej sugestie można przenieść na grunt dorosłości, gdzie często zajmujemy się odhaczaniem zajęć z listy i zdawaniem egzaminów z codzienności, zamiast korzystać z życia, choćby w ułamku tego, jak pokazano to w oscarowym „Wielkim pięknie”.

Na prelegentów czyhały oczywiście pułapki banału i przewidywalności i kilku niestety w nie wpadło. Dzielenie się myślami ze sztambucha pensjonarki, przedstawianie naukowych prezentacji, których nikt na sali nie rozumie, czy snucie opowieści o swoich marzeniach i sentymencie do dawnych czasów, gdy panie nosiły krynoliny – tego typu wystąpienia warto zachować dla grona rodzinnego. Warto jednak pamiętać o tym, co powoduje, że warszawski TEDx jest unikatowy. W końcu tylko nad Wisłą może zagrać siedemdziesięciokilkuletnia DJ Vika, a swoje urzekające ciszą i czułością dla bohaterów zdjęcia pokazać Tomasz Tomaszewski. Dla takich momentów warto czekać na TEDX numer sześć.

 

Autor:

Alicja Wysocka-Świtała, Partner i Head of Brand Department w agencji Clue PR.

Tagi:

TEDx

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.