wp - grudzien 2016

Polacy piją coraz więcej whisky

Polacy piją coraz więcej whisky

Brief.pl / Aktualności

Sprzedaż whisky w Polsce rosła przez ostatnie 10 lat w tempie ok. 20 proc. rocznie. Wprawdzie wciąż nie jesteśmy na tym rynku potęgą, ale w najbliższej przyszłości może się to zmienić.

-

Według danych The IWSR (International Wine & Spirit Research) w ciągu ostatnich 10 lat sprzedaż whisky w Polsce rosła w tempie ok. 20 proc. rocznie. Polska jest w związku z tym jednym z najszybciej rozwijających się rynków whisky na świecie. Według prognoz do końca roku w Polsce zostanie sprzedanych ok. 17,3 mln litrów whisky. Oznacza to, że pełnoletni Polak wypije w 2013 r. trochę ponad 0,5 l. tego trunku. Dla porównania wódki spożyje w tym czasie ok. 8,4 l.

Wprawdzie nadal nie jesteśmy potęgą na tym rynku, ale wzrost spożycia whisky wciąż postępuje. Według prognoz The IWSR w Polsce będziemy mieli do czynienia z rocznym 8-proc. wzrostem spożycia tego trunku przez kolejne 5 lat. Już teraz potencjał polskiego rynku whisky jest dostrzegany w Szkocji. W ostatnim raporcie Scotch Whisky Association, stowarzyszeniu producentów szkockiej whisky, Polska znalazła się w pierwszej dwudziestce największych odbiorców szkockiej pod względem ilości kupowanego trunku. Potencjał polskiego rynku zaczął dostrzegać również dom aukcyjny Bonhams, który zaczął umieszczać wyceny sprzedawanych przez siebie butelek whisky również w złotych.

Przyczyn wzrostu zainteresowania whisky w Polsce można szukać przede wszystkim w zmianie stylu życia i przejmowaniu zachodnich wzorców kulturowych. Drugim czynnikiem jest wzrost zamożności Polaków, a także zwiększenie dostępności whisky na polskim rynku. Rozwinęła się nie tylko sieć sprzedaży whisky, ale w ciągu ostatnich lat zmniejszyły się również jej ceny, a właściciele marek aktywnie wspierają sprzedaż whisky w Polsce za pomocą działań marketingowych.

Polacy odkryli również whisky jako inwestycje. Wprawdzie zdecydowana większość dostępnego na rynku trunku nie posiada walorów inwestycyjnych, ale historyczne dane pokazują, że rzadkie, kolekcjonerskie butelki starej szkockiej whisky single malt sprawdzają się również jako lokata kapitału. Według danych Whisky Highland indeks IGS 1000 – śledzący ceny tysiąca butelek o największym potencjale inwestycyjnym – wzrósł od początku roku o 18 proc. i 160 proc. w ciągu ostatnich 5 lat. W takie szkockie trunki Polacy zainwestowali już 10 mln zł.

::

Przeczytaj również:

Whisky na Facebooku

Piwa smakowe na Facebooku

Tagi:

whisky

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.