Efektywność strategii "People & Planet Positive"

Efektywność strategii "People & Planet Positive"

Brief.pl / CSR

Grupa IKEA opublikowała Raport Zrównoważonego Rozwoju za rok finansowy 2013. Jest to pierwszy raport, który odnosi się do ogłoszonej pod koniec 2012 roku strategii "People & Planet Positive", będącej odpowiedzią IKEA na oczekiwania społeczne i globalne wyzwania współczesnego świata.

-

Raport Zrównoważonego Rozwoju 2013 jest formą rozliczenia się Grupy IKEA z zobowiązań podjętych w ramach nowej strategii, np. w zakresie ograniczenia zużycia wody i energii, odpowiedzialnego pozyskiwania surowców naturalnych i energii ze źródeł odnawialnych czy działań na rzecz lokalnych społeczności. Pokazuje też, jak IKEA w praktyce realizuje misję tworzenia lepszego życia na co dzień oraz jak ta misja przekłada się na produkty, które powstają zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju.

Strategia zrównoważonego rozwoju Grupy IKEA realizowana jest w trzech głównych obszarach:

  • działaniu na rzecz bardziej zrównoważonego życia w domu,
  • osiągnięciu niezależności energetycznej i najwyższej efektywności wykorzystania wszelkich zasobów naturalnych w całym łańcuchu dostaw,
  • dbałości o warunki życia i pracy ludzi na całym świecie, w tym szczególnie o warunki życia i rozwoju dzieci.

-Każda organizacja, w tym także IKEA, może odgrywać znaczącą rolę w ograniczaniu zużycia kończących się zasobów naturalnych oraz zmniejszaniu wpływu na zmiany klimatyczne, nie zapominając przy tym o ciągłej potrzebie poprawy jakości życia ludzi na całym świecie. Jestem przekonany, że nie ma innej drogi na przyszłość, jak tylko odpowiedzialny biznes – powiedział Peter Agnefjäll, prezes i dyrektor zarządzający Grupy IKEA.

Wśród najważniejszych osiągnięć IKEA w 2013 roku w zakresie zrównoważonego rozwoju należy wymienić kolejne inwestycje w energię odnawialną i zwiększenie niezależności energetycznej firmy. Są to kluczowe punkty strategii "People & Planet Positive". Firma posiada obecnie 137 turbin wiatrowych oraz 550 tys. zainstalowanych paneli słonecznych. Celem IKEA jest produkcja większej ilości energii ze źródeł odnawialnych w stosunku do własnego zużycia energii przez wszystkie spółki z Grupy do 2020 roku. Firma inspiruje też swoich klientów do oszczędzania energii w domu, m.in. poprzez wymianę całego oświetlenia w swoim asortymencie na LED-owe (proces jest obecnie prowadzony i będzie trwał do końca 2016 roku). W 2013 roku IKEA sprzedała 22,4 miliona produktów z oświetleniem LED, w tym 12,3 miliona żarówek. Dzięki temu klienci mogą zaoszczędzić aż 86 milionów euro rocznie.

IKEA dąży też do zwiększenia wykorzystania surowców naturalnych pozyskiwanych w sposób zrównoważony. Obecnie firma jest jednym z największych w branży handlowej kupców drewna posiadającego certyfikat FSC (Forest Stewardship Council). W 2013 roku prawie 1/3 drewna pozyskiwanego przez IKEA posiadała ten certyfikat albo pochodziła z recyklingu. Ponadto wszyscy dostawcy drewna IKEA spełniają wymogi IWAY Forestry Standard. W ubiegłym roku znacząco zwiększył się także udział bawełny pozyskiwanej przez IKEA w sposób zrównoważony – z 34 proc. do 72 proc.

IKEA aktywnie angażuje się w projekty społeczne mające na celu poprawę warunków życia ludzi na całym świecie. W 2013 roku IKEA Foundation przekazała 101 miliona euro na pomoc dzieciom z najbiedniejszych regionów – o 21 proc. więcej niż w 2012 roku. Firma wspiera też rozwój swoich pracowników, a zwłaszcza kobiety, które pragną realizować się zawodowo, nie rezygnując przy tym z czasu dla rodziny. Obecnie 47 proc. stanowisk menadżerskich jest obsadzonych przez kobiety.

Tekstylia IKEA CSR

-Rok po ogłoszeniu strategii zrównoważonego rozwoju "People & Planet Positive" mamy pierwsze sukcesy i nie chodzi tylko o nasze inwestycje, w tym w odnawialne źródła energii w Polsce. W ubiegłym roku miliony naszych klientów zainteresowały się oświetleniem LED, rozwiązaniami do sortowania odpadów czy produktami organicznymi oferowanymi przez IKEA. Cieszymy się, że poprzez nasze działania i edukowanie ludzi możemy czynić ich codzienne życie w domu łatwiejszym. To motywuje nas do dalszej pracy – powiedziała Evelyn Higler, dyrektor zarządzający IKEA w Polsce.

::

Pobierz pełen raport 

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.