Banery kontra rich media

Banery kontra rich media

Brief.pl / Wiedza

Firma badawcza Gemius opublikowała raport o najpopularniejszych formatach reklamy internetowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, z którego wynika, że w Polsce, na Słowacji i w Bułgarii internauci klikają w kampanie reklamowe najczęściej. Co więcej, po rich media częściej niż w innych krajach, sięga się nad Wisłą.

-

Dane firmy Gemius za II i III kwartał 2013 roku wskazują, że o ile średni CTR reklamy online w Polsce wynosi 0,46 proc., na Słowacji 0,43 proc., w Bułgarii 0,42 proc., a na Węgrzech i w Rumunii 0,30 proc., to w Czechach osiąga 0,23 proc., a w Serbii 0,18 proc. (najniższy w regionie). Wskaźnik ten dotyczy wszystkich formatów reklamowych wykorzystywanych w sieci.

Raport prezentuje dane, obejmujące tradycyjne banery reklamowe typu display (różnej wielkości wyrażanej w pikselach) oraz formaty typu rich media (budujące zaangażowanie, oparte o grywalizację, inicjujące interakcję ze strony odbiorcy, np. wideo, toplayer, XHTML, warstwa wierzchnia w formie tapety, link przenoszący na stronę docelową produktu czy usługi). Okazuje się, że reklama banerowa jest dużo mniej skuteczna, niż formaty rich media, które zdecydowanie mocniej angażują konsumenta. O ile bowiem średni CTR reklam banerowych jest wyższy na Słowacji (0,29 proc.), w Polsce i Bułgarii (po 0,25 proc.), niewiele niższy na Litwie (0,23 proc.) i w Chorwacji (0,22 proc), to już na pozostałych rynkach regionu Europy Środkowo-Wschodniej bardzo niski i zbliżony do siebie (0,13 – 0,16 proc)

– Polska wyróżnia się na tle innych krajów pod względem udziału formatów rich media w kampaniach reklamowych online, a ponieważ wykorzystanie ich przekłada się z zasady na wyższy wynik klikalności, jesteśmy liderem i pod tym względem – komentuje Michał Wiśniewski, ekspert firmy Gemius ds. reklamy internetowej.

Przy wspomnianej – dużo wyższej – skuteczności rich media, w całym regionie wciąż dominują tradycyjne reklamy banerowe. Wyjątkiem jest Polska, gdzie udział opartych na nich kampanii reklamowych wynosi 66 proc. przy 46 proc. z wykorzystaniem formatów rich media. W Polsce kampanie banerowe prowadzone są dużo rzadziej, niż na sąsiednich rynkach, i zastępowane rich media. 

Wykres rich media baner Gemius

Zdaniem Michała Wiśniewskiego, te wskaźniki pokazują, że choć rich media mają olbrzymi potencjał pod względem skuteczności, w Europie Środkowo-Wschodniej wciąż te pierwsze są zdecydowanie najpopularniejsze. Co więcej, dane wskazują na dużo większą dojrzałość Polski, kontrastującą na tle innych rynków w tym regionie.

– Dotyczy to głównie świadomości domów mediowych, agencji reklamowych oraz wydawców, w jakim kierunku zmierza reklama online. Dużo częściej sięga się po formaty, które angażują internautów, są wyżej przez nich cenione i akceptowane oraz budują interakcję między nadawcą a odbiorcą komunikacji – tłumaczy Wiśniewski.

Dane pochodzą z raportu gemiusAdMonitor, opracowania na temat najpopularniejszych formatów reklamowych, najczęściej reklamujących się w sieci branż oraz trendów w reklamie mobilnej.). Raport obejmuje 11 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, tj. Bułgarię, Chorwację, Czechy, Węgry, Litwę, Łotwę, Polskę, Rumunię, Serbię, Słowację i Słowenię.

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.