Życie po życiu

Życie po życiu

Brief.pl / CSR

Most, farba, amfiteatr, sportowiec, samochód, wyspa, Uno Promo, 42 miliardy euro. Co je łączy? Choć trudno w to uwierzyć ale… plastikowa i na dodatek zużyta butelka. Europejczycy produkują rokrocznie średnio ponad pół tony odpadów komunalnych. Liczba ta waha się od 300 do 700 kilogramów w różnych państwach. Tymczasem znaczna część tych materiałów, jak chociażby plastikowe butelki, nadaje się do ponownego przetworzenia i wykorzystania. Można się o tym przekonać w ramach trwającego do 24 listopada Europejskiego Tygodnia Redukcji Odpadów.

-

Każdy z nas może odegrać istotną rolę w ograniczeniu ilości odpadów dzięki zmianie swoich nawyków, poprzez ponowne wykorzystanie produktów i ich sortowanie. To nie jest trudne, o czym przekonało się już wiele osób i firm.

Most - 27,5 metra
Najdłuższy na świecie most wykonany z plastikowych butelek po recyklingu znajduje się w szkockim Peeblessire. Konstrukcja zbudowana przez brytyjską firmę Vertech Composite ma 27,5 metra. Wytrzymuje obciążenie do 44 ton, umożliwiając komunikację pieszą i samochodową. Wykorzystane do budowy mostu produkty recyklingowe pochodziły z lokalnego wysypiska śmieci. Prezes Vartech William Mainwaring twierdzi, że materiał z plastikowych butelek opracowany na Uniwersytecie w Rutgers ma dłuższą żywotność niż tradycyjne budulce, takie jak stal, drewno czy beton. - Użyta technologia gwarantuje większą sztywność i wytrzymałość kompozytów powstałych na bazie butelek po recyklingu. Dzięki temu idealnie nadaje się do takich struktur jak mosty – mówi Mainwaring.

Farba zielona
Do pomalowania recyklingowego mostu idealnie nadawałaby się zielona farba opracowana przez firmę Sherwin-Williams. Farba taka już powstała w oparciu o plastikowe butelki z recyklingu i wytwarza mniej lotnych związków organicznych, które mogą powodować podrażnienia dróg oddechowych, uszkodzenia nerek, płuc i układu nerwowego, niż podobne produkty na bazie oleju.

Amfiteatr - 1,5 miliona plastikowych butelek
EcoARK, to z kolei budynek, który idealnie pasowałby do około rzecznego otoczenia. Stoi on na Tajwanie. Do stworzenia tej trzypiętrowej konstrukcji z amfiteatrem i salą wykładową wykorzystano 1,5 miliona plastikowych butelek. Far Eastern Group, która zleciła projekt, chciała w ten sposób podkreślić znaczenie ponownego wykorzystania materiałów wtórnych w tym kraju, w którym wskaźnik odzysku wynosi zaledwie 4 proc.

Sportowiec - 13 butelek
Biegając po plastikowym moście, można też nosić ubrania wykonane z plastikowych butelek. Każdy z kompletów ubrań Nike Pro TurboSpeed, które podczas letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie nosiła reprezentacja Stanów Zjednoczonych oraz piłkarze FC Barcelona podczas swoich meczów, został wykonany z trzynastu plastikowych butelek poddanych recyklingowi. Sportowcy mogliby również korzystać ze słuchawek Special Edition Beats by Dre, wykonanych z częściowo przetworzonych plastików.


Samochód - 22 plastikowe butelki
Biegaczy może mijać samochód, oczywiście nie byle jaki. W sam raz byłby elektryczny Ford Focus, w którym tkanina do wszystkich siedzeń, została wyprodukowana z 22 plastikowych butelek po recyklingu. Ford Motor Company opracował też tworzywa sztuczne wzmocnione biomateriałami z pszenicy Straf oraz kenaf, dążąc do redukcji wykorzystania materiałów plastikowych.

Wyspa - 125 tysiący plastikowych butelek
Joysxee, to projekt Richart’a Sowa. Stworzył on, w meksykańskiej zatoce Isla Mujeres, pływające wyspy, które unoszą się na pływakach wypełnionych 125 tysiącami plastikowych butelek. Na wyspie jest dom i ogród, który zapewnia jedzenie. Mieszkańcy są więc samowystarczalni. Lokatorzy z pewnością nie wzgardziliby również hamakiem Classic Envirope wykonanym w Twin Oaks. Tkanina w nim użyta powstała – a jakże – z przetworzonych plastikowych butelek.

Uno Promo - 2 000 użytkowników
Przy moście z powodzeniem mógłby też stanąć automat Uno Promo do zbiórki zużytych opakowań plastikowych po napojach. Tomra Collections Solutions, która jest producentem urządzenia, wykorzystuje w nim interaktywną platformę społecznościową ReAct, dzięki której każdy użytkownik może śledzić swój indywidualny profil z informacjami: ile kilogramów dwutlenku węgla nie zostało wyemitowanych do atmosfery, dzięki zwróconym butelkom. Platforma ma już ponad 2 000 użytkowników. Można stać się jej członkiem oddając plastikowe butelki i opakowania szklane do automatów ustawionych w delikatesach Alma oraz Piotr i Paweł, a także w sklepach sieci Kaufland. 


42 miliardy euro
Komisja Europejska szacuje, że pełne wykonanie unijnych przepisów dotyczących odpadów pozwoliłoby zaoszczędzić 72 mld euro rocznie, zwiększyć roczny obrót unijnego sektora gospodarowania odpadami i ich recyklingu o 42 mld euro i utworzyć ponad 400 000 miejsc pracy do 2020 r. Europejski Tydzień Redukcji Odpadów jest kolejnym krokiem, który może przyczynić się do osiągnięcia tych celów.

::

Materiał powstał w oparciu o opracowanie na stronie earth911.com oraz ewwr.eu.

Zobacz inne polecane artykuły

Okazje warte milion(y)

Brief.pl / Aktualności

Okazje warte milion(y)
Okazje warte milion(y)

Ile razy zdarzyło Ci się z żalem odrzucić atrakcyjną promocję, bo była to „oferta dla dwojga”, albo należało „podzielić się nią z przyjaciółmi”? Marcinowi i Adrianowi, dwóm studentom z Gniezna także przytrafiło się to nie raz i dlatego założyli serwis NaSpółę.pl. Młody, funkcjonujący od kilku miesięcy startup docenili inwestorzy, zasilając go okrągłym milionem złotych.

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.