wp - grudzien 2016

Sytuacja na rynku reklamy

Sytuacja na rynku reklamy

Brief.pl / Wiedza

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Starlink, rynek reklamy, po trzech kwartałach 2013 roku, skurczył się o 5,7 proc. Czynnikiem, który miał największy negatywny wpływ na kondycję rynku był spadek wydatków na reklamę sektora telekomunikacji - niemal o jedną czwartą.

-

Pogłębił się również spadek nakładów pieniężnych na reklamę FMCG. Tłumaczyć to można dużymi cięciami wydatków w sektorze higiena i pielęgnacja. Zauważono jednak wzrost w segmencie napoje i alkohole. Całościowo w okresie od stycznia do września 2013 segment FMCG przeznaczył na reklamę o 66,4 mln zł mniej niż w ciągu trzech kwartałów roku 2012.

Niezagrożonym liderem wydatków na reklamę jest sektor handel. Po trzech kwartałach zwiększył on nakłady pieniężne o 10,9 proc. Dwucyfrowo rosły wydatki tego sektora na reklamę w telewizji i w internecie, jak również w magazynach. Przede wszystkim na reklamę więcej przeznaczała branża e-commerce, a także wielobranżowe sklepy wielkopowierzchniowe oraz sklepy oferujące sprzęt AGD i RTV.

Jedynie w internecie zaobserwowano wzrostową dynamikę przychodów - wyniosła ona 7,6 proc. Najszybciej rozwijającą się kategorią reklamy w tym medium jest reklama video emitowana in-stream. Wraz z rosnącą sprzedażą tabletów coraz prężniej rozwija się także reklama mobilna, a wynik ten jest silnie skorelowany z powstawaniem aplikacji, umożliwiających oglądanie video na żądanie.

W okresie od stycznia do września br. telewizja straciła 5,3 proc. przychodów reklamowych. Kurczenie się tego segmentu rynku jest spowodowane w dużej mierze ograniczeniem budżetów reklamowych przez sektor telekomunikacja i FMCG. Swoją pozycję umacniają jednak stacje tematyczne, zwiększając przychody reklamowe o 18,4 proc.

Prognozy

Rozwój rynku reklamy zależy od dwóch rodzajów czynników, którymi są: kondycja gospodarki (w szczególności kilku kluczowych sektorów) oraz sytuacja po stronie mediów. Pomimo optymistycznych prognoz wzrostu polskiej gospodarki rynek mediów bardzo powoli wychodzi z okresu spowolnienia, dlatego Starlink podtrzymuje roczną prognozę dynamiki rynku reklamy w przedziale pomiędzy -4,2 proc. a -4,5 proc.

Po stronie podażowej sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie. W reklamie internetowej sytuacja jest stabilna i rok 2013 zakończy się jednocyfrowym wzrostem w okolicy 7-8 proc. Kondycja pozostałych mediów nie budzi optymizmu w kontekście całorocznej dynamiki rynku reklamy. Jedynie sytuacja w reklamie radiowej zdaje się być stabilna, a końcówka roku może przynieść ożywienie w inwestycjach w to medium. Rynek reklamy prasowej zakończy rok z największym spadkiem, dotyczącym głównie prasy codziennej.

Infografika Starlink reklama

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.