CSR w branży alkoholowej

CSR w branży alkoholowej

Brief.pl / CSR

Czy firma, która zajmuje się produkcją alkoholu może być odpowiedzialna społecznie? Jakie działania na rzecz odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju podejmuje jeden z czołowych producentów alkoholi wysokoprocentowych na świecie. M.in. na te pytania odpowiada Aneta Jóźwicka, dyrektor ds. relacji korporacyjnych Diageo Polska.

-

Czy firma, która zajmuje się produkcją alkoholu może być odpowiedzialna społecznie?
Od lat staramy się udowadniać, że może. Aby to potwierdzić, w ciągu ostatniego roku na szczeblu globalnym zweryfikowaliśmy swoje podejście do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. W ramach procedury weryfikacji przeprowadziliśmy rozmowy z ponad 40 udziałowcami firmy, aby przyjrzeć się z bliska problemom społecznym, środowiskowym i gospodarczym, z jakimi borykają się ich firmy i branże. Weryfikacja została przeprowadzona z uwzględnieniem zmian w zakresie wpływu firmy Diageo na środowisko geograficzne i zmieniających się problemów.

Jak narodził się pomysł, aby Diageo pozycjonowało się jako firma odpowiedzialna społecznie? Jaką rolę odegrał tu PR?
Firma Diageo ma kilkadziesiąt lat doświadczeń z zakresu CSR, pozwalających nam na stwierdzenie, że wiemy jak budować firmę odpowiedzialną społecznie. Nasze działania CSR są mocno zakorzenione w DNA firmy i nie opierają się na jednorazowych akcjach. Wdrażamy je w oparciu o wieloletnią strategię dla całego regionu Rosja i Europa Centralno-Wschodnia i dla całej firmy globalnie.

Zależy nam, by konsumenci sięgający po nasze marki, wiedzieli jak korzystać z nich w sposób odpowiedzialny. To że jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie potwierdzają też zewnętrzni eksperci. Jesteśmy dumni, że jako pierwsza firma alkoholowa w Polsce otrzymaliśmy nagrodę Lidera Odpowiedzialnego Biznesu, przyznawaną przez Pracodawców RP,  najstarszą i największą organizację zrzeszającą pracodawców w naszym kraju. Nasza kampania została także zgłoszona do zaszczytnego grona inicjatyw społecznych prowadzonych na terenie Unii Europejskiej – European Alcohol and Health Forum.

Jakie kroki podejmuje Diageo na rzecz odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju?
W zakresie wpływu na środowisko naturalne nasza działalność na terenie Afryki zdeterminowała nas do zwiększenia o 32 proc. efektywności wykorzystania wody, dzięki czemu firma uzyskała wyznaczony cel z dwuletnim wyprzedzeniem. Ponadto osiągnęliśmy najlepsze wyniki pod względem strategii dotyczącej zmian klimatycznych, a także ujawniania danych i wyników dotyczących emisji gazów cieplarnianych, spośród producentów napojów. Dzięki naszym programom z cyklu Learning for Life, realizowanym na terenie Ameryki Łacińskiej i Karaibów, mogliśmy wyszkolić ponad 25 000 osób. Podpisaliśmy także Zasady zaangażowania kobiet, wspólną inicjatywę agend ONZ – UN Women i UN Global Compact, w ramach której 6,4 milionów funtów brytyjskich ma zostać wydane w celu zaangażowania do działania 2 milionów kobiet na terenie 17 krajów z regionu Azji i Pacyfiku. Te wszystkie kroki sprawiły, że po raz kolejny spełniliśmy wymagania Globalnej Inicjatywy Sprawozdawczej, osiągając poziom aplikacji B+.

Jakie są główne, dobrowolne zobowiązania i cele przyjęte w Państwa strategii CSR? Jakich obszarów dotyczą?
Niedawno opublikowaliśmy raport z wynikami działań Diageo na rzecz zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej za rok zakończony 30 czerwca 2013 r. Raport podkreśla postęp i zobowiązania podjęte przez nas w zakresie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, z uwzględnieniem takich dziedzin jak rola alkoholu w społeczeństwie, woda i środowisko, rozwój społeczno-gospodarczy, ludzie, łańcuch wartości oraz zarządzanie i etyka.

Jak wyglądają działania Diageo w obszarze CSR w Polsce?
W Polsce – podobnie jak na innych rynkach – ze względu na specyfikę branży koncentrujemy się głównie na kampaniach promujących odpowiedzialne spożywanie alkoholu. Od ponad 4 lat prowadzimy kampanię „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie”, której centralną częścią jest promocja 4 zasad odpowiedzialnego picia alkoholu. W ramach działań BTL umieszczamy je na materiałach POS, a każdy klient stoiska alkoholowego, który podpisuje się pod zdaniem "Prowadzę. Nie piję" otrzymuje ulotkę informacyjną i upominek z hasłem kampanii.

W ramach działań PR podejmujemy inicjatywy, mające na celu zmianę postaw związanych ze spożywaniem alkoholu, wzrost społecznej świadomości i poprawę bezpieczeństwa na drogach: poszerzamy koalicję partnerów – w dotychczasowych edycjach kampanii były z nami sieć hipermarketów Real, Instytut Transportu Samochodowego, Fundacja Krzyś, Samar i Warszawski Uniwersytet Medyczny, którego Rektor objął kampanię honorowym patronatem.

Ponadto prowadzimy badania opinii na temat zachowań Polaków związanych z alkoholem, publikujemy porady i konkursy dla konsumentów, stworzyliśmy grę interaktywną dla użytkowników Facebooka i stronę www.pijrozwaznie.pl, na której udostępniamy profesjonalne szkolenie z zakresu asertywności. Aktualnie ruszamy z innowacyjną, kolejną odsłoną kampanii, którą już wkrótce będzie można zobaczyć m.in. na Facebooku.

Oprócz działań skierowanych do naszych konsumentów, w inicjatywy CSR angażujemy również naszych pracowników. To dzięki ich kreatywności powołaliśmy w Diageo Grupę Społeczności Lokalne, która organizuje m.in. wolontariat pracowniczy, czy wpiera domy dziecka. Z kolei pracownicy, którym bliskie są tematy ekologiczne, założyli Grupę GreenIQ.

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.