AdvertTrack, czyli reklama w Social Media

AdvertTrack, czyli reklama w Social Media

Brief.pl / Wiedza

Pod koniec 2013 internauci zaczęli nieco częściej korzystać z Facebooka. I tam też rośnie liczba użytkowników e-commerce świadomie korzystających z publikowanych tam reklam. Ale naprawdę duże zasięgi są budowane na Youtube, w grudniu zdominowanym przez reklamy Serce i rozum, Orange i Heyah. Te i inne trendy w reklamie digitalowej opisujemy w cyklicznym badaniu AdvertTrack.

-

O tym co się dzieje w digital marketingu można się najczęściej dowiedzieć z badań korzystania z reklam displayowych, publikowanych przez instytucje powiązane z sieciami reklamowymi. Wydarzenia w social media są za to opisywane w perspektywie największych fan page'y i kanałów Youtube. Najmniej wiedzy jest dostępnej z pogranicza tych dwóch światów - korzystania z reklam zasięgowych w mainstreamowych serwisach społecznościowych i video. IRCenter i ResearchNow postanowiło uzupełnić tę lukę w ramach badania AdvertTrack - cyklicznego pomiaru użytkowników social media.

Rozpoczęliśmy pomiar kilka miesięcy temu. Co wiemy o grudniu 2013 dzięki naszemu badaniu? Zaobserwowaliśmy, że w porównania do listopada, w grudniu internauci nieco chętniej korzystali z mainstreamowym serwisów: Facebooka i Youtube'a. Wzrosła również liczba czytelników blogów. Ta pierwsza zmiana może dotyczyć efektu świątecznego - chęci bycia razem i dzielenia się emocjami. Druga zmiana jest związana z rosnącą popularnością polskiej blogosfery; jej przedstawiciele piszą książki, występują w telewizji i w reklamach ATL (warto przy tym pamiętać, że reklamy display nie działają na blogach tak dobrze, jak na innych kanałach mediów społecznościowych). Z drugiej strony spadło korzystanie z portali horyzontalnych (i jest to bardziej długotrwały efekt).

 Badania internetu grudzień 2013

Jednocześnie Facebook z dnia na dzień staje się coraz trudniejszy dla marketerów. Zmiany w edge rank zdestabilizowały budżety, które bywają wyższe niż w innych sieciach reklamowych. W tym samym czasie internauci raczej nie uznawali publikowanych tam reklam za przydatne (tylko 22 proc.) i nieco rzadziej niż w listopadzie korzystali z tych reklam na smartphone'ach (27 proc.). Chyba jednak warto, bo rośnie intensywność korzystania z facebookowych reklam wśród użytkowników e-commerce (korzystają na tym głównie portale aukcyjne).

Podczas gdy Facebook ma za zadanie angażować, duże zasięgi w internecie są najczęściej osiągane na Youtube. W grudniu ponad milion obejrzeń miała reklama Rap Serca i Rozumu, a niewiele mniej - reklamy Orange, Heyah i banku Millenium. Warto przy tym pamiętać, że Youtube jeszcze ciągle jest jak telewizja - raczej nie angażuje, a internauci niechętnie klikają na publikowane tam reklamy (robi to 40 proc. użytkowników komputerów stacjonarnych i laptopów; na urządzeniach mobilnych jest ich dwa razy mniej).

O tym co wydaje nam się ważne w świecie reklamy w mediach społecznościowych będziemy pisać co miesiąc, mając nadzieję, że treściwie uda nam się opisać najnowsze trendy w digital marketingu.

Pobierz pełny raport za grudzień 2013

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.