Akustyczna lewitacja

Brief.pl / Technologie

Japońskim naukowcom udało się, za pomocą skomplikowanego systemu lewitacji akustycznej unieść obiekt w przestrzeni trójwymiarowej.

-

Lewitacja akustyczna to metoda wykorzystująca fale dźwiękowe do unoszenia małych cząstek.  Jest jedną z najciekawszych zjawisk w nauce.

Poruszanie obiektów w przestrzeni trójwymiarowej, czyli w dowolnie wybranym kierunku, jest nowością. Lewitacja akustyczna była znana naukowcom już w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Jednak wówczas ruch przedmiotów był wykonywany jedynie w jednym kierunku.

Jak to działa?

Japońscy naukowcy Yoichi Ochiai, Jun Rekimoto i Takayuki Hoshi umieścili niewielką cząstkę polistyrenu o 2 mm średnicy pomiędzy czterema głośnikami, wytwarzającymi bardzo silne fale dźwiękowe. Fale nakładając się na siebie utworzyły falę stojącą. Cząsteczki znajdujące się w jej ognisku uniosły się w powietrzu.

Do unoszenia cząsteczek używane są ultradźwięki, niesłyszalne dla ludzkiego ucha.

 

Obecnie lewitacja akustyczna stosowana jest głównie w przemyśle oraz przez badaczy efektów antygrawitacyjnych, na przykład w NASA.

Zobacz inne polecane artykuły

Okazje warte milion(y)

Brief.pl / Aktualności

Okazje warte milion(y)
Okazje warte milion(y)

Ile razy zdarzyło Ci się z żalem odrzucić atrakcyjną promocję, bo była to „oferta dla dwojga”, albo należało „podzielić się nią z przyjaciółmi”? Marcinowi i Adrianowi, dwóm studentom z Gniezna także przytrafiło się to nie raz i dlatego założyli serwis NaSpółę.pl. Młody, funkcjonujący od kilku miesięcy startup docenili inwestorzy, zasilając go okrągłym milionem złotych.

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?