wp - grudzien 2016

Banery kontra rich media

Banery kontra rich media

Brief.pl / Wiedza

Firma badawcza Gemius opublikowała raport o najpopularniejszych formatach reklamy internetowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, z którego wynika, że w Polsce, na Słowacji i w Bułgarii internauci klikają w kampanie reklamowe najczęściej. Co więcej, po rich media częściej niż w innych krajach, sięga się nad Wisłą.

-

Dane firmy Gemius za II i III kwartał 2013 roku wskazują, że o ile średni CTR reklamy online w Polsce wynosi 0,46 proc., na Słowacji 0,43 proc., w Bułgarii 0,42 proc., a na Węgrzech i w Rumunii 0,30 proc., to w Czechach osiąga 0,23 proc., a w Serbii 0,18 proc. (najniższy w regionie). Wskaźnik ten dotyczy wszystkich formatów reklamowych wykorzystywanych w sieci.

Raport prezentuje dane, obejmujące tradycyjne banery reklamowe typu display (różnej wielkości wyrażanej w pikselach) oraz formaty typu rich media (budujące zaangażowanie, oparte o grywalizację, inicjujące interakcję ze strony odbiorcy, np. wideo, toplayer, XHTML, warstwa wierzchnia w formie tapety, link przenoszący na stronę docelową produktu czy usługi). Okazuje się, że reklama banerowa jest dużo mniej skuteczna, niż formaty rich media, które zdecydowanie mocniej angażują konsumenta. O ile bowiem średni CTR reklam banerowych jest wyższy na Słowacji (0,29 proc.), w Polsce i Bułgarii (po 0,25 proc.), niewiele niższy na Litwie (0,23 proc.) i w Chorwacji (0,22 proc), to już na pozostałych rynkach regionu Europy Środkowo-Wschodniej bardzo niski i zbliżony do siebie (0,13 – 0,16 proc)

– Polska wyróżnia się na tle innych krajów pod względem udziału formatów rich media w kampaniach reklamowych online, a ponieważ wykorzystanie ich przekłada się z zasady na wyższy wynik klikalności, jesteśmy liderem i pod tym względem – komentuje Michał Wiśniewski, ekspert firmy Gemius ds. reklamy internetowej.

Przy wspomnianej – dużo wyższej – skuteczności rich media, w całym regionie wciąż dominują tradycyjne reklamy banerowe. Wyjątkiem jest Polska, gdzie udział opartych na nich kampanii reklamowych wynosi 66 proc. przy 46 proc. z wykorzystaniem formatów rich media. W Polsce kampanie banerowe prowadzone są dużo rzadziej, niż na sąsiednich rynkach, i zastępowane rich media. 

Wykres rich media baner Gemius

Zdaniem Michała Wiśniewskiego, te wskaźniki pokazują, że choć rich media mają olbrzymi potencjał pod względem skuteczności, w Europie Środkowo-Wschodniej wciąż te pierwsze są zdecydowanie najpopularniejsze. Co więcej, dane wskazują na dużo większą dojrzałość Polski, kontrastującą na tle innych rynków w tym regionie.

– Dotyczy to głównie świadomości domów mediowych, agencji reklamowych oraz wydawców, w jakim kierunku zmierza reklama online. Dużo częściej sięga się po formaty, które angażują internautów, są wyżej przez nich cenione i akceptowane oraz budują interakcję między nadawcą a odbiorcą komunikacji – tłumaczy Wiśniewski.

Dane pochodzą z raportu gemiusAdMonitor, opracowania na temat najpopularniejszych formatów reklamowych, najczęściej reklamujących się w sieci branż oraz trendów w reklamie mobilnej.). Raport obejmuje 11 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, tj. Bułgarię, Chorwację, Czechy, Węgry, Litwę, Łotwę, Polskę, Rumunię, Serbię, Słowację i Słowenię.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.