wp - grudzien 2016

AdvertTrack, czyli reklama w Social Media

AdvertTrack, czyli reklama w Social Media

Brief.pl / Wiedza

Pod koniec 2013 internauci zaczęli nieco częściej korzystać z Facebooka. I tam też rośnie liczba użytkowników e-commerce świadomie korzystających z publikowanych tam reklam. Ale naprawdę duże zasięgi są budowane na Youtube, w grudniu zdominowanym przez reklamy Serce i rozum, Orange i Heyah. Te i inne trendy w reklamie digitalowej opisujemy w cyklicznym badaniu AdvertTrack.

-

O tym co się dzieje w digital marketingu można się najczęściej dowiedzieć z badań korzystania z reklam displayowych, publikowanych przez instytucje powiązane z sieciami reklamowymi. Wydarzenia w social media są za to opisywane w perspektywie największych fan page'y i kanałów Youtube. Najmniej wiedzy jest dostępnej z pogranicza tych dwóch światów - korzystania z reklam zasięgowych w mainstreamowych serwisach społecznościowych i video. IRCenter i ResearchNow postanowiło uzupełnić tę lukę w ramach badania AdvertTrack - cyklicznego pomiaru użytkowników social media.

Rozpoczęliśmy pomiar kilka miesięcy temu. Co wiemy o grudniu 2013 dzięki naszemu badaniu? Zaobserwowaliśmy, że w porównania do listopada, w grudniu internauci nieco chętniej korzystali z mainstreamowym serwisów: Facebooka i Youtube'a. Wzrosła również liczba czytelników blogów. Ta pierwsza zmiana może dotyczyć efektu świątecznego - chęci bycia razem i dzielenia się emocjami. Druga zmiana jest związana z rosnącą popularnością polskiej blogosfery; jej przedstawiciele piszą książki, występują w telewizji i w reklamach ATL (warto przy tym pamiętać, że reklamy display nie działają na blogach tak dobrze, jak na innych kanałach mediów społecznościowych). Z drugiej strony spadło korzystanie z portali horyzontalnych (i jest to bardziej długotrwały efekt).

 Badania internetu grudzień 2013

Jednocześnie Facebook z dnia na dzień staje się coraz trudniejszy dla marketerów. Zmiany w edge rank zdestabilizowały budżety, które bywają wyższe niż w innych sieciach reklamowych. W tym samym czasie internauci raczej nie uznawali publikowanych tam reklam za przydatne (tylko 22 proc.) i nieco rzadziej niż w listopadzie korzystali z tych reklam na smartphone'ach (27 proc.). Chyba jednak warto, bo rośnie intensywność korzystania z facebookowych reklam wśród użytkowników e-commerce (korzystają na tym głównie portale aukcyjne).

Podczas gdy Facebook ma za zadanie angażować, duże zasięgi w internecie są najczęściej osiągane na Youtube. W grudniu ponad milion obejrzeń miała reklama Rap Serca i Rozumu, a niewiele mniej - reklamy Orange, Heyah i banku Millenium. Warto przy tym pamiętać, że Youtube jeszcze ciągle jest jak telewizja - raczej nie angażuje, a internauci niechętnie klikają na publikowane tam reklamy (robi to 40 proc. użytkowników komputerów stacjonarnych i laptopów; na urządzeniach mobilnych jest ich dwa razy mniej).

O tym co wydaje nam się ważne w świecie reklamy w mediach społecznościowych będziemy pisać co miesiąc, mając nadzieję, że treściwie uda nam się opisać najnowsze trendy w digital marketingu.

Pobierz pełny raport za grudzień 2013

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.