Jak zacząć przygodę z crowdfundingiem?

Jak zacząć przygodę z crowdfundingiem?

Brief.pl / Wiedza

Głośne projekty jak smartwatch Pebble czy konsola gier wideo Ouya, których twórcy zdobyli po kilka milionów dolarów od internautów napędzają ruch portalom crowdfundingowym. Jednak – co przyznają sami przedsiębiorcy - na rynku startupów szukających finansowania społecznościowego jest tak wiele projektów walczących o uwagę internautów, że małym podmiotom trudno jest się przebić. Od czego więc zacząć?

-

- W Polsce crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, dopiero co zaistniał w świadomości Polaków i przedsiębiorców. Mamy jednak przekonanie, że polskie startupy przekonały się już do finansowania społecznościowego i w roku 2014 zobaczymy naprawdę sporo udanych polskich projektów sfinansowanych tą metodą, zarówno za pomocą globalnych, jak i rodzimych serwisów. Dla przykładu podam, że tylko z końcem roku zgłosiło się do nas 10 firm zajmujących się tworzeniem gier, produkcją hardware czy designem zainteresowanych przeprowadzeniem projektu akurat na naszej platformiemówi Marcin Galicki, pomysłodawca Wspieram.to, polskiej platformy finansowania społecznościowego.

Większość platform crowdfundingowych – od największego Kickstartera po polski Wspieram.to - działa w modelu all-or-nothing, co oznacza że do realizacji dochodzi tylko w przypadku zebrania 100 proc. lub więcej wymaganej kwoty. Jeśli tak się nie stanie, fundusze w całości wracają do wspierających. Tymczasem na Kickstarterze co dziesiąty projekt nie otrzymał nawet jednego dolara!

– Niemal każdy startup planujący zdobycie finansowania od społeczności rozważa Kickstarter, bo to najgłośniejszy portal crowdfundingowy. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że z powodu masy projektów trudno zostać tam zauważonym. Dlatego dobrym pomysłem jest skorzystanie z finansowania na rodzimym serwisie crowdfundingowym, a ewentualnie dopiero później z globalnej platformy, jeśli chcemy pozyskać jeszcze większe kwoty. Niektórzy zbierają też fundusze na krajowym i zagranicznym serwisie jednocześnie – wyjaśnia Marcin Galicki.

Jako przykład podaje polskich twórców gry The Few, czyli Bitwa o Anglię. Nie udało im się zebrać na Kickstarterze pieniędzy na rozwój gry, za to odnieśli spory sukces na Wspieram.to. Niektórzy decydują się, by za pomocą mniejszej platformy zebrać pieniądze potrzebne na określony etap projektu. Taką strategię przyjął np. międzynarodowy zespół filmowców, który na swój krótkometrażowy film „Psyched” zbiera zarówno na Wspieram.to, jak i na amerykańskim Indiegogo.

Potęga finansowania społecznościowego

Siłą portali crowdfundingowych jest to, że starają się wypełnić lukę pomiędzy inwestorami operującymi dużymi kwotami a prywatnymi osobami dysponującymi wolnym i drobniejszym kapitałem. Duzi inwestorzy są wciąż bardziej skłonni do inwestowania w kolejnego Facebooka lub w twórców modnych aplikacji mobilnych niż w typowy sprzęt czy gry. Portale finansowania społecznościowego mogą się jednak już porównywać do nawet największych inwestorów. Z danych firmy badawczej Massolution wynika, że w 2012 r. zrealizowano dzięki crowdfundingowi ponad milion projektów na łączną kwotę 2,7 mld dolarów. Szacunki na 2013 r. są jeszcze bardziej oszałamiające – projekty crowdfundingowe miały zebrać ponad 5,1 mld dolarów. 95 proc. wszystkich udanych projektów przypada na Stany Zjednoczone i Europę. Tylko dzięki portalom crowdfundingowym udaje się zrealizować takie ryzykowne, ale jednocześnie bardzo medialne projekty jak smartwatch Pebble czy polska gra planszowa „Piwne Imperium”.

Na lokalnych platformach łatwiej się wybić z wartościowym projektem, bo relatywnie konkurencja jest mniejsza. – Dzięki lokalnym platformom crowdfundingowym początkujący projekt może też wybadać, czy jego pomysł ma potencjał, czy założony budżet społecznościowy wystarczy na zaplanowany rozwój projektu, itp. Młodzi przedsiębiorcy bogatsi w tę wiedzę mogą lepiej planować kolejne kroki - zauważa Marcin Galicki ze Wspieram.to. Dodatkowo cały proces akceptacji projektu przez rodzime platformy jest także znacznie szybszy, bo wymaga mniej dokumentacji. Przykładowo, aby polskie firmy mogły zaistnieć na amerykańskich platformach muszą spełnić szereg wymagań, takich jak posiadania przedstawiciela, który jest mieszkańcem Stanów Zjednoczonych, ma numer ubezpieczenia społecznego i ważne konto bankowe.

Decydując się na finansowanie społecznościowe trzeba dobrze ocenić swoje możliwości. Wielu przedsiębiorców „przelicza” się z projektem. Przygotowanie dobrze działającego prototypu jakiegoś urządzenia może trwać znacznie dłużej niż początkowo zakładano i wtedy zaczynają się kłopoty z niezadowolonymi „inwestorami”, którzy nie rozumieją, że portal crowdfundingowy to nie sklep.

- Crowdfunding wciąż wymaga objaśnień, stąd staramy się jak najczytelniej wyjaśniać, na jakim etapie jest dany projekt i kiedy wspierający go mogą liczyć na pierwsze efekty, by uniknąć przedwczesnej niecierpliwości. Inna sprawa, że startupowe pomysły często mają poślizgi na etapie wdrożeń, stąd tak ważna jest transparentność całego procesu – wyjaśnia Marcin Galicki.

::

Przeczytaj również:

Mam pomysł i co dalej?

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.