Sytuacja na rynku reklamy

Sytuacja na rynku reklamy

Brief.pl / Wiedza

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Starlink, rynek reklamy, po trzech kwartałach 2013 roku, skurczył się o 5,7 proc. Czynnikiem, który miał największy negatywny wpływ na kondycję rynku był spadek wydatków na reklamę sektora telekomunikacji - niemal o jedną czwartą.

-

Pogłębił się również spadek nakładów pieniężnych na reklamę FMCG. Tłumaczyć to można dużymi cięciami wydatków w sektorze higiena i pielęgnacja. Zauważono jednak wzrost w segmencie napoje i alkohole. Całościowo w okresie od stycznia do września 2013 segment FMCG przeznaczył na reklamę o 66,4 mln zł mniej niż w ciągu trzech kwartałów roku 2012.

Niezagrożonym liderem wydatków na reklamę jest sektor handel. Po trzech kwartałach zwiększył on nakłady pieniężne o 10,9 proc. Dwucyfrowo rosły wydatki tego sektora na reklamę w telewizji i w internecie, jak również w magazynach. Przede wszystkim na reklamę więcej przeznaczała branża e-commerce, a także wielobranżowe sklepy wielkopowierzchniowe oraz sklepy oferujące sprzęt AGD i RTV.

Jedynie w internecie zaobserwowano wzrostową dynamikę przychodów - wyniosła ona 7,6 proc. Najszybciej rozwijającą się kategorią reklamy w tym medium jest reklama video emitowana in-stream. Wraz z rosnącą sprzedażą tabletów coraz prężniej rozwija się także reklama mobilna, a wynik ten jest silnie skorelowany z powstawaniem aplikacji, umożliwiających oglądanie video na żądanie.

W okresie od stycznia do września br. telewizja straciła 5,3 proc. przychodów reklamowych. Kurczenie się tego segmentu rynku jest spowodowane w dużej mierze ograniczeniem budżetów reklamowych przez sektor telekomunikacja i FMCG. Swoją pozycję umacniają jednak stacje tematyczne, zwiększając przychody reklamowe o 18,4 proc.

Prognozy

Rozwój rynku reklamy zależy od dwóch rodzajów czynników, którymi są: kondycja gospodarki (w szczególności kilku kluczowych sektorów) oraz sytuacja po stronie mediów. Pomimo optymistycznych prognoz wzrostu polskiej gospodarki rynek mediów bardzo powoli wychodzi z okresu spowolnienia, dlatego Starlink podtrzymuje roczną prognozę dynamiki rynku reklamy w przedziale pomiędzy -4,2 proc. a -4,5 proc.

Po stronie podażowej sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie. W reklamie internetowej sytuacja jest stabilna i rok 2013 zakończy się jednocyfrowym wzrostem w okolicy 7-8 proc. Kondycja pozostałych mediów nie budzi optymizmu w kontekście całorocznej dynamiki rynku reklamy. Jedynie sytuacja w reklamie radiowej zdaje się być stabilna, a końcówka roku może przynieść ożywienie w inwestycjach w to medium. Rynek reklamy prasowej zakończy rok z największym spadkiem, dotyczącym głównie prasy codziennej.

Infografika Starlink reklama

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.