Rynek Monitoringu i Analiz Social Media 2013

Rynek Monitoringu i Analiz Social Media 2013

Brief.pl / Patronaty

Monitoring i analityka internetu są wykorzystywane przede wszystkim do identyfikacji kryzysów i oceny efektywności komunikacji. Zastosowania znanego z początkowego okresu entuzjazmu social media - ROI i pozyskiwanie nowych klientów - nie są już w polu oczekiwań praktyków social media. Istnieje poczucie, że obecnie dostępne w Polsce narzędzia są za drogie i nie oferują wystarczająco dokładnych wskaźników.

-

Monitoring i analityka Social Media zadomowiły się w światowym internecie od początku 2009 roku. Od samego początku wiązano z nim wiele nadziei, połączonych zarówno z entuzjazmem mediów społecznościowych, jak i precyzyjną analityką internetową. IRCenter - w odpowiedzi na potrzeby rynku wyrażone przez firmę monitoringową Sentione - postanowiło sprawdzić, co obecnie sądzą na temat monitoringu i analizy internetu jego użytkownicy.

Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2013 roku wśród 241 osób zawodowo zajmujących się mediami społecznościowymi - przedstawicieli agencji interaktywnych, marketingowych, social mediowych i PR, agencji badawczych, domów mediowych i klientów końcowych. Nie jest to reprezentatywne badanie ilościowe, tylko złożona sonda wśród użytkowników tych narzędzi.

 

Jakie są główne wnioski z badania rynku monitoringu i analiz social media?

Monitoring i analityka internetu są obecnie wykorzystywane przede wszystkim do identyfikacji kryzysów i oceny efektywności komunikacji. Okazuje się, że zastosowania znanego z początkowego okresu entuzjazmu social media - ROI i pozyskiwanie nowych klientów - nie są już w polu oczekiwań praktyków social media.

Użytkownikom monitoringu i analityki social media najbardziej zależy na jakości wyników i zakresie badanych źródeł. Dane powinny pochodzić z wielu, dobrze dobranych źródeł i powinny być dopasowane do potrzeb analitycznych (bez postów umieszczanych przez roboty i farm linków). Mało istotne okazują się obecnie: wskaźnik sentymentu i możliwość tagowania wyników. Ten pierwszy - być może z powodu jego małej dokładności; ten drugi - ponieważ tego typu narzędzia muszą być proste w obsłudze i nie wymagać dodatkowej pracy.

Jakość wyników jest istotna dla bardzo wielu różnych podmiotów (od agencji interaktywnych, aż do klientów końcowych). Na ich tle wyróżniają się agencje social media - dla ich pracowników kluczowa jest możliwość dotarcia do danych historycznych (oglądanie, co się działo z marką kilka lat wstecz) i wskaźnik zaangażowania (aby móc raportować efektywność kampanii social mediowych).

Narzędzia do monitoringu i analityki mediów społecznościowych muszą być proste i oferować dokładność wyników. Istnieje natomiast poczucie, że obecnie dostępne w Polsce narzędzia są za drogie i nie oferują wystarczająco dokładnych wskaźników. Pojawia się zatem oczekiwanie, że albo ceny będą niższe, albo pojawi się szerszy zakres usług oferowanych w ramach obecnych cen.

Monitoring i analizę internetu outsourcuje się do zewnętrznych firm, najczęściej agencji badawczych, które mogą śledzić markę również w innych mediach i porównywać je z deklaracjami konsumentów. Nie nastała jeszcze epoka trackingów łączących dane deklaratywne i behawioralne. A tego oczekiwałoby aż 82 proc. uczestników naszego badania. Dzięki temu pojawiłaby się kolejna wyczekiwana funkcjonalność - możliwość oceny zasięgu kampanii.

Użytkownicy dashboardów social mediowych oczekiwaliby również wzbogaconej analityki (pamiętajmy, że nie są oni obecnie zadowoleni z dokładności wskaźników). Dlatego też coraz częściej się zdarza, że dane z monitoringu i analityki mediów społecznościowych są analizowane przy pomocy oprogramowania statystycznego, wykorzystywanego do analiz danych pochodzących z klasycznych badań marketingowych.

W Polsce - podobnie do światowych trendów - powoli kończy się epoka hiperentuzjazmu Social Media, które miały się okazać lekiem na wszystkie bolączki ATLu. Rodzimi marketerzy zdali już sobie sprawę, że digital i social media to tylko kolejne kanały marketing mixu. Rośnie zapotrzebowanie na analitykę social media - głównie dlatego, że marketerzy wciąż nie mają pojęcia, jakie bezpośrednie korzyści (ROI) przynosi obecność na tych kanałach. Wydaje się, że monitoring i analityka mediów społecznościowych w dłuższej perspektywie mają sens - ale tylko wtedy jeżeli te usługi będą stanowić integralną całość marketing mixu. A do tego jeszcze długa droga.


Szczegółowe wyniki badania są dostępne są pod linkiem.

 

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.