Globalny spadek zaufania do rządów

Globalny spadek zaufania do rządów

Brief for Poland / Aktualności

Alarmujące dane dla Polski. Polacy znajdują się na ostatnim miejscu na świecie pod względem poziomu zaufania do wszystkich instytucji.

-

Polacy deklarują najniższy poziom zaufania wśród ogółu badanych społeczeństw. Zaufanie do wszystkich instytucji: rządu, biznesu, organizacji pozarządowych (NGO’s) i mediów, spadło w Polsce znacząco (o co najmniej 10 punktów) w porównaniu do poziomu z zeszłego roku.

Po ubiegłorocznym wzroście zaufania do instytucji rządowych (do 30 proc.), w tym roku poziom zaufania do rządu spadł do 19 proc. Cykliczny wzrost poziomu zaufania do biznesu w latach 2011-2013 został w tym roku zahamowany, poziom zaufania spadł w tym obszarze z 56 proc. do 45 proc. Po raz trzeci z rzędu spada poziom deklarowanego zaufania do mediów, w 2011 r. wynosił on 53 proc., w tym roku jest to już tylko 30 proc. Polacy przestają ufać nawet organizacjom pozarządowym, do których zaufanie w poprzednich latach utrzymywało sie stale na wysokim poziomie. Po raz pierwszy zaufanie do NGO’s spadło rok do roku o 15 punktów, do 47 proc.

Zaufanie Polaków do poszczególnych branż jest podobne do wyników globalnych: najwyższy poziom deklarowanego zaufania osiągnęły branże technologiczna i produkcji elektroniki konsumenckiej (65 proc., spadek o 3 punkty w porównaniu do zeszłej edycji). Kolejne miejsca zajęły: motoryzacja (64 proc., wzrost o dwa punkty) oraz przemysł piwowarski i spirytusowy (56 proc., spadek o 8 punktów). Największy wzrost zaufania odnotowała branża chemiczna (55 proc., wzrost o 5 punktów), a zdecydowany spadek odczuła branża farmaceutyczna (37 proc., spadek o 11 punktów).

Największym zaufaniem w Polsce, a także globalnie, cieszą się firmy rodzinne (68 proc.), na drugim miejscu znajdują się małe i średnie przedsiębiorstwa (58 proc.). Trzecie miejsce pod względem deklarowanego zaufania, w odróżnieniu od wyników na świecie, zajmują w naszym kraju korporacje międzynarodowe (56 proc.).

Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o firmie w Polsce pozostaje ekspert techniczny/technologiczny (63 proc., spadek o 3 punkty) i ekspert akademicki (60 proc., spadek o 6 punktów).  Znaczący wzrost zaufania uzyskują w tym roku; „osoba, taka jak ja” (59 proc., wzrost o 13 punktów) oraz analityk finansowy (59 proc., wzrost zaufania o 10 punktów). Badanie zaufania do źródeł pozyskiwania informacji wykazało, że Polacy ufają bardziej rezultatom użycia wyszukiwarek internetowych (57 proc. deklarowanego zaufania), niż mediom tradycyjnym, którym ufa mniej niż połowa badanych – 41 proc.

Świat

Zaufanie do CEO firm ustabilizowało się w skali globalnej. Jednak, choć wzrosło z rekordowo niskich 31 proc. w 2009 r. do 43 proc. w tym roku, CEO nadal znajdują się na siódmej pozycji z ośmiu, wyprzedzając tylko urzędników rządowych (36 proc.) w rankingu wiarygodności. Eksperci akademiccy (67 proc.) i eksperci techniczni (66 proc.), „osoby takie, jak ja” (62 proc.) i pracownicy firm (52 proc.) wciąż cieszą się znacznie większym zaufaniem, jako źródła informacji o firmie. Wyniki badania wskazują, że CEO mogą zwiększyć wiarygodność swoją i swoich firm poprzez klarowną, przejrzystą komunikację (82 proc.), mówienie prawdy bez względu na to, jak bardzo jest nieprzyjemna (81 proc.) oraz utrzymywanie regularnych kontaktów z pracownikami (80 proc.).

Od czasu kryzysu gospodarczego z 2008 r. stało się oczywiste, że opracowywanie innowacyjnych produktów i zarabianie pieniędzy to tylko warunki wstępne, jeśli chodzi o budowanie zaufania przez firmy. Atrybuty operacyjne, w tym wyniki finansowe i reputacja „najlepszego” miejsca do pracy, były dwukrotnie ważniejsze w 2008 r. (76 proc.), niż w 2014 r. (36 proc.). Większą wagę przykłada się obecnie do zaangażowania i atrybutów związanych z uczciwością, takich jak dobre traktowanie pracowników (59 proc.), słuchanie klientów (59 proc.) i wykazywanie się etycznymi, przejrzystymi praktykami (56 proc.). W tym roku badanie zidentyfikowało konkretne działania, które pomagają polepszyć wizerunek firmy w odniesieniu do tych atrybutów, m.in. zagwarantowanie kontroli jakości produktów (86 proc.), ochrona danych klientów (85 proc.) i przestrzeganie praw pracowniczych (85 proc.).

 

Źródło: Edelman Trust Barometer

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.