wp - grudzien 2016

Globalny spadek zaufania do rządów

Globalny spadek zaufania do rządów

Brief for Poland / Aktualności

Alarmujące dane dla Polski. Polacy znajdują się na ostatnim miejscu na świecie pod względem poziomu zaufania do wszystkich instytucji.

-

Polacy deklarują najniższy poziom zaufania wśród ogółu badanych społeczeństw. Zaufanie do wszystkich instytucji: rządu, biznesu, organizacji pozarządowych (NGO’s) i mediów, spadło w Polsce znacząco (o co najmniej 10 punktów) w porównaniu do poziomu z zeszłego roku.

Po ubiegłorocznym wzroście zaufania do instytucji rządowych (do 30 proc.), w tym roku poziom zaufania do rządu spadł do 19 proc. Cykliczny wzrost poziomu zaufania do biznesu w latach 2011-2013 został w tym roku zahamowany, poziom zaufania spadł w tym obszarze z 56 proc. do 45 proc. Po raz trzeci z rzędu spada poziom deklarowanego zaufania do mediów, w 2011 r. wynosił on 53 proc., w tym roku jest to już tylko 30 proc. Polacy przestają ufać nawet organizacjom pozarządowym, do których zaufanie w poprzednich latach utrzymywało sie stale na wysokim poziomie. Po raz pierwszy zaufanie do NGO’s spadło rok do roku o 15 punktów, do 47 proc.

Zaufanie Polaków do poszczególnych branż jest podobne do wyników globalnych: najwyższy poziom deklarowanego zaufania osiągnęły branże technologiczna i produkcji elektroniki konsumenckiej (65 proc., spadek o 3 punkty w porównaniu do zeszłej edycji). Kolejne miejsca zajęły: motoryzacja (64 proc., wzrost o dwa punkty) oraz przemysł piwowarski i spirytusowy (56 proc., spadek o 8 punktów). Największy wzrost zaufania odnotowała branża chemiczna (55 proc., wzrost o 5 punktów), a zdecydowany spadek odczuła branża farmaceutyczna (37 proc., spadek o 11 punktów).

Największym zaufaniem w Polsce, a także globalnie, cieszą się firmy rodzinne (68 proc.), na drugim miejscu znajdują się małe i średnie przedsiębiorstwa (58 proc.). Trzecie miejsce pod względem deklarowanego zaufania, w odróżnieniu od wyników na świecie, zajmują w naszym kraju korporacje międzynarodowe (56 proc.).

Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o firmie w Polsce pozostaje ekspert techniczny/technologiczny (63 proc., spadek o 3 punkty) i ekspert akademicki (60 proc., spadek o 6 punktów).  Znaczący wzrost zaufania uzyskują w tym roku; „osoba, taka jak ja” (59 proc., wzrost o 13 punktów) oraz analityk finansowy (59 proc., wzrost zaufania o 10 punktów). Badanie zaufania do źródeł pozyskiwania informacji wykazało, że Polacy ufają bardziej rezultatom użycia wyszukiwarek internetowych (57 proc. deklarowanego zaufania), niż mediom tradycyjnym, którym ufa mniej niż połowa badanych – 41 proc.

Świat

Zaufanie do CEO firm ustabilizowało się w skali globalnej. Jednak, choć wzrosło z rekordowo niskich 31 proc. w 2009 r. do 43 proc. w tym roku, CEO nadal znajdują się na siódmej pozycji z ośmiu, wyprzedzając tylko urzędników rządowych (36 proc.) w rankingu wiarygodności. Eksperci akademiccy (67 proc.) i eksperci techniczni (66 proc.), „osoby takie, jak ja” (62 proc.) i pracownicy firm (52 proc.) wciąż cieszą się znacznie większym zaufaniem, jako źródła informacji o firmie. Wyniki badania wskazują, że CEO mogą zwiększyć wiarygodność swoją i swoich firm poprzez klarowną, przejrzystą komunikację (82 proc.), mówienie prawdy bez względu na to, jak bardzo jest nieprzyjemna (81 proc.) oraz utrzymywanie regularnych kontaktów z pracownikami (80 proc.).

Od czasu kryzysu gospodarczego z 2008 r. stało się oczywiste, że opracowywanie innowacyjnych produktów i zarabianie pieniędzy to tylko warunki wstępne, jeśli chodzi o budowanie zaufania przez firmy. Atrybuty operacyjne, w tym wyniki finansowe i reputacja „najlepszego” miejsca do pracy, były dwukrotnie ważniejsze w 2008 r. (76 proc.), niż w 2014 r. (36 proc.). Większą wagę przykłada się obecnie do zaangażowania i atrybutów związanych z uczciwością, takich jak dobre traktowanie pracowników (59 proc.), słuchanie klientów (59 proc.) i wykazywanie się etycznymi, przejrzystymi praktykami (56 proc.). W tym roku badanie zidentyfikowało konkretne działania, które pomagają polepszyć wizerunek firmy w odniesieniu do tych atrybutów, m.in. zagwarantowanie kontroli jakości produktów (86 proc.), ochrona danych klientów (85 proc.) i przestrzeganie praw pracowniczych (85 proc.).

 

Źródło: Edelman Trust Barometer

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.