Spritz: aplikacja do szybkiego czytania

Spritz: aplikacja do szybkiego czytania

Brief.pl / Technologie

Naprzeciw społeczeństwu multitaskingu wychodzi nowa technologia zwana Spritz. Projekt skierowany jest do osób, dla których czytanie jest zbyt czasochłonne. Twórcy obiecują użytkownikom zwiększenie prędkości czytania nawet do 1000 słów na minutę. Tuż po pojawieniu się technologii na Mobile World Congress w Barcelonie zainteresowało się nim ponad 5tys. programistów, a na stronie firmy przetestowało ją ponad milion osób. Projekt brzmi obiecująco, ale pojawia się pytanie, czy szybkość idzie w parze z efektywnością i przyjemnością czytania.

-

Kiedy czytamy nasze oczy poruszają się po stronie, przetwarzając słowa. Taki ruch oka spowalnia ten proces. Metoda Spritz rzekomo eliminuje potrzebę czasochłonnego poruszania gałką oczną. Słowa są skupione wokół "Optimal Recognition Point" w specjalnym wyświetlaczu zwanym "Redicle." W erze smartfonów i natłoku informacji, docierających do nas z mass mediów Spritz ma przyspieszyć przetwarzanie przez nas komunikatów. Dyrektor generalny i współzałożyciel Frank Waldman zapewnia, że odbiorcą nowej technologii można być niezależnie od wieku. Twierdzi też, że będzie on pełnił funkcję edukacyjną. Badania wykazały, że może być pomocny osobom cierpiącym na dysleksję, ponieważ wspomaga koncentrację i ułatwia przyswajanie informacji.

Minusy szybkiego czytania

Wizja zastosowania Spritz przedstawiona przez twórców brzmi obiecująco, ale ma też wielu przeciwników. Czytając z pomocą tej technologii czytamy szybko, ale poświęcamy mniej uwagi poszczególnym słowom, poznajemy jedynie ogólny zarys treści. Miłośnicy wysokiej literatury nie sięgną po Spritz, czytając Nabokowa, Tołstoja czy Szekspira. Powierzchowne czytanie dzieł takich twórców zakrawa o profanację. Pojawia się niestety obawa, że z możliwości pochłonięcia lektury szkolnej w 5 razy krótszym czasie, skorzysta wielu nastolatków. Warto się zastanowić, czy „Pan Tadeusz” w wydaniu ekspresowym będzie miał tę samą wartość, co czytany w tradycyjny sposób. Kolejnym minusem jest fakt, że spritzing redukuje subvocalization, czyli tendencję do wewnętrznego mówienia czytanego tekstu. Z pozoru wydaje się to być nieznacznym niuansem, ale wpływa na naszą wyobraźnię. Kiedy nie mówimy w myślach czytanych dialogów, nie tworzymy w głowie obrazu postaci, a cała treść wydaje się być pozbawiona emocji. Gdzieś zatem zatracamy przyjemność przeżywania wraz z bohaterami stworzonej przez autora historii.

Aplikacja Spritz zadebiutuje na Samsungu Galaxy S5 oraz Gear 2 i z pewnością szybko osiągnie sukces, jak wszystkie technologie ułatwiające nam życie. Jeśli więc zależy Ci na szybkości czytania lub masz problemy z koncentracją, Spritz jest dla Ciebie. Miejmy tylko nadzieję, że nie zabije on tradycyjnej formy, która od wieków pozwala nam prawdziwie obcować z dobrą literaturą.

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.