wp - grudzien 2016

Rynek Monitoringu i Analiz Social Media 2013

Rynek Monitoringu i Analiz Social Media 2013

Brief.pl / Patronaty

Monitoring i analityka internetu są wykorzystywane przede wszystkim do identyfikacji kryzysów i oceny efektywności komunikacji. Zastosowania znanego z początkowego okresu entuzjazmu social media - ROI i pozyskiwanie nowych klientów - nie są już w polu oczekiwań praktyków social media. Istnieje poczucie, że obecnie dostępne w Polsce narzędzia są za drogie i nie oferują wystarczająco dokładnych wskaźników.

-

Monitoring i analityka Social Media zadomowiły się w światowym internecie od początku 2009 roku. Od samego początku wiązano z nim wiele nadziei, połączonych zarówno z entuzjazmem mediów społecznościowych, jak i precyzyjną analityką internetową. IRCenter - w odpowiedzi na potrzeby rynku wyrażone przez firmę monitoringową Sentione - postanowiło sprawdzić, co obecnie sądzą na temat monitoringu i analizy internetu jego użytkownicy.

Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2013 roku wśród 241 osób zawodowo zajmujących się mediami społecznościowymi - przedstawicieli agencji interaktywnych, marketingowych, social mediowych i PR, agencji badawczych, domów mediowych i klientów końcowych. Nie jest to reprezentatywne badanie ilościowe, tylko złożona sonda wśród użytkowników tych narzędzi.

 

Jakie są główne wnioski z badania rynku monitoringu i analiz social media?

Monitoring i analityka internetu są obecnie wykorzystywane przede wszystkim do identyfikacji kryzysów i oceny efektywności komunikacji. Okazuje się, że zastosowania znanego z początkowego okresu entuzjazmu social media - ROI i pozyskiwanie nowych klientów - nie są już w polu oczekiwań praktyków social media.

Użytkownikom monitoringu i analityki social media najbardziej zależy na jakości wyników i zakresie badanych źródeł. Dane powinny pochodzić z wielu, dobrze dobranych źródeł i powinny być dopasowane do potrzeb analitycznych (bez postów umieszczanych przez roboty i farm linków). Mało istotne okazują się obecnie: wskaźnik sentymentu i możliwość tagowania wyników. Ten pierwszy - być może z powodu jego małej dokładności; ten drugi - ponieważ tego typu narzędzia muszą być proste w obsłudze i nie wymagać dodatkowej pracy.

Jakość wyników jest istotna dla bardzo wielu różnych podmiotów (od agencji interaktywnych, aż do klientów końcowych). Na ich tle wyróżniają się agencje social media - dla ich pracowników kluczowa jest możliwość dotarcia do danych historycznych (oglądanie, co się działo z marką kilka lat wstecz) i wskaźnik zaangażowania (aby móc raportować efektywność kampanii social mediowych).

Narzędzia do monitoringu i analityki mediów społecznościowych muszą być proste i oferować dokładność wyników. Istnieje natomiast poczucie, że obecnie dostępne w Polsce narzędzia są za drogie i nie oferują wystarczająco dokładnych wskaźników. Pojawia się zatem oczekiwanie, że albo ceny będą niższe, albo pojawi się szerszy zakres usług oferowanych w ramach obecnych cen.

Monitoring i analizę internetu outsourcuje się do zewnętrznych firm, najczęściej agencji badawczych, które mogą śledzić markę również w innych mediach i porównywać je z deklaracjami konsumentów. Nie nastała jeszcze epoka trackingów łączących dane deklaratywne i behawioralne. A tego oczekiwałoby aż 82 proc. uczestników naszego badania. Dzięki temu pojawiłaby się kolejna wyczekiwana funkcjonalność - możliwość oceny zasięgu kampanii.

Użytkownicy dashboardów social mediowych oczekiwaliby również wzbogaconej analityki (pamiętajmy, że nie są oni obecnie zadowoleni z dokładności wskaźników). Dlatego też coraz częściej się zdarza, że dane z monitoringu i analityki mediów społecznościowych są analizowane przy pomocy oprogramowania statystycznego, wykorzystywanego do analiz danych pochodzących z klasycznych badań marketingowych.

W Polsce - podobnie do światowych trendów - powoli kończy się epoka hiperentuzjazmu Social Media, które miały się okazać lekiem na wszystkie bolączki ATLu. Rodzimi marketerzy zdali już sobie sprawę, że digital i social media to tylko kolejne kanały marketing mixu. Rośnie zapotrzebowanie na analitykę social media - głównie dlatego, że marketerzy wciąż nie mają pojęcia, jakie bezpośrednie korzyści (ROI) przynosi obecność na tych kanałach. Wydaje się, że monitoring i analityka mediów społecznościowych w dłuższej perspektywie mają sens - ale tylko wtedy jeżeli te usługi będą stanowić integralną całość marketing mixu. A do tego jeszcze długa droga.


Szczegółowe wyniki badania są dostępne są pod linkiem.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.