wp - grudzien 2016

Rola listu motywacyjnego

Rola listu motywacyjnego

Brief.pl / Wiedza

Do niedawna trudno było znaleźć ogłoszenie o pracę, w którym list motywacyjny nie byłby wymogiem. Obecnie pracodawcy rzadziej oczekują jego przygotowania. Z tego względu osoby poszukujące pracy często rezygnują z napisania go, nawet wtedy, gdy jest wymagany. Tymczasem brak listu motywacyjnego może decydować o tym, czy kandydat przejdzie do dalszego etapu rekrutacji.

-

List motywacyjny to, obok CV, najpopularniejszy dokument wykorzystywany w procesie rekrutacji. Na jego podstawie rekruterzy dokonują wstępnej selekcji nadesłanych aplikacji, decydując który z kandydatów zostanie zaproszony na rozmowę rekrutacyjną. Z jego zawartości można wywnioskować, dlaczego kandydat jest zainteresowany pracą w danej firmie, a także czy spełnia wymogi związane z obowiązkami na danym stanowisku. Umożliwia on wreszcie przedstawienie ubiegającej się o prace osobie, pokazanie w jaki sposób posiadane przez nią kompetencje oraz doświadczenie mogą przełożyć się na sukces w nowym miejscu pracy. List motywacyjny jest zatem cenną formą komunikacji, za pomocą której możemy przekonać pracodawcę do kontaktu.   

– Listy motywacyjne powinny być naturalną odpowiedzią na ogłoszenie o pracę. Mimo to wielu kandydatów nie przepada za tą formą komunikacji, niejednokrotnie z niej rezygnując, – komentuje Anna Data-Hendler, kierownik w agencji zatrudnienia Manpower. – Jeśli jednak w treści oferty pracy jest zawarta prośba o przekazanie listu motywacyjnego, a kandydat go nie prześle, może się zdarzyć, że jego aplikacja w ogóle nie będzie rozpatrywana. Niebezpieczeństwo takiej sytuacji wzrasta kiedy nadsyłane przez kandydatów CV mają podobny profil, a ich autorzy posiadają takie same, powszechne kompetencje. Wówczas pracodawca szuka wyróżnika i jednocześnie sprawdzając, który z kandydatów przestrzega procedury aplikacji zawartej w ogłoszeniu. Dla firmy jest to informacja, czy kandydat przeczytał ogłoszenie, a także dlaczego i w jakim stopniu zależy mu na tej konkretnej ofercie, – dodaje ekspertka.  

Jako dokument formalny list motywacyjny powinien być przygotowywany zgodnie z pewnym wzorcem. Prócz danych kandydata, należy zawrzeć w nim imię i nazwisko osoby, do której jest ten dokument adresowany. Nie należy zapominać o podaniu w nim nazwy stanowiska, na które aplikujemy, a także numeru referencyjnego, który był zawarty w ogłoszeniu o pracę. Na wstępie powinniśmy wyjaśnić, czemu zdecydowaliśmy się na nie odpowiedzieć. Dobrze jest zatem poświęcić trochę czasu na uważne przeczytanie oferty oraz zebranie informacji na temat firmy, do której aplikujemy. 

–  Pewnym utrudnieniem przy tworzeniu listu motywacyjnego jest konieczność pisania go pod konkretną firmę, rezygnując tym samym z masowej wysyłki tego samego dokumentu do wielu instytucji. Tymczasem zachowanie zasady personalizacji jego treści może zadecydować o naszym sukcesie, – komentuje Anna Data-Hendler. – Dobrze przygotowany list motywacyjny może bowiem pomóc w podjęciu decyzji o tym, czy warto zaprosić kandydata na spotkanie. Często rozwiewa wątpliwości, które pojawiają się po przeczytaniu CV. Listy napisane niezgodnie z  zasadą „indywidualna treść do danego pracodawcy” łatwo wychwycić. Niestety jest ich zdecydowana większość. Szkoda, bo dokument aplikacyjny jest wizytówką kandydata. Warto zatem wyróżnić się za jego pomocą i spróbować zostać zapamiętanym przez rekrutera, który nie powinien mieć wątpliwości, że rzeczywiście zależy nam na tej konkretnej ofercie pracy i nie trafiliśmy do niego przypadkiem. Nie osiągniemy tego treścią, którą powielamy do każdego pracodawcy. – przekonuje ekspertka.

W dalszym akapicie listu motywacyjnego należy zwięźle przedstawić swoją obecną sytuację zawodową oraz posiadane kompetencje, o których wiemy, że mogą być poszukiwane przez nowego pracodawcę. Następnym krokiem jest przedstawienie argumentów za tym, że zatrudnienie nas jest posunięciem dla firmy korzystnym. List motywacyjny, w przeciwieństwie do CV, ukazuje bardziej spersonalizowane informacje na nasz temat. Mile widziane jest zatem, jeśli pod jego treścią widnieje skan własnoręcznego podpisu. Na koniec, zapisując list w odrębnym pliku, pamiętajmy, by w jego nazwie zawrzeć nasze imię i nazwisko. W sytuacji wysyłania dokumentów aplikacyjnych pocztą elektroniczną, funkcję listu może także spełnić treść napisanej wiadomości. 

Ostatnim działaniem powinno być krytyczne przyjrzenie się całości. Upewnijmy się, czy o niczym nie zapomnieliśmy oraz czy uniknęliśmy wszelkich możliwych błędów językowych lub merytorycznych. Zwróćmy uwagę na jego treść i formę. Warto przeczytać tekst raz jeszcze po pewnej przerwie, również po to, by móc krytycznie ocenić, czy argumenty, których użyliśmy są wystarczająco przekonujące dla pracodawcy.   

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.