Mężczyźni i kobiety według Discovery Networks

Mężczyźni i kobiety według Discovery Networks

Brief.pl / Wiedza

Czasy, w których opisanie grupy docelowej ograniczało się do określenia płci, wieku i miejsca zamieszkania, powoli odchodzą do lamusa. Przynajmniej w przypadku rynku telewizyjnego i rosnących w siłę kanałów tematycznych. Tutaj poznanie widza to klucz do sukcesu.

-

Zdaje sobie z tego sprawę Discovery Networks, które zrealizowało w ostatnim czasie m.in. badania postaw i poglądów mężczyzn SPECIES oraz kobiet SHE.

Jest wiele metod badawczych, które pozwalają poznać konsumenta i na podstawie wyników przygotować optymalną ofertę. W przypadku telewizji, powszechnie stosowana jest telemetria – mówi Sylwester Molenda, dyrektor działu badań i innowacji w Discovery Networks CEEMEA. - Badania ilościowe jednak już nie wystarczają na coraz bardziej konkurencyjnym rynku kanałów tematycznych – dodaje Molenda.

Dlatego też Discovery Networks od kilku lat prowadzi obszerne badania jakościowe. Pierwsze badanie - cykliczny projekt SPECIES - zawiera spostrzeżenia i wiedzę na temat postaw i poglądów mężczyzn. Dzięki niej firma oraz jej partnerzy mogą lepiej zrozumieć, co to znaczy być mężczyzną w obecnych czasach. - Ta bezcenna wiedza pozwala tworzyć interesującą ofertę programową i zapewnia skuteczność komunikacji, a ponadto została wykorzystana do stworzenia narzędzia do planowania „Species planning tool”, które umożliwia reklamodawcom skuteczne dotarcie do męskiej grupy docelowej – wyjaśnia Molenda.

Raport SPECIES pokazuje kluczowe trendy w poglądach młodych mężczyzn, a także tempo zmian postaw życiowych. Oprócz pracy, która wciąż jest ważna, badani wskazali, że równie istotna jest dla nich partnerska relacja, realizacja własnych pasji oraz technologie. Można też zaobserwować, że w ciągu ostatnich kilku lat, w których cyklicznie aktualizujemy badanie, znacznie wzrosła rola ojcostwa i jest to tendencja ogólnoeuropejska. 50 proc. Polaków przyznaje, że założenie rodziny i wychowanie dzieci to ich życiowy priorytet. Jeśli przeanalizować wyniki przez pryzmat krajów, to kilka czynników zdecydowanie pozytywnie wyróżnia Polaków spośród pozostałych nacji. Tak jak chociażby stosunek do prowadzenia własnego biznesu – aż 71 proc. naszych rodaków wierzy, że uda im się poprowadzić własną firmę. To najwyższy wynik w Europie – podsumowuje Molenda.

Przykładem wykorzystania wiedzy o współczesnych mężczyznach w ofercie programowej może być wprowadzenie przez Discovery Networks we wrześniu 2013 roku nowego kanału Discovery Turbo Xtra, skierowanego do młodych polskich mężczyzn. - Na kanale tym znajdują się m.in. programy poświęcone tak ważnym dla współczesnych mężczyzn pasjom, jak motoryzacja, męskie jedzenie czy ekstremalne wędkarstwo: Jesse James – turbo pasja, Życie za kółkiem, Naprawdę wielkie żarcie, Na haczyku czy Warsztat retro – zauważa Molenda.

W 2010 roku Discovery Networks włączył do swojej oferty kanał skierowany do żeńskiej widowni - TLC, a rok później - ID. TLC jest obecnie najpopularniejszym międzynarodowym programem lifestylowym, natomiast ID przewodzi kategorii „mystery & suspense”. Wraz z rozwojem oferty programowej skierowanej do kobiet pojawiła się potrzeba poznania współczesnych kobiet. Tak narodził się projekt SHE, którego pierwsza edycja została przeprowadzona w zeszłym roku.

W pierwszej fazie projektu zrealizowaliśmy ankietę internetową, a następnie uzupełniliśmy ją o szczegółowe wywiady pogłebione, w których kobiety wypowiadały się na temat ich życia, nastawienia i inspiracji – mówi Dorota Klamka, odpowiedzialna za projekty badawcze w Europie Centralnej w Discovery Networks. Podobnie, jak w przypadku badania SPECIES, tak i projekt SHE będziemy rozwijać w kolejnych latach - dodaje.

W raporcie SHE wyszliśmy poza zwykłe statystyki, aby dowiedzieć się, jakie wybory i postawy budują u kobiet największe poczucie szczęścia– komentuje Molenda. - Odkryliśmy, że szczęście w małej mierze zależy od czynników zewnętrznych, takich jak chociażby zasobność portfela, a bardziej jest uzależnione od wewnętrznego nastawienia kobiet, w tym ich stosunku do życia. Jest więc w zasięgu każdej z nich.

Na poczucie szczęścia kobiet według SHE wpływa ponadto obecność życiowego partnera i zadowolenie z własnego wyglądu. Bardzo dużą rolę odgrywają przyjaciele oraz więzi rodzinne, które z jednej strony dają kobietom społeczne i emocjonalne oparcie, z drugiej zaś okazję do samorozwoju oraz miłego spędzenia wolnego czasu. Ostatnim wyznacznikiem szczęścia kobiet okazał się wysoki status społeczny ich płci i praca dająca możliwość samorealizacji.

Poziom szczęścia Polek nie odbiega od europejskiej średniej i wynosi 72 proc. Nasze rodaczki wyróżniają się natomiast jego wyznacznikami: rodzina i przyjaciele pełnią w życiu Polek ważniejszą rolę niż partner (odpowiednio 86 proc. wskazań na rodzinę, 75 proc. wskazań na przyjaciół), chociaż mężatki nadal są szczęśliwsze niż singielki. Przywiązują też większą niż ich koleżanki z innych krajów wagę do wyglądu. Jednocześnie rośnie grupa Polek, które nie planują dzieci – to już 14 proc. kobiet w przedziale wiekowym 20-30 lat.

Przykładem programu uwzględniającego zmiany zachodzące w postawach współczesnych kobiet może być Honey Boo Boo, który odpowiada na trend wskazujący, że szczęście to stan umysłu. Z kolei programy na TLC związane z wyglądem tak ważnym dla Polek to m.in. Miss zakupów, On Cię ubierze!, Zwycięska kolekcja, Salon sukni ślubnych, Salon ostatniej szansy. Tematyka rodzinna poruszana jest natomiast w programach: Wielodzietni, Porodówka czy Szpiegując swoje dziecko – komentuje Klamka.

Czy będą inne tego typu projekty? - Niewykluczone – odpowiada Molenda. - Wychodzimy z założenia, że oferta programowa musi być jak najlepiej dopasowana do zmieniających się potrzeb widzów. Jeśli więc w przyszłości stwierdzimy, że ze względu na zapotrzebowanie społeczne powinien powstać kanał tematyczny na przykład na temat ojcostwa i macierzyństwa, to być może znajdzie się on w ofercie Discovery Networks.

O Species i SHE

SPECIES to najbardziej kompleksowe badanie młodych mężczyzn przeprowadzone w Europie. W ramach projektu w latach 2008 – 2012 przebadano 32300 mężczyzn w wieku 18-49 lat, w tym 3000 z Polski. Najnowsza wersja raportu przedstawia kluczowe trendy w poglądach życiowych mężczyzn, takie jak: zwiększenie się roli partnerskiej relacji, ojcostwa, sukcesu i satysfakcji z życia, rozumianych jako realizacja własnych pasji, a także ważnego miejsca, jakie w życiu współczesnych mężczyzn zajmuje technologia.

SHE z kolei jest kompleksowym badaniem na temat życia kobiet, ich nastawienia oraz aspiracji. Wzięło w nim udział 5500 kobiet w wieku 20-49 lat z 11 krajów (również z Polski). Według badania istnieje 5 wyznaczników szczęścia dla współczesnych kobiet: szczęście to stan umysłu, życiowy partner, piękno wewnętrzne i zewnętrzne, przyjaciele i więzi rodzinne oraz status społeczny.

Raporty z badań “Spiecies” oraz “She” w angielskiej wersji językowej są dostępne na stronie www.discoveryinsights.com

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.