Raporty społeczne nagrodzone

Raporty społeczne nagrodzone

Magazyn / CSR

Kompania Piwowarska, Nestlé Polska, KGHM Polska Miedź, PKN Orlen oraz Danone to laureaci tegorocznej edycji konkursu, w ramach którego nagradzane są najlepsze raporty społeczne spółek prowadzących działalność na polskim rynku.

-

3 grudnia 2012 roku w siedzibie Ministerstwa Gospodarki ogłoszono laureatów konkursu „Raporty Społeczne – Nagrody za najlepiej sporządzone raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu".  Jego głównym celem jest zwrócenie uwagi na znaczenie raportowania społecznego i wskazanie dobrych praktyk w tym zakresie. Organizatorami powstałego w 2007 roku projektu są: SGS (dawniej CSR Consulting), Forum Odpowiedzialnego Biznesu i PwC. „Brief” został patronem medialnym konkursu, w ramach którego podczas tegorocznej edycji przyznano dodatkowo nagrodę dziennikarzy.

Konkurs skierowany jest do firm prowadzących działalność w sposób odpowiedzialny społecznie, a więc z uwzględnieniem wpływu społecznego i środowiskowego, które zakładają w swojej strategii transparentność działań i dialog z interesariuszami. Rolą jury oceniającego zgłoszone do konkursu raporty jest wybór publikacji, które w sposób jasny, przejrzysty i wiarygodny prezentują działalność firm. W tym roku ocenie poddano 28 publikacji w porównaniu do 18. nadesłanych do zeszłorocznej edycji. Mimo iż nie każdą można uznać za raport społeczny czy zrównoważonego rozwoju, pokazuje to pozytywny trend, iż organizacje zaczynają przymierzać się do raportowania swojego wpływu społecznego.
 
Międzynarodowy standard
Tegoroczny laureat – Kompania Piwowarska – jest jedną z firm przygotowujących raporty wg międzynarodowego standardu GRI, który w Polsce zaczął zyskiwać popularność w 2010 roku. Od tego czasu coraz więcej firm decyduje się na raportowanie zgodnie z wytycznymi GRI, dzięki czemu łatwiej jest porównywać publikacje między sobą i odnaleźć istotne dla danego interesariusza kwestie. Małgorzata Walędzińska-Półtorak, SD manager w Kompanii Piwowarskiej, podkreśla, że wykorzystywanie standardu pozwala także m.in. na to, by śledzić postępy firmy na polu społecznej odpowiedzialności i rozliczać ją ze skuteczności podejmowanych działań. Dodatkowo spółka, jako część grupy SABMiller, korzysta z programu służącego zarządzaniu i raportowaniu społecznemu – Sustainability Assessment Matrix. Za jego pomocą w trybie półrocznym dokonuje oceny wyników browaru w zakresie realizacji priorytetów zrównoważonego rozwoju ustanowionych na poziomie grupy. W zwycięskiej publikacji spółka uwzględniła zatem wyniki za ostatnie dwa lata oraz cele na kolejne dwa lata finansowe „w ramach 10. priorytetów i obszarów zrównoważonego rozwoju”. Choć są one podawane na pięciostopniowej skali, czyli niewiele mówią czytelnikowi, możliwe jest porównanie w przyszłości celów z wynikami, a następnie zwrócenie się do Kompanii z prośbą o uzupełnienie czy raczej rozszyfrowanie informacji ujętych w raporcie. Z kolei do dobrych praktyk można zaliczyć uwzględnianie w publikacji nie tylko informacji o firmie i grupie, ale także opisów m.in. zasad Global Compact, norm ISO czy ogłoszonej w tym roku „Wizji zrównoważonego rozwoju dla polskiego biznesu 2050”, które mogą wprowadzać w temat mniej zorientowanego czytelnika,
 
Dziennikarskie spojrzenie
Twórcy konkursu po raz pierwszy w tym roku zdecydowali się wprowadzić nagrodę dziennikarzy. Ocenialiśmy m.in. to, na ile struktura raportu jest przejrzysta i ułatwia czytelnikowi poruszanie się po raporcie, czy jego język i przekaz są zrozumiałe oraz czy dane prezentowane są w sposób przejrzysty i atrakcyjny. Nagroda w tej kategorii przypadła firmie PKN Orlen. Dwoma aspektami, które szczególnie warto podkreślić w przygotowanym przez koncern raporcie, są: bardzo liczne odniesienia do stron WWW, na których można dowiedzieć się więcej na temat poruszanego w publikacji tematu, oraz podanie – obok wielkości emisji zanieczyszczeń – dopuszczalnych norm w tym zakresie.

Inicjatywa taka, jak konkurs na najlepsze raporty społeczne, może spotkać się z krytyką, jako że motywacją do stworzenia tego typu publikacji nie powinno być rywalizowanie o tytuł lidera. Jednak w sytuacji, gdy w ciągu ostatnich pięciu lat w Polsce powstało przeszło 100 raportów pozafinansowych, podczas gdy w tym samym czasie za granicą ich liczba sięga – w zależności od rynku – nawet kilka tysięcy, warto promować poprzez tę inicjatywę samą ideę raportowania społecznego. Może w ten sposób kolejne firmy rozważą przygotowanie tego typu publikacji, a jednocześnie zyskają one większe zainteresowanie samych interesariuszy, by z czasem rozliczać firmę z jej zobowiązań.

 

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

Rola prezentów w budowaniu relacji biznesowych

Brief.pl / Aktualności

Rola prezentów w budowaniu relacji biznesowych
Rola prezentów w budowaniu relacji biznesowych

Zbudowanie długotrwałych relacji z pracownikami, klientami czy partnerami biznesowymi, przekłada się na realizację celów założonych przez przedsiębiorstwa. Z kolei drobne upominki wręczane podczas spotkań biznesowych i prezenty dla pracowników, mają bezpośredni wpływ na stosunki międzyludzkie. Podpowiadamy, kiedy i jakie upominki wręczać, by odnieść sukces w biznesie.