Polska na 50. pozycji w rankingu Wolności Gospodarczej 2014

Polska na 50. pozycji w rankingu Wolności Gospodarczej 2014

Brief for Poland / Aktualności

The Heritage Foundation i Wall Street Journal ogłosiły doroczny Index of Economic Freedom 2014. Polska zajęła 50. miejsce na świecie (na 186 badanych krajów) i w porównaniu do ubiegłego roku awansowała o 7 miejsc. Jest to najlepszy wynik w historii rankingu dla Polski.

-

Wskaźnik wolności gospodarczej dla świata wynosi 60,3 punktów i jest niemal o jeden punkt poniżej średniego wyniku z 2013 roku. W skali świata, począwszy od 2008 roku, wolność gospodarcza jest systematycznie ograniczana.

Polska osiągnęła lepszy wynik w porównaniu do 2013 r. o 1,0 pkt, otrzymując łącznie 67 punktów. Znacząca poprawa nastąpiła głównie w łatwości prowadzenia biznesu dzięki deregulacji zawodów oraz w barierach inwestycyjnych, gdzie uproszczono procedury związane z wydawaniem pozwoleń na budowę. Swoboda handlu jest bardzo dobrze oceniana. Zajmujemy tutaj 11 pozycję na świecie. W obszarach praw własności oraz poziomu korupcji zajęliśmy odpowiednio 41 lokatę.

Pośród państw europejskich Polska zajmuje 23 .miejsce na 43 badane kraje i ma wynik powyżej globalnej średniej. Jeśli chodzi o wydatki publiczne, Polska spadła o 5 miejsc i zajmuje dopiero 145. miejsce na 186 badanych państw.

- Uważam jednak, że powinniśmy aspirować do elitarnego grona krajów wolnych gospodarczo. W Europie należy do nich jedynie Szwajcaria. Ponadto przed nami są aż 22 kraje europejskie. Chciałbym też zwrócić uwagę, że wolność zależy wyłącznie od woli politycznej. Nie wymaga nakładów inwestycyjnych. Wystarczy stworzyć dobre warunki prawno-instytucjonalne do prowadzenia biznesu - powiedział Mariusz Pawlak, główny ekonomista Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

W regionie Europy Środkowej i Wschodniej najwyższą pozycję ma Estonia (4. miejsce w Europie). Wysoko są Niemcy (8. pozycja), Litwa (11. pozycja) i Czechy (15. pozycja). Za nami pozostają Węgrzy, Słowacy i Ukraina.

Za kraje wolne gospodarczo The Heritage Foundation uznaje tylko 6 krajów na świecie: Kanadę, Hongkong, Singapur, Australię, Nową Zelandię oraz Szwajcarię.

- Warto zwrócić uwagę na ścisłą korelację poziomu wolności gospodarczej z poziomem dochodu narodowego per capita - zauważył Tomasz Wróblewski, dyrektor ds. relacji z mediami Warsaw Enterprise Insititue. - W krajach wolnych jest ona zdecydowanie wyższa niż w pozostałych, a pomiędzy krajami wolnymi gospodarczo, a tymi, gdzie tej wolności nie ma jest przepaść. W Europie w pięciu najbardziej wolnych krajach średni PKB per capita wynosi $36,730, a w 5 najmniej wolnych zaledwie $13,727. Jest więc o co się bić i jest to dowód, że wolność niesie ze sobą zamożność.

Pierwsza dziesiątka rankingu przedstawia się następująco:

1. Hongkong (90,1)
2. Singapur (89,4)
3. Australia (82,0)
4. Szwajcaria (81,6)
5. Nowa Zelandia (81,2)
6. Kanada (80,2)
7. Chile (78,7)
8. Mauritius (76,5)
9. Irlandia (76,2)
10. Dania (76,1)

Na 11. miejscu analitycy The Heritage Foundation plasują Estonię (75,9) a na 12 - Stany Zjednoczone (75,5).

::

W Polsce partnerem strategicznym raportu jest Warsaw Enterprise Institute - fundacja Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.