Formuła dostosowana do realiów rynku

Formuła dostosowana do realiów rynku

Magazyn / Wiedza

Z Francois Vincentem, dyrektorem ds. rozwoju franczyzy w Carrefour Polska, rozmawiamy m.in. na temat popularności tego modelu biznesowego w Polsce

-

Jakie podstawowe warunki musi spełniać potencjalny franczyzobiorca Państwa marki?

Francois Vincent: Carrefour Polska rozwija trzy formaty franczyzowe: Carrefour Express mini market z zielonym logo, przeznaczony do lokalizacji miejskich i wiejskich, o powierzchni sprzedaży od 100 m kw. do 500 m kw.; Carrefour Express convenience z pomarańczowym logo, przeznaczony do lokalizacji typowo miejskich, o powierzchni sprzedaży do 100 m kw.; Globi, przeznaczony do obszarów wiejskich i małych miast, o powierzchni do 100 m kw. Wymagamy jedynie, by potencjalny franczyzobiorca był właścicielem lub najemcą lokalu. Ważne jest również doświadczenie w handlu i chęć do współpracy. Nie ma żadnych opłat wejściowych, a na pierwsze zatowarowanie udzielamy długiego kredytu kupieckiego.

Których marek dotyczą umowy franczyzowe i które cieszą się większą popularnością?

Jak już wspomniałem rozwijamy w Polsce trzy formaty sklepów franczyzowych. Dzisiaj „zielonych” sklepów jest około 85 proc. „Pomarańczowych” jest mniej, ponieważ ten format wprowadziliśmy później. Ponadto jest on przeznaczony dla lokalizacji o dużym natężeniu ruchu klientów, w centrach dużych miast. Jednak ma on olbrzymi potencjał. W ostatecznym rozrachunku o rozwoju każdego z formatów zadecyduje rynek, bowiem to klienci wybierają określone placówki.

Ile sklepów działa obecnie na zasadach franczyzy, a ile sklepów są własnością Carrefour Polska? jak to wygląda także na świecie, czy proporcje te są podobne jak na polskim rynku?

Carrefour posiada różne formaty placówek handlowych aż w 33 krajach. Jedna trzecia z 15 tysięcy sklepów działa w formule franczyzy. W Polsce mamy jednak do czynienia z ewidentną przewagą placówek franczyzowych. Wynika to z faktu, że formuła franczyzy dotyczy mniejszych, osiedlowych sklepów, a specyfiką polskiego handlu jest właśnie duża liczba działających na rynku mniejszych placówek handlowych. Dla porównania Włochy, w których też jest sporo mniejszych sklepów, mają ich jednak dwa razy mniej niż Polska.

W Polsce działa obecnie 330 sklepów franczyzowych pod logo Carrefour Express i Globi. W nadchodzących latach planujemy utrzymać dynamiczne tempo rozwoju naszej sieci franczyzowej. Jeżeli chodzi o strategię Carrefour na świecie, rozwijamy franczyzę wszędzie tam, gdzie możemy. Jednak formuła franczyzy musi być dostosowana do realiów określonego rynku. Stąd franczyza w Polsce nie jest prostym odwzorowaniem franczyzy we Francji. Są punkty wspólne, ale np. we Francji franczyza jest bardziej „twarda” z uwagi na mniejszą liczbę dystrybutorów. Natomiast w polskich realiach dominuje większa wolność w prowadzeniu placówki handlowej. Nasza rola polega przede wszystkim na zaproponowaniu wsparcia w postaci sprawdzonego know-how, zaoferowaniu rozpoznawalnej marki, najlepszego asortymentu oraz zapewnieniu skutecznej logistyki. Warto dodać, że franczyza Carrefour w Polsce bywa źródłem inspiracji dla rozwiązań w innych krajach.

Jak ocenia Pan świadomość w zakresie tej formy współpracy na polskim rynku? Czy rośnie zainteresowanie tego typu modelem w Państwa branży?

Z raportów dotyczących rynku franczyzy wynika, że ta forma współpracy cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, a najchętniej na współpracę tego typu decydują się właściciele sklepów spożywczych. Franczyza niweluje ryzyko rozpoczynania i prowadzenia własnego biznesu. To cenna pomoc, szczególnie dzisiaj, kiedy z rynku znika rocznie nawet kilka tysięcy małych sklepów spożywczych. Sklepy osiedlowe w Polsce mają ogromy potencjał. Przyczyną ich problemów jest najczęściej brak nowoczesnego konceptu handlowego. Carrefour Polska może im go zaoferować.

Dlaczego zdecydowali się Państwo na taki model biznesowy? Co zyskuje wówczas firma  i jakie są przewagi takiego modelu w porównaniu z nieudostępnianiem praw na zasadach franczyny?

Rozwijamy franczyzę na świecie od 30 lat. Można powiedzieć, że franczyza jest zapisana w DNA Carrefour. Carrefour Polska ma trzy unikalne cechy. Jako jedyny międzynarodowy detalista oferujący franczyzę mamy doświadczenie w prowadzeniu własnych sklepów spożywczych, jesteśmy jedyną na rynku firmą multiformatową oraz jako jedyni oferujemy franczyzę partnerską, łączącą w sobie atuty franczyzy twardej i miękkiej.

Franczyza Carrefour Polska jest odpowiedzią na potrzeby rynku. Trzy lata temu Carrefour zdecydował na intensyfikację rozwoju franczyzy. Oddaliśmy swoje doświadczenie i know-how do dyspozycji polskich przedsiębiorstw. Dzisiaj ponad 300 właścicieli sklepów ma w Carrefour solidnego partnera. W trudnych czasach to ważny atut. W pierwszej połowie zeszłego roku z rynku zniknęło około 3 tys. małych, samodzielnie działających sklepów spożywczych. Tradycyjny rynek spożywczy w Polsce potrzebuje modernizacji. Małe sklepy mają potencjał i kapitał nie do przecenienia - lojalność klientów, natomiast nie umieją dostosować się do ich potrzeb. Franczyza z Carrefour jest dzisiaj dla nich najlepszym rozwiązaniem. Dzięki niej sklepy mogą korzystać z inwestycji, dostają odpowiednie wsparcie i wizję handlu na przyszłość.

Jakie mity  warto, Pana zdaniem, obalić na temat franczyzy?

Franczyza z Carrefour nie oznacza utraty wolności w prowadzeniu sklepu. Ale nie jest również tylko użyczeniem logo i zapewnieniem towaru. Franczyza to złożona współpraca. Carrefour proponuje nie tylko silną i rozpoznawalną markę, ale także dobrze dobrany asortyment i sprawną logistykę. Przez cały czas współpracy dostarcza niezbędnej wiedzy handlowej na temat trendów rynkowych, produktów, dzieli się swoim ponad 50-letnim doświadczeniem handlowym. Franczyzobiorca Carrefour otrzymuje od naszych specjalistów stałe wsparcie i doradztwo w prowadzeniu sklepu. Przedsiębiorcy zainteresowani podjęciem współpracy z siecią mają do wyboru aż trzy unikalne koncepty biznesowe, dostosowane do potrzeb ich klientów.

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?