wp - grudzien 2016

Ambasador, czyli kto?

Ambasador, czyli kto?

Magazyn / Inspiracje

Kim są studenci-ambasadorzy marek? Jaką rolę pełnią w budowaniu wizerunku firmy na uczelniach? Czy ich pomoc polega wyłącznie na rozwieszaniu plakatów i rozdawaniu ulotek, czy też realizowane przez nich działania wymagają większego zaangażowania? Czemu właściwie służą programy ambasadorskie? Sprawdźmy to...

-

Idea ambasadorów marki nie jest niczym nowym -firmy z przeróżnych obszarów starają się o to, by osoby rozpoznawalne stawały się „twarzami” brandów czy produktów. Głównym ich obowiązkiem jest promocja marki i dbanie o jej wizerunek. Osoby pełniące tę rolę powinny budzić ogólną sympatię, być otwarte na kontakt z ludźmi i interesować się ich opinią. Zakres oddziaływania tego typu działań jest zazwyczaj szeroki – firmom chodzi przede wszystkim o to, by ambasadorzy dotarli do jak największej liczby odbiorców, zwiększając tym samym rozpoznawalność marki. Rola studenckich ambasadorów marek jest zatem bardzo podobna – a ze swoimi działaniami mają docierać do jasno określonej grupy docelowej.

Moja firma – dobry pracodawca

Studenci-ambasadorzy to przedstawiciele firmy lub marki na uczelni. Są to osoby, które reprezentują dane przedsiębiorstwo na rynku pracy z dbałością o to, by było postrzegane przez studentów jako dobry pracodawca. W czasach, gdy konkurencja jest duża, a liczba osób wchodzących na rynek pracy wciąż rośnie, warto docierać do pracowników już na początku ich drogi zawodowej. Łukasz Trzeszczkowski, doradca ds. marki pracodawcy w grupie PZU, zwraca uwagę na fakt, że ciężko jest zbudować lub zmienić wizerunek firmy w oparciu o jedno wydarzenie promocyjne. I tu z pomocą przychodzą proaktywni i kreatywni ambasadorzy, którzy zajmują się bieżącą promocją firmy i odpowiadają na przeróżne pytania dręczące studentów. Z tego rozwiązania korzysta wiele przedsiębiorstw z różnych sektorów, począwszy od PZU, przez EY, na Danone'ie czy Unileverze skończywszy. 

Ambasador idealny

Studenci, którzy najlepiej nadają się na stanowisko ambasadora, to przede wszystkim osoby zaradne, przedsiębiorcze i odpowiedzialne. Podobnie jak w przypadku twarzy takich marek, jak Chanel czy Prada, reprezentanci powinni być liderami opinii, posiadać umiejętność aktywizowania kolegów i koleżanek oraz przekonywać ich do udziału w szkoleniach, konkursach i innych wydarzeniach danej marki adresowanych do studentów. Przydatne są również umiejętności promocyjne czy organizacyjne.

"Menedżer od plakatów"?

Zakres obowiązków ambasadora zależy od programu, jaki oferuje firma. Bardzo często zdarza się, że studenci traktowani są jako "menedżerowie od plakatów", których zadaniem jest rozwieszenie informacji na uczelni, rozdanie ulotek czy publikacja ofert rekrutacyjnych w biurach kariery i na forach uczelnianych. Choć niewątpliwie są to potrzebne działania, ograniczanie aktywności tylko do nich powoduje, że faktyczny potencjał działań studenckich ambasadorów pozostaje niewykorzystany. Słowami Łukasza Trzeszczkowskiego: -Kształtowanie odpowiedniego zaangażowania wśród ambasadorów i umiejętne skorzystanie z ich pomocy może dać firmie znacznie więcej. W przeciwieństwie do plakatu czy ulotki, ambasadorzy aktywnie docierają z informacjami do swoich kolegów i koleżanek, ponadto, co warte podkreślenia, są dla nich wiarygodni. Często, ze względu na bliskość pokoleniową, przynoszą też ciekawe i kreatywne pomysły odpowiadające potrzebom oraz oczekiwaniom studentów, a także pomagają w organizacji i promocji wydarzeń specjalnych, które ciężko dopiąć na ostatni guzik z poziomu centrali – wyjaśnia. 

Czas trwania danego programu ambasadorskiego zależy od firmy, która go oferuje. Na przykład program ambasadorski EY to roczna współpraca z firmą oraz pozostałymi ambasadorami w całej Polsce. Zgodnie ze słowami Katarzyny Szymańskiej, studentki Uniwersytetu Warszawskiego oraz ambasadorki firmy EY, jej najważniejszym zadaniem jest promocja dwóch wydarzeń, organizowanych przez firmę – konkursów dla studentów oraz programu praktyk letnich. Jako ambasadorka, wraz z przedstawicielami działu HR, jest odpowiedzialna za rekrutację studentów zainteresowanych poszczególnymi programami oraz wyjaśnianie wszelkich wątpliwości z nimi związanych. 

Ambasador bywa również dobrą "wtyczką" dla studentów pragnących uzyskać zainteresowanie firmy wszelkimi aktywnościami organizowanymi przez nich na uczelniach. Dzięki rekomendacji ambasadorów firmy chętniej angażują się w studenckie wydarzenia, co również pozytywnie wpływa na ich wizerunek.

Obopólna korzyść

Nie da się ukryć, że pełnienie funkcji ambasadora przynosi również studentom wymierne korzyści. Przede wszystkim ci mają możliwość poznania kultury pracy w dużych organizacjach. Dzięki temu mogą zobaczyć, kto pracuje w danej firmie oraz jaki jest zakres obowiązków jej pracowników. Nierzadko zdarza się również, że przedsiębiorstwa dbają o swoich ambasadorów, oferując im bezpłatne szkolenia czy firmowe gadżety. Studenci uczą się również tego, jak skutecznie organizować wydarzenia promocyjne – te doświadczenia mogą być bardzo przydatne.

sPozostaje tylko pytanie, czy aktywność ambasadorów przekłada się na liczby. Jednym z dobrych i twardych wskaźników efektywności ich pracy jest liczba odwiedzin na stronie internetowej osób z danego miasta czy uczelni. Często sprawdzana jest również liczba aplikacji studentów danej wyższej szkoły na organizowane praktyki i staże czy liczba zgłoszeń do udziału w konkursach. Jak mówi Łukasz Trzeszczkowski: – Dobry i zaangażowany ambasador ma istotny wpływ na te liczby. Reprezentanci generacji Y coraz rzadziej szukają informacji. Są przyzwyczajeni, że te istotne same ich znajdą i tu właśnie z pomocą firmie często przychodzi ambasador.

::

Artykuł ukazał się w lutowym numerze magazynu "Brief"

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.