Reklama w Google - trendy na rok 2014

Reklama w Google - trendy na rok 2014

Brief.pl / Aktualności

Przewiduje się, iż w 2013 roku globalne wydatki na sferę marketingu cyfrowego osiągną wartość 118 miliardów dolarów. Duża część tej kwoty będzie należeć do Google’a. Szacuje się, że co trzeci (a niektórzy twierdzą nawet, iż co drugi) dolar wydany na te działania powędruje do giganta z Mountain View. W przyszłości ten udział może być jeszcze większy.

-

W Google’u codziennie pojawia się 5 miliardów zapytań. Nie ma się więc czemu dziwić, że działania reklamowe w wyszukiwarce odgrywają niezwykle kluczową rolę dla firm. System AdWords stale się zmienia. Jest on ciągle doskonalony poprzez wprowadzanie różnych zmian oraz udogodnień. Wszelkie rozwiązania są odpowiedzią Google’a na zmieniający się marketing, jak i zachowania konsumenckie.

A jak mogą wyglądać działania reklamowe w wyszukiwarce w nadchodzącym 2014 roku? Zmiany w tej sferze będą zachodzić na następujących płaszczyznach:

Multichannel marketing

Potencjalny odbiorca produktu lub marki ma możliwość korzystania z wielu źródeł, za pomocą różnych urządzeń (komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartfon). Szacuje się, że obecnie dotyczy to 90 proc. przypadków. Ponadto, więcej ludzi korzysta z paru urządzeń równocześnie. W porównaniu z rokiem 2010 jest to skok o 500 proc. Dlatego też, zrozumienie zachowań konsumenckich i dopasowanie do nich stosownego komunikatu będzie wielkim wyzwaniem dla marketerów. Wielokanałowość konsumenta będzie się tylko pogłębiała.

Trend ten widać najlepiej w zakupionych w ostatnim czasie przez Google’a firmach. W połowie 2012 roku przejął  firmę Wildfire, w celu wykorzystania jej potencjału w łączeniu swoich rozwiązań ze sferą mediów społecznościowych. Natomiast w kwietniu 2013 pozyskał startup Behavio, który zajmuje się analizą zachowań konsumenckich mobilnych odbiorców i przewidywaniem ich poczynań.

Automatyzacja procesów

Danych na temat odbiorców, które są bardzo cenne, ciągle przybywa. Stąd też do głównych wyzwań, z jakimi obecnie zmagają się marketerzy, dochodzi analiza i segregacja informacji oraz odpowiednie ich wykorzystywanie do poprawy skuteczności działań promocyjno-sprzedażowych. Ręczna obróbka danych nie przynosi oczekiwanych efektów, a dodatkowo generuje koszta. Potrzebna jest tu automatyzacja, gdyż samych informacji nie ubywa.

Im więcej wskaźników i zmiennych, tym większa potrzeba zastosowania rozwiązań pozwalających na automatyzację tych procesów. Chodzi o prowadzenie działań promocyjno-sprzedażowych z zastosowaniem: zewnętrznego oprogramowania, np. Ingenious Bid Manager oraz masowych, wieloetapowych rozwiązań SEA (Search Engine Advertising) mających za zadanie dotrzeć i zrozumieć potrzeby i zachowania każdego potencjalnego odbiorcy.

Welcome to native marketing family

Coraz częściej słychać głosy, że reklama w wyszukiwarce otworzyła drogę do nowego typu działań promocyjnych. Mowa o reklamie natywnej, której sposób przekazu marketingowego jest właściwy, nieinwazyjny i skomponowany w treść strony czy serwisu. Przypomina organiczną zawartość (np. tekst, wynik wyszukiwania), ale również wykorzystuje skład tematyczny danej witryny.

Oczywiście taka treść jest charakterystycznie oznaczona. W przypadku Google’a jest to żółte pole ze słowem “reklama”, które wyświetla się przy płatnym linku, będącym odpowiedzią na określoną frazę. Na każdym kroku mówi się o tym, że przyszłość reklamy i marketingu jest w coraz większym stopniu powiązana z wykorzystaniem treści (contentu). Native marketing jest na to odpowiedzią. Tym samym rola marketingu w wyszukiwarce jeszcze bardziej wzrośnie.

Hybrydowe rozwiązania

Sukces reklamy w Google’u tkwi w odpowiedzi na ciągle zmieniającą się rzeczywistość biznesowo-konsumencką. Tworzone są rozwiązania będące skrzyżowaniem z innymi kanałami marketingowymi: remarketingiem (RLSA, Dynamic Remarketing), display’em (sieć wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową) czy mailem. W październiku Google rozpoczął w USA testy łączące marketing w wyszukiwarce z działaniami odsłonowymi. Docelowo reklama banerowa ma pojawiać się podczas wpisywania frazy zawierającej słowa kluczowe konkretnych marek.

Integracja ekosystemu Google’a

Z roku na rok gigant z Mountain View coraz bardziej zacieśnia powiązania pomiędzy modułami swojego cyfrowego królestwa. Ostatnie zmiany w komentarzach na YouTube (powiązanie ich z kontem odbiorcy na platformie Google+) najlepiej to obrazują. Tak samo jest w przypadku tworzenia sieci pomiędzy elementami, które mogą wzmocnić Google’a w zakresie reklamy w wyszukiwarce. Przejawem tego jest wprowadzenie opcji “shared endorsements”, włączenie elementów Product Listing Ads czy Trusted Stores do systemu AdWords.

Tak naprawdę to dopiero początek zmian na tej płaszczyźnie.

Dariusz Zaniecki – Head of Tracking & Search Analytics w Ingenious Technologies Polska

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.