Globalny spadek zaufania do rządów

Globalny spadek zaufania do rządów

Brief for Poland / Aktualności

Alarmujące dane dla Polski. Polacy znajdują się na ostatnim miejscu na świecie pod względem poziomu zaufania do wszystkich instytucji.

-

Polacy deklarują najniższy poziom zaufania wśród ogółu badanych społeczeństw. Zaufanie do wszystkich instytucji: rządu, biznesu, organizacji pozarządowych (NGO’s) i mediów, spadło w Polsce znacząco (o co najmniej 10 punktów) w porównaniu do poziomu z zeszłego roku.

Po ubiegłorocznym wzroście zaufania do instytucji rządowych (do 30 proc.), w tym roku poziom zaufania do rządu spadł do 19 proc. Cykliczny wzrost poziomu zaufania do biznesu w latach 2011-2013 został w tym roku zahamowany, poziom zaufania spadł w tym obszarze z 56 proc. do 45 proc. Po raz trzeci z rzędu spada poziom deklarowanego zaufania do mediów, w 2011 r. wynosił on 53 proc., w tym roku jest to już tylko 30 proc. Polacy przestają ufać nawet organizacjom pozarządowym, do których zaufanie w poprzednich latach utrzymywało sie stale na wysokim poziomie. Po raz pierwszy zaufanie do NGO’s spadło rok do roku o 15 punktów, do 47 proc.

Zaufanie Polaków do poszczególnych branż jest podobne do wyników globalnych: najwyższy poziom deklarowanego zaufania osiągnęły branże technologiczna i produkcji elektroniki konsumenckiej (65 proc., spadek o 3 punkty w porównaniu do zeszłej edycji). Kolejne miejsca zajęły: motoryzacja (64 proc., wzrost o dwa punkty) oraz przemysł piwowarski i spirytusowy (56 proc., spadek o 8 punktów). Największy wzrost zaufania odnotowała branża chemiczna (55 proc., wzrost o 5 punktów), a zdecydowany spadek odczuła branża farmaceutyczna (37 proc., spadek o 11 punktów).

Największym zaufaniem w Polsce, a także globalnie, cieszą się firmy rodzinne (68 proc.), na drugim miejscu znajdują się małe i średnie przedsiębiorstwa (58 proc.). Trzecie miejsce pod względem deklarowanego zaufania, w odróżnieniu od wyników na świecie, zajmują w naszym kraju korporacje międzynarodowe (56 proc.).

Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o firmie w Polsce pozostaje ekspert techniczny/technologiczny (63 proc., spadek o 3 punkty) i ekspert akademicki (60 proc., spadek o 6 punktów).  Znaczący wzrost zaufania uzyskują w tym roku; „osoba, taka jak ja” (59 proc., wzrost o 13 punktów) oraz analityk finansowy (59 proc., wzrost zaufania o 10 punktów). Badanie zaufania do źródeł pozyskiwania informacji wykazało, że Polacy ufają bardziej rezultatom użycia wyszukiwarek internetowych (57 proc. deklarowanego zaufania), niż mediom tradycyjnym, którym ufa mniej niż połowa badanych – 41 proc.

Świat

Zaufanie do CEO firm ustabilizowało się w skali globalnej. Jednak, choć wzrosło z rekordowo niskich 31 proc. w 2009 r. do 43 proc. w tym roku, CEO nadal znajdują się na siódmej pozycji z ośmiu, wyprzedzając tylko urzędników rządowych (36 proc.) w rankingu wiarygodności. Eksperci akademiccy (67 proc.) i eksperci techniczni (66 proc.), „osoby takie, jak ja” (62 proc.) i pracownicy firm (52 proc.) wciąż cieszą się znacznie większym zaufaniem, jako źródła informacji o firmie. Wyniki badania wskazują, że CEO mogą zwiększyć wiarygodność swoją i swoich firm poprzez klarowną, przejrzystą komunikację (82 proc.), mówienie prawdy bez względu na to, jak bardzo jest nieprzyjemna (81 proc.) oraz utrzymywanie regularnych kontaktów z pracownikami (80 proc.).

Od czasu kryzysu gospodarczego z 2008 r. stało się oczywiste, że opracowywanie innowacyjnych produktów i zarabianie pieniędzy to tylko warunki wstępne, jeśli chodzi o budowanie zaufania przez firmy. Atrybuty operacyjne, w tym wyniki finansowe i reputacja „najlepszego” miejsca do pracy, były dwukrotnie ważniejsze w 2008 r. (76 proc.), niż w 2014 r. (36 proc.). Większą wagę przykłada się obecnie do zaangażowania i atrybutów związanych z uczciwością, takich jak dobre traktowanie pracowników (59 proc.), słuchanie klientów (59 proc.) i wykazywanie się etycznymi, przejrzystymi praktykami (56 proc.). W tym roku badanie zidentyfikowało konkretne działania, które pomagają polepszyć wizerunek firmy w odniesieniu do tych atrybutów, m.in. zagwarantowanie kontroli jakości produktów (86 proc.), ochrona danych klientów (85 proc.) i przestrzeganie praw pracowniczych (85 proc.).

 

Źródło: Edelman Trust Barometer

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.