wp - grudzien 2016

O czym pamiętać, projektując stronę WWW?

O czym pamiętać, projektując stronę WWW?

Magazyn / Wiedza

We współczesnym projektowaniu stron internetowych jest kilka trendów, które zdecydowanie mają szansę przejść do „klasyki gatunku”. Mowa tu o rozwiązaniach wynikających ze zmian, jakie dokonują się na rynku marketingu internetowego. Upowszechniające się nowe technologie i zmieniające się oczekiwania użytkowników wymuszają wypracowanie nowego podejścia do komunikacji on-line. Dziś przedstawimy „strategiczne trendy”, przez pryzmat których powinniśmy spojrzeć na nasze obecne i przyszłe strony WWW.

-

1. Myślmy mobilnością

Wzrost liczby urządzeń, za pomocą których można przeglądać strony WWW, wymusza zmianę podejścia do projektu, jakim jest tworzenie serwisu on-line. W najprostszym ujęciu, tworzy się stronę mobilną, czyli uproszczoną wersję serwisu WWW z informacjami, które są ważne dla użytkowników mobilnych. Z reguły jest to numer telefonu, lokalizacja firmy czy inne informacje potrzebne w trybie „on the go”. Takie rozwiązanie ma jednak zasadniczą wadę, tworzymy dwa serwisy – jeden „oficjalny” dla użytkowników komputerów i drugi, mobilny. Dodatkowo, wciąż pozostaje pytanie, co z użytkownikami tabletów? Czy przygotowujemy trzecią wersję naszej strony?

Responsive Web Design
Przy tej liczbie urządzeń, z których korzystają obecnie użytkownicy, najrozsądniejszym podejściem do projektowania serwisów WWW jest idea „Responsive Web Design”. Polega ona na tworzeniu stron internetowych o płynnym układzie, który dopasowuje się do specyfikacji sprzętu, na którym są wyświetlane.  Forma jest adaptowana w odniesieniu do rozmiaru ekranu i dzięki temu dobrze wygląda na dowolnym urządzeniu – bez względu na to, czy korzystamy z komputera, laptopa, tabletu, smartfona czy telewizora. Najważniejszym elementem idei jest dostosowanie strony do możliwości urządzenia oraz, co kluczowe, do potrzeb samego użytkownika. W zależności od typu urządzenia można zmieniać kolejność elementów, a także rozmiar czcionki czy przycisków. Użytkownik mobilny będzie widział inną stronę niż użytkownik komputera, jednak obie wersje strony będą zawierać te same treści.

Mobilne aplikacje
Nie wszystkie informacje musimy prezentować na stronie WWW. Możemy odciążyć nasz serwis, wykorzystując aplikacje mobilne, które z powodzeniem przejmą część funkcji serwisu, przy okazji ułatwiając życie naszym użytkownikom. Przykładem może być tworzenie manuali produktowych, instrukcji obsługi czy centrum pomocy. Wyobraźmy sobie użytkownika, który ma jakiś problem z zakupionym produktem i szuka pomocy. Dzięki aplikacji, zawierającej zbiór porad, nie musi wchodzić na stronę internetową, by uzyskać pomoc – wystarczy, że sięgnie po telefon i otworzy wcześniej ściągniętą aplikację.

2. Angażujmy

Posiadanie aplikacji mobilnej, która przejmuje część funkcji strony, nie zwalnia nas z obowiązku tworzenia angażującej treści. Pamiętajmy, że posiadanie serwisu WWW ma sens, jeśli on żyje. Niestety wciąż można natknąć się na strony, które pełnią jedynie rolę „wizytówki”. Użytkownik, który na nie trafia, może poczytać „ogólne informacje o firmie”, poznać jej profil działalności i ewentualnie wysłać maila kontaktowego. Proste, ale czy skuteczne? Takie podejście można zrozumieć, jeśli dana firma ma świetny PR, poczta pantoflowa działa bez zarzutu, a klienci sami ustawiają się w kolejkach. Jednak większość firm nie znajduje się w takiej komfortowej sytuacji, dlatego stronę internetową należy traktować jak narzędzie pozwalające przekonać i pozyskać klienta.

Zróżnicowana forma przekazu
Zastanówmy się, jaki cel ma realizować nasza strona i dobierzmy narzędzia w taki sposób, by najlepiej pomagały osiągnąć zamierzony efekt. Zapomnijmy o jednej „właściwej” formie, której sztywno będziemy się trzymać. Opis właściwości produktu na pewno nie będzie wystarczający. Pamiętajmy, że content marketing ma przede wszystkim służyć pogłębieniu interakcji marki z klientami. Ma przyczyniać się do wywołania dyskusji, rozprzestrzeniania przekazu w sieci, „zabierania” materiału z naszej strony internetowej i umieszczania go na forach, blogach, w mediach społecznościowych. Żeby tak się stało, nasza treść musi być prezentowana w atrakcyjnej, angażującej formie. Czego możemy spróbować?

Dalszy ciąg artykułu można przeczytać w majowym numerze magazynu "Brief".

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.