wp - grudzien 2016

Gronkiewicz-Waltz z miażdżącą przewagą

Gronkiewicz-Waltz z miażdżącą przewagą

Brief for Poland / Aktualności

Referendum w sprawie odwołania prezydent Warszawy spowodowało drastyczny wzrost obecności Hanny Gronkiewicz-Waltz w mediach. Niemal 11 tys. materiałów na jej temat w ciągu 31 dni października odnotował Press-Service Monitoring Mediów. To nieporównywalnie więcej niż w przypadku pozostałych prezydentów miast.

-

W zestawieniu z wrześniem, prezydent Warszawy występowała w środkach masowego przekazu niemal trzykrotnie częściej. W dodatku odnotowała ona w październiku więcej publikacji niż prezydent… Polski – Bronisław Komorowski (9,1 tys.). Powodem takiego stanu rzeczy było stołeczne referendum, w którym przeszło 90 proc. uczestników opowiedziało się za jej odwołaniem, ale frekwencja była za niska, by decyzja obywateli okazała się wiążąca. Nietrudno się więc domyślić, że duża część publikacji na ten temat nie była korzystna dla wizerunku Gronkiewicz-Waltz, a aż 83 proc. (8,9 tys.) spośród tych informacji zawierało w sobie wyraz „referendum”.
 
Na drugim miejscu w klasyfikacji dotyczącej prezydentów miast znalazła się – podobnie jak przed miesiącem - Hanna Zdanowska, która nie przekroczyła bariery 2 tys. publikacji. Na trzeciej pozycji utrzymał się Rafał Dutkiewicz (Wrocław), natomiast na czwartej Paweł Adamowicz (Gdańsk) wyprzedził Jacka Majchrowskiego (Kraków), który jeszcze przed miesiącem utrzymywał czwarty stopień podium. Poza pierwszą piątką znalazł się prezydent Poznania – Ryszard Grobelny, który jako ostatni przekroczył tysiąc publikacji.

Wykres 1. Porównanie liczby publikacji na temat prezydentów miast wojewódzkich we wrześniu i październiku 2013
 
Prezydenci miast w październiku występowali w mediach znacznie częściej w porównaniu z wrześniem. Tylko Janusz Kubicki – włodarz Zielonej Góry odnotował spadek. Wszystko to pomimo medialnej akcji wdarcia się na konferencję prasową radnych PO, którzy wcześniej przegłosowali uchwałę wbrew jego woli. Jednocześnie był on budzącym najmniejsze – z przebadanego grona - zainteresowanie mediów prezydentem.
 
Ekwiwalent reklamowy publikacji na temat Hanny Gronkiewicz-Waltz wyniósł 113 mln zł. Dla porównania – materiały dotyczące drugiego w klasyfikacji Rafała Dutkiewicza wycenione zostały na 12 mln zł, a te o trzecim Pawle Adamowiczu… na niecałe 5 mln zł.

::

Metodologia badania
 
W badaniu uwzględniono nazwiska prezydentów 18 polskich miast wojewódzkich (po dwa nazwiska w przypadku województw kujawsko-pomorskiego i lubuskiego): Piotr Krzystek – Szczecin, Paweł Adamowicz – Gdańsk, Piotr Grzymowicz – Olsztyn, Tadeusz Truskolaski – Białystok, Hanna Gronkiewicz-Waltz – Warszawa, Rafał Bruski – Bydgoszcz, Michał Zaleski – Toruń, Ryszard Grobelny – Poznań, Tadeusz Jędrzejczak – Gorzów Wlkp., Janusz Kubicki – Zielona Góra, Rafał Dutkiewicz – Wrocław, Ryszard Zembaczyński – Opole, Hanna Zdanowska – Łódź, Krzysztof Żuk – Lublin, Wojciech Lubawski – Kielce, Tadeusz Ferenc – Rzeszów, Jacek Majchrowski – Kraków, Piotr Uszok - Katowice.
Metoda: ilościowa analiza danych
Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych oraz kilkudziesięciu wybranych stacji RTV
Zakres czasowy: październik 2013
Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne
Analizowane słowa kluczowe: ww. nazwiska prezydentów miast wojewódzkich we wszystkich odmianach

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Magazyn / Ludzie

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego
Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Zgodnie z najnowszym raportem „Mobile Economy 2015”, stworzonym przez organizację GSMA, pod koniec 2014 r. ponad 3,6 mld ludzi na świecie miało wykupioną minimum jedną subskrypcję mobilną. To oznacza, że więcej niż połowa populacji ziemskiej właściwie w każdej chwili, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje, i bez żadnego wysiłku może skontaktować się z drugą osobą. Wykonując telefon czy wysyłając wiadomość tekstową za pomocą urządzenia mobilnego, rzadko kiedy zastanawiamy się jednak nad tym, kto sprawił, że czynności te są dziś nie tylko możliwe, ale również tak powszechne, że tracą na swojej wyjątkowości. Martin Cooper, wynalazca telefonu komórkowego, jest dla wielu kolejnym „wielkim nieznanym”.