wp - grudzien 2016

Badanie: jak oszczędzamy, pożyczamy i wydajemy

Badanie: jak oszczędzamy, pożyczamy i wydajemy

Brief.pl / Patronaty

Rośnie liczba klientów przekonujących się do usług nowoczesnej bankowości. 14 proc. internautów, którzy wzięli udział w drugiej edycji badania „Bankowość i finanse po polsku” deklaruje, że loguje się do swojego banku za pośrednictwem smartfona lub tabletu. Nieznacznie zmalała liczba osób posiadających jakiekolwiek produkty oszczędnościowe, natomiast pożyczając pieniądze najchętniej udajemy się do rodziny lub zaciągamy pożyczki-chwilówki.

-

Organizatorzy plebiscytu „Złoty Bankier 2013”, Bankier.pl i PayU SA, po raz drugi zbadali preferencje internautów dotyczące zarządzania finansami osobistymi oraz ich stosunek do produktów i usług bankowych.

E-banking i m-banking na fali

Ankietowani zapytani o narzędzia bankowości internetowej i mobilnej, z których korzystają wymieniali najczęściej natychmiastowe przelewy internetowe (43 proc.). Zadeklarowało tak 41 proc. badanych internautek oraz 38 proc. internautów. Statystyczny użytkownik tej usługi – zarówno mężczyzna, jak i kobieta - to przedstawiciel grupy wiekowej 25-34 lata.

Na drugim miejscu wymieniane były płatności mobilne (7 proc.). Tylko 1 proc. badanych wskazał na przelewy przez Facebooka.

– Szybki postęp technologiczny powoduje, że na rynku pojawiają się nowi użytkownicy – wyposażeni w smartfony i tablety. Jest więc nieuniknione, że urządzenia mobilne będą coraz bardziej wpływać na kształt modeli biznesowych w obszarze zarówno bankowości, jak i płatności internetowych – mówi Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU Polska. – Z każdym rokiem płatności mobilne będą zyskiwały na popularności, pod warunkiem jednak, że będą proste i wygodne dla użytkowników – dodaje.

Jedna trzecia badanych korzystających z m-bankingu to mieszkańcy miast o populacji powyżej 500 tys. W tej grupie jest niemal dwukrotnie więcej mężczyzn niż kobiet.

Nadal najpopularniejszym kanałem dostępu do banku jest serwis internetowy. Z e-bankowości korzysta aż 87 proc. badanych internautów. Ze względu na zróżnicowaną dostępność oddziałów stacjonarnych, ta forma zarządzania finansami szczególnie upowszechnia się na wsi i w małych miastach, gdzie mieszka niemal połowa (46 proc.) internautów korzystających z bankowości za pośrednictwem serwisu WWW.

Jak oszczędzamy i pożyczamy?

W poprzedniej edycji badania „Bankowość i finanse po polsku” 36 proc. ankietowanych deklarowało, że nie oszczędza pieniędzy za pomocą produktów bankowych. W tym roku odsetek ten wzrósł do 42 proc.

Najpopularniejszym bankowym instrumentem oszczędnościowym jest konto oszczędnościowe (korzysta z niego 40 proc. badanych internautów). Poza tym badani chętnie decydują się również na lokatę terminową (21 proc.) lub fundusz inwestycyjny (10 proc.).

– Niskie stopy procentowe zachęcają do poszukiwania różnych opcji lokowania i inwestowania pieniędzy. Osoby aktywnie poszukujące informacji o finansach w Internecie mają większe szanse na wyższe stopy zwrotu. Ciekawostką ostatnich miesięcy jest powrót inwestorów na rynek nieruchomości, a także powrót do lokowania pieniędzy w obligacje skarbowe – mówi Bogusław Półtorak, redaktor naczelny Bankier.pl.

Banki oferują swoim klientom również szeroki wachlarz produktów kredytowych, jednak ponad 40 proc. respondentów deklaruje, że w ogóle nie pożycza pieniędzy. Wśród najpopularniejszych rozwiązań pożyczkowych znalazły się: karta kredytowa i kredyt gotówkowy (22 proc.), a dalej zakupy ratalne, z których korzysta 20 proc. ankietowanych.

Z badania wynika, że internauci chętnie sięgają również po mniej standardowe źródła pożyczek: co dziesiąta osoba pożycza pieniądze od rodziny i znajomych, zaś 3 proc. korzysta z tzw. pożyczki-chwilówki. Niemal co dziesiąty respondent spłaca także kredyt hipoteczny bądź kredyt odnawialny na koncie.

Jak wydajemy i zarządzamy pieniędzmi

Wybierając idealny bank, internauci zwracają uwagę przede wszystkim na brak opłat za korzystanie z rachunku bankowego (61 proc. wskazań). Ważnym czynnikiem jest także dobra opinia o banku (39 proc.) oraz bezprowizyjne wypłaty z bankomatów (38 proc.). Wśród źródeł pozyskiwania informacji na temat produktów bankowych ankietowani najczęściej wskazywali na serwisy WWW banków (43 proc. wszystkich wskazań) oraz porównanie ofert podczas wizyty w oddziałach (36 proc.).

Ponad połowa ankietowanych (52 proc.) posiada jedno konto bankowe, zaś co czwarty (26 proc.) dwa rachunki. Tylko 10 proc. ankietowanych przyznało, że nie posiada konta w banku.

Jeszcze do 21 lutego internauci mogą oceniać banki oddając głosy w plebiscycie „Złoty Bankier 2013”. W tym roku banki zgłosiły do konkursu aż 104 produkty i usługi. Głosowanie odbywa się na www.zlotybankier.pl. Zwycięskie banki poznamy 13 marca.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.