Polacy piją coraz więcej whisky

Polacy piją coraz więcej whisky

Brief.pl / Aktualności

Sprzedaż whisky w Polsce rosła przez ostatnie 10 lat w tempie ok. 20 proc. rocznie. Wprawdzie wciąż nie jesteśmy na tym rynku potęgą, ale w najbliższej przyszłości może się to zmienić.

-

Według danych The IWSR (International Wine & Spirit Research) w ciągu ostatnich 10 lat sprzedaż whisky w Polsce rosła w tempie ok. 20 proc. rocznie. Polska jest w związku z tym jednym z najszybciej rozwijających się rynków whisky na świecie. Według prognoz do końca roku w Polsce zostanie sprzedanych ok. 17,3 mln litrów whisky. Oznacza to, że pełnoletni Polak wypije w 2013 r. trochę ponad 0,5 l. tego trunku. Dla porównania wódki spożyje w tym czasie ok. 8,4 l.

Wprawdzie nadal nie jesteśmy potęgą na tym rynku, ale wzrost spożycia whisky wciąż postępuje. Według prognoz The IWSR w Polsce będziemy mieli do czynienia z rocznym 8-proc. wzrostem spożycia tego trunku przez kolejne 5 lat. Już teraz potencjał polskiego rynku whisky jest dostrzegany w Szkocji. W ostatnim raporcie Scotch Whisky Association, stowarzyszeniu producentów szkockiej whisky, Polska znalazła się w pierwszej dwudziestce największych odbiorców szkockiej pod względem ilości kupowanego trunku. Potencjał polskiego rynku zaczął dostrzegać również dom aukcyjny Bonhams, który zaczął umieszczać wyceny sprzedawanych przez siebie butelek whisky również w złotych.

Przyczyn wzrostu zainteresowania whisky w Polsce można szukać przede wszystkim w zmianie stylu życia i przejmowaniu zachodnich wzorców kulturowych. Drugim czynnikiem jest wzrost zamożności Polaków, a także zwiększenie dostępności whisky na polskim rynku. Rozwinęła się nie tylko sieć sprzedaży whisky, ale w ciągu ostatnich lat zmniejszyły się również jej ceny, a właściciele marek aktywnie wspierają sprzedaż whisky w Polsce za pomocą działań marketingowych.

Polacy odkryli również whisky jako inwestycje. Wprawdzie zdecydowana większość dostępnego na rynku trunku nie posiada walorów inwestycyjnych, ale historyczne dane pokazują, że rzadkie, kolekcjonerskie butelki starej szkockiej whisky single malt sprawdzają się również jako lokata kapitału. Według danych Whisky Highland indeks IGS 1000 – śledzący ceny tysiąca butelek o największym potencjale inwestycyjnym – wzrósł od początku roku o 18 proc. i 160 proc. w ciągu ostatnich 5 lat. W takie szkockie trunki Polacy zainwestowali już 10 mln zł.

::

Przeczytaj również:

Whisky na Facebooku

Piwa smakowe na Facebooku

Tagi:

whisky

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.