wp - grudzien 2016

Mam pomysł i co dalej?

Mam pomysł i co dalej?

Brief.pl / Aktualności

Każdy z nas może zostać biznesmanem. Wystarczy pomysł i jego dobra realizacja. Jeśli w głowie masz nie tylko ideę, ale cały startup, pora na znalezienie odpowiedniej platformy crowdfundingowej. Dzięki niej Twój projekt może zostać zrealizowany.

-

Na świecie istnieje około 600 portali, dzięki którym można zaprezentować swój start-up. Opisać projekt, określić nagrody dla wspierających i ich ceny oraz cel finansowy, a przede wszystkim zebrać środki na rozwój swojego biznesu. Jednak przedtem, warto dowiedzieć się więcej na temat crowdfundingu.

Crowdfunding

Inaczej finansowanie społecznościowe, które odbywa się za pomocą platform internetowych. Dzięki wirtualnej społeczności pomysłodawca zbiera środki na zrealizowanie swojego projektu. Finansowanie opiera się na przekazywaniu pieniędzy na jasno określony cel. Informacja o projekcie jest ogólnodostępna, a możliwość wsparcia jest otwarta. Proces pozyskiwania pieniędzy odbywa się przy wykorzystaniu rozwiązań teleinformatycznych.

Dzięki finansowaniu społecznościowemu inicjatorzy przedsięwzięć społecznych, kulturalnych czy biznesowych mają możliwość pozyskania pieniędzy na realizację swoich działań. Finansującym może zostać każdy, a kwota którą przeznaczą na dany projekt jest dowolna. Często zdarza się tak, że wiele drobnych wpłat składa się na dużą sumę, która pozwala na rozwój biznesu.

Finansowanie społecznościowe w Polsce

Polakom, tak jak i wynalazcom z całego świata nie brakuje pomysłów na biznes, ani też chęci do wspierania młodych twórców. Rozwój crowdfundingu ograniczają jednak regulacje prawne i chociaż finansowanie jest legalne, to warto korzystać w tym celu z portali, które są do tego przeznaczone i zapewniają ochronę zarówno autorom projektów, jak i osobą wspierającym.

Zanim jednak wybierzemy portal, na którym chcemy zaprezentować swój startup warto zwrócić uwagę na kilka istotnych rzeczy. Praktycznie każda strona crowdfundingowa pobiera prowizję od zebranych pieniędzy. Trzeba wziąć ten fakt pod uwagę, ustalając minimalny budżet projektu. Należałoby, zanim wystawimy swój prototyp, sprawdzić czy istnieją podobne projekty, a jeśli tak dowiedzieć się w jaki sposób promowali je twórcy i czy osiągnęli swój cel. Bardzo ważna jest funkcja wtyczek społecznościowych, projekt powinno się promować nawet wśród znajomych oraz zachęcać ich do udostępniania informacji o zbiórce pieniędzy.

Zagraniczne portale crowdfundingowe

Zaczynamy prawdopodobnie od najbardziej znanego portalu crowdfundingowego, czyli Kikstartera. Zgodnie ze swoimi wytycznymi, akceptuje on wszystkie rodzaje projektów kreatywnych, jednak nie te związane z kampaniami charytatywnymi, stypendiami, a już na pewno dotyczące zbiórek na wakacje czy nową kamerę.

Proces składania aplikacji jest bardzo prosty i intuicyjny, wystarczy się zarejestrować i wypełnić dane dotyczące projektu. Najważniejsze jest to, aby podawać jak najwięcej szczegółów, które będą przydatne do podjęcia decyzji co do projektu.

Kickstarter pobiera 5 proc. opłaty od każdego zrealizowanego projektu. Największym minusem tego portalu jest to, że aby zarejestrować swój projekt należy być obywatelem USA posiadającym numer PESEL.

Najbardziej znanym polskim projektem na Kikstarterze, który osiągnął swój cel  jest NeuroOn. Natomiast rekordowa zbiórka pieniężna, która zdobyła ponad 68 tysięcy sponsorów i zarobiła 10 266 845 dolarów, to e-papierowy zegarek Pebble

Kolejnym godnym uwagi portalem jest Indiegogo. Indie jest skrótem od niezależności, więc już z samej nazwy można wywnioskować, że ta strona ma na celu zbiórkę funduszy. Układ witryny jest podobny do Kickstartera, więc łatwo się dostosować, jeśli ktoś zaczynał właśnie tam. W przeciwieństwie jednak do niego, na tym portalu można tworzyć projekty charytatywne. Indiegogo dostanie 4 proc. za każdy zrealizowany projekt oraz 3 proc. opłaty za płatności zrealizowane kartami kredytowymi. Dodatkowo jeśli prowadzisz kampanię spoza USA musisz zapłacić 25 dolarów.

RocketHub to kolejny portal croudfundingowy, który zapewnia start Twojemu projektowi. Strona oferuje prosty trzystopniowy proces, dzięki któremu prześlesz swój projekt. Następnie możesz śledzić postęp i stan projektu. Opłaty w RocketHub to 4 proc. funduszu od oddanego projektu, a 8 proc. jeśli projekt nie osiągnął celu finansowego. Ponadto za płatności kartami kredytowymi 4 proc. od funduszu. Wszystkie zebrane pieniądze zostają w kieszeni twórcy, nawet jeśli nie osiągnął finansowego celu, jaki wcześniej sobie wyznaczył. 

Jeśli jednak ktoś poszukuje portalu, na którym może zabrać pieniądze po prostu dla siebie może to zrobić dzięki stronie GoFundMe. Tutaj można znaleźć dofinansowanie na własne kampanie, a one mogą dotyczyć wszystkiego od zbiórki na podróż dookoła świata po lekarstwa dla chorego zwierzaka. Tutaj tak naprawdę chodzi o darowizny.

GoFundMe pobiera 5 proc. od wszystkich darowizn. W zależności od preferencji, można użyć WePay lub PayPal, opłata pobierana za te płatności wynosi od 2,9 proc. do 3,5 proc. W rezultacie od każdej darowizny pobierana jest opłata od 7,9 proc. do 8,5 proc. 

Warto jeszcze zapoznać się z portalami, takimi jak:

Razzo

Crowdrise

PledgeMusic

Sellaband

Appbarck

Crowdfunder

 

Polskie portale finansowania społecznościowego

Portal wspieram.to sam siebie nazywa mianem polskiego Kickstartera. Wspierają osoby kreatywne, pomysły które do tej pory nie były wcielane w życie przez niewystarczającą ilość gotówki. Portal zapewnia oprócz przestrzeni, także narzędzia ułatwiające promocję za pomocą mediów społecznościowych. Dodatkowo autor projektu może przeprowadzić dowód swojej koncepcji (proof-of-concept).

Kolejnym polskim portalem finansowania społecznościowego jest wspieramkulture.pl. Strona zajmuje się wyłącznie dofinansowaniem związanym z aktywnością kulturalną. Twórca musi być wyłącznym i niezależnym autorem projektów i ponosi odpowiedzialność za ich realizację. Wspieranie działa na zasadzie „wszystko-albo-nic”. Zbierać fundusze mogą projekty, które zawierają się w kategoriach: architektura, design, projekty specjalne, film, fotografia, komiks, moda, muzyka, pianie, rękodzieło, sztuki plastyczne, taniec, teatr i performance, nowe media i wydawnicze. Wpieramkulturę.pl pobiera 11 proc. zebranej sumy od udanego projektu.

MegaTotal czyli pierwszy w Polsce serwis crowdfundingowy, powstał w 2007 roku i zaczynał jako społecznościowa wytwórnia muzyczna. Teraz funkcjonuje jako platforma finansowania społecznościowego i oprócz projektów muzycznych można tam zgłaszać również projekty wydawnicze, filmowe, programistyczne oraz organizację wydarzeń. Dzięki portalowi zrealizowano 105 projektów. Na stronie znajduje się przewodnik, jak krok po kroku stworzyć i opublikować projekt.

Istnieje również polska strona crowdfundingowa, która zajmuje się wyłącznie zbieraniem funduszy na cele charytatywne i społeczne – SiePomaga. Wszystkie zgłoszenia są bardzo uważnie weryfikowane. Po zalogowaniu każdy użytkownik, może wspierać daną zbiórkę przeznaczając dowolną kwotę. Wspierający przekazując darowiznę nie otrzymują żadnych korzyści materialnych. Część wpłaconej kwoty, nie więcej niż 5 proc. jest przeznaczona na opłacenie prowizji operatora płatności oraz funkcjonowanie i rozwój platformy.

Sprawdź także:

Beesfund

MySeed

Polakpotrafi

Crowdfunders

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.