wp - grudzien 2016

Spritz: aplikacja do szybkiego czytania

Spritz: aplikacja do szybkiego czytania

Brief.pl / Technologie

Naprzeciw społeczeństwu multitaskingu wychodzi nowa technologia zwana Spritz. Projekt skierowany jest do osób, dla których czytanie jest zbyt czasochłonne. Twórcy obiecują użytkownikom zwiększenie prędkości czytania nawet do 1000 słów na minutę. Tuż po pojawieniu się technologii na Mobile World Congress w Barcelonie zainteresowało się nim ponad 5tys. programistów, a na stronie firmy przetestowało ją ponad milion osób. Projekt brzmi obiecująco, ale pojawia się pytanie, czy szybkość idzie w parze z efektywnością i przyjemnością czytania.

-

Kiedy czytamy nasze oczy poruszają się po stronie, przetwarzając słowa. Taki ruch oka spowalnia ten proces. Metoda Spritz rzekomo eliminuje potrzebę czasochłonnego poruszania gałką oczną. Słowa są skupione wokół "Optimal Recognition Point" w specjalnym wyświetlaczu zwanym "Redicle." W erze smartfonów i natłoku informacji, docierających do nas z mass mediów Spritz ma przyspieszyć przetwarzanie przez nas komunikatów. Dyrektor generalny i współzałożyciel Frank Waldman zapewnia, że odbiorcą nowej technologii można być niezależnie od wieku. Twierdzi też, że będzie on pełnił funkcję edukacyjną. Badania wykazały, że może być pomocny osobom cierpiącym na dysleksję, ponieważ wspomaga koncentrację i ułatwia przyswajanie informacji.

Minusy szybkiego czytania

Wizja zastosowania Spritz przedstawiona przez twórców brzmi obiecująco, ale ma też wielu przeciwników. Czytając z pomocą tej technologii czytamy szybko, ale poświęcamy mniej uwagi poszczególnym słowom, poznajemy jedynie ogólny zarys treści. Miłośnicy wysokiej literatury nie sięgną po Spritz, czytając Nabokowa, Tołstoja czy Szekspira. Powierzchowne czytanie dzieł takich twórców zakrawa o profanację. Pojawia się niestety obawa, że z możliwości pochłonięcia lektury szkolnej w 5 razy krótszym czasie, skorzysta wielu nastolatków. Warto się zastanowić, czy „Pan Tadeusz” w wydaniu ekspresowym będzie miał tę samą wartość, co czytany w tradycyjny sposób. Kolejnym minusem jest fakt, że spritzing redukuje subvocalization, czyli tendencję do wewnętrznego mówienia czytanego tekstu. Z pozoru wydaje się to być nieznacznym niuansem, ale wpływa na naszą wyobraźnię. Kiedy nie mówimy w myślach czytanych dialogów, nie tworzymy w głowie obrazu postaci, a cała treść wydaje się być pozbawiona emocji. Gdzieś zatem zatracamy przyjemność przeżywania wraz z bohaterami stworzonej przez autora historii.

Aplikacja Spritz zadebiutuje na Samsungu Galaxy S5 oraz Gear 2 i z pewnością szybko osiągnie sukces, jak wszystkie technologie ułatwiające nam życie. Jeśli więc zależy Ci na szybkości czytania lub masz problemy z koncentracją, Spritz jest dla Ciebie. Miejmy tylko nadzieję, że nie zabije on tradycyjnej formy, która od wieków pozwala nam prawdziwie obcować z dobrą literaturą.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.