Każdy jest klientem

Każdy jest klientem

Magazyn / Inspiracje

Każdy z nas jest klientem. Wystarczy przypomnieć sobie swoje doświadczenia w kontaktach z różnego rodzaju firmami lub instytucjami, by uświadomić sobie wagę dobrej obsługi. Badania potwierdzają korelację pomiędzy jakością obsługi klienta a dochodowością.

-

Specjaliści z firmy Gensys obliczyli, że rocznie przedsiębiorstwa działające na polskim rynku z powodu złej obsługi tracą ok. 8,8 mld euro. Skoro rola, jaką odgrywa obsługa klienta, jest dobrze znana, dlaczego wciąż tak często jesteśmy niezadowoleni z jej jakości? Dlaczego podnoszenie jakości obsługi klienta wcale nie jest priorytetem wielu firm?

Być może powodem jest powszechne przekonanie, potwierdzone przez badania, że obsługa klienta wcale nie jest najważniejszym czynnikiem, który przekonuje konsumenta do korzystania z usług i produktów danej firmy...? Wciąż bardziej liczą takie aspekty, jak m.in. parametry, skład produktu, cena, dostępność, realizacja podstawowych obietnic składanych przez markę. W związku z tym przedsiębiorcy wolą zainwestować choćby w rozwój produktu bądź komunikację marketingową niż w podnoszenie jakości obsługi klienta.

Kolejną przyczyną niskiej jakości obsługi może być marginalizowanie działów zajmujących się konsumentami. Choć praca z klientem nie należy do łatwych, jest bardzo stresogenna oraz wymagająca, to wciąż działy obsługi konsumenta są jednymi z najgorzej opłacanych w całej strukturze firmy. Według ogólnopolskich badań wynagrodzeń przeprowadzonych przez firmę Sedlak & Sedlak, w minionych latach niższe wynagrodzenia mieli tylko pracownicy zatrudnieni w magazynie. W związku z tym często opiekunami klienta, czyli niejako ambasadorami firmy, są osoby bez odpowiedniego wykształcenia, nieprzygotowane do pełnienia takiej funkcji, bądź też niezmotywowane do pracy na rzecz danej marki.


Jakie błędy są najczęściej popełniane w obszarze obsługi klienta?

Karol Gajewski
business and strategy director, San Markos

Zaniedbanie, lekceważenie i nieumiejętność przyznania się do błędu. Jakkolwiek obsługa klienta w coraz większym stopniu opiera się na skomplikowanych narzędziach informatycznych, które mają za zadanie ograniczać błąd ludzki, to najczęściej właśnie nasza niedbałość sprowadza na nas kryzys. Prosty błąd, jak późniejsze wysłanie produktu czy realizacja usługi, z punktu widzenia konsumenta może być bardzo znaczący. Niestety, wciąż mamy tendencję do tego, by lekceważyć protesty czy reklamacje niezadowolonego klienta, bo przecież popełniliśmy tylko drobny błąd – najczęściej też nie przyznajemy się do niego. Z kolei, nie przyznając się do błędu, nie mamy odpowiedniej motywacji, aby go naprawić... i kryzys gotowy.

Aneta Kawiorska
client service manager, Netizens digital innovation house

Z mojej perspektywy takim błędem jest po prostu brak informacji. Oczywiście jest to pojęcie bardzo szerokie – od niewiedzy, poprzez uciekanie od omawiania z klientem trudnych kwestii aż do zupełnego braku kontaktu. Takie postępowanie znacznie obniża poziom zaufania klienta, za to intensywnie podnosi poziom jego frustracji. Podstawową zasadą jest dobry kontakt z klientem, nastawiony na sprawne realizowanie założonych przez niego celów. Ważne jest również to, aby Client Service dobrze rozumiał potrzeby każdej z obsługiwanych firm.

::

Cały artykuł można przeczytać w listopadowym wydaniu magazynu "Brief", nr 11(169)/2013, który dostępny jest m.in. w wersji elektronicznej na kiosk24.pl.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.