Formuła dostosowana do realiów rynku

Formuła dostosowana do realiów rynku

Magazyn / Wiedza

Z Francois Vincentem, dyrektorem ds. rozwoju franczyzy w Carrefour Polska, rozmawiamy m.in. na temat popularności tego modelu biznesowego w Polsce

-

Jakie podstawowe warunki musi spełniać potencjalny franczyzobiorca Państwa marki?

Francois Vincent: Carrefour Polska rozwija trzy formaty franczyzowe: Carrefour Express mini market z zielonym logo, przeznaczony do lokalizacji miejskich i wiejskich, o powierzchni sprzedaży od 100 m kw. do 500 m kw.; Carrefour Express convenience z pomarańczowym logo, przeznaczony do lokalizacji typowo miejskich, o powierzchni sprzedaży do 100 m kw.; Globi, przeznaczony do obszarów wiejskich i małych miast, o powierzchni do 100 m kw. Wymagamy jedynie, by potencjalny franczyzobiorca był właścicielem lub najemcą lokalu. Ważne jest również doświadczenie w handlu i chęć do współpracy. Nie ma żadnych opłat wejściowych, a na pierwsze zatowarowanie udzielamy długiego kredytu kupieckiego.

Których marek dotyczą umowy franczyzowe i które cieszą się większą popularnością?

Jak już wspomniałem rozwijamy w Polsce trzy formaty sklepów franczyzowych. Dzisiaj „zielonych” sklepów jest około 85 proc. „Pomarańczowych” jest mniej, ponieważ ten format wprowadziliśmy później. Ponadto jest on przeznaczony dla lokalizacji o dużym natężeniu ruchu klientów, w centrach dużych miast. Jednak ma on olbrzymi potencjał. W ostatecznym rozrachunku o rozwoju każdego z formatów zadecyduje rynek, bowiem to klienci wybierają określone placówki.

Ile sklepów działa obecnie na zasadach franczyzy, a ile sklepów są własnością Carrefour Polska? jak to wygląda także na świecie, czy proporcje te są podobne jak na polskim rynku?

Carrefour posiada różne formaty placówek handlowych aż w 33 krajach. Jedna trzecia z 15 tysięcy sklepów działa w formule franczyzy. W Polsce mamy jednak do czynienia z ewidentną przewagą placówek franczyzowych. Wynika to z faktu, że formuła franczyzy dotyczy mniejszych, osiedlowych sklepów, a specyfiką polskiego handlu jest właśnie duża liczba działających na rynku mniejszych placówek handlowych. Dla porównania Włochy, w których też jest sporo mniejszych sklepów, mają ich jednak dwa razy mniej niż Polska.

W Polsce działa obecnie 330 sklepów franczyzowych pod logo Carrefour Express i Globi. W nadchodzących latach planujemy utrzymać dynamiczne tempo rozwoju naszej sieci franczyzowej. Jeżeli chodzi o strategię Carrefour na świecie, rozwijamy franczyzę wszędzie tam, gdzie możemy. Jednak formuła franczyzy musi być dostosowana do realiów określonego rynku. Stąd franczyza w Polsce nie jest prostym odwzorowaniem franczyzy we Francji. Są punkty wspólne, ale np. we Francji franczyza jest bardziej „twarda” z uwagi na mniejszą liczbę dystrybutorów. Natomiast w polskich realiach dominuje większa wolność w prowadzeniu placówki handlowej. Nasza rola polega przede wszystkim na zaproponowaniu wsparcia w postaci sprawdzonego know-how, zaoferowaniu rozpoznawalnej marki, najlepszego asortymentu oraz zapewnieniu skutecznej logistyki. Warto dodać, że franczyza Carrefour w Polsce bywa źródłem inspiracji dla rozwiązań w innych krajach.

Jak ocenia Pan świadomość w zakresie tej formy współpracy na polskim rynku? Czy rośnie zainteresowanie tego typu modelem w Państwa branży?

Z raportów dotyczących rynku franczyzy wynika, że ta forma współpracy cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, a najchętniej na współpracę tego typu decydują się właściciele sklepów spożywczych. Franczyza niweluje ryzyko rozpoczynania i prowadzenia własnego biznesu. To cenna pomoc, szczególnie dzisiaj, kiedy z rynku znika rocznie nawet kilka tysięcy małych sklepów spożywczych. Sklepy osiedlowe w Polsce mają ogromy potencjał. Przyczyną ich problemów jest najczęściej brak nowoczesnego konceptu handlowego. Carrefour Polska może im go zaoferować.

Dlaczego zdecydowali się Państwo na taki model biznesowy? Co zyskuje wówczas firma  i jakie są przewagi takiego modelu w porównaniu z nieudostępnianiem praw na zasadach franczyny?

Rozwijamy franczyzę na świecie od 30 lat. Można powiedzieć, że franczyza jest zapisana w DNA Carrefour. Carrefour Polska ma trzy unikalne cechy. Jako jedyny międzynarodowy detalista oferujący franczyzę mamy doświadczenie w prowadzeniu własnych sklepów spożywczych, jesteśmy jedyną na rynku firmą multiformatową oraz jako jedyni oferujemy franczyzę partnerską, łączącą w sobie atuty franczyzy twardej i miękkiej.

Franczyza Carrefour Polska jest odpowiedzią na potrzeby rynku. Trzy lata temu Carrefour zdecydował na intensyfikację rozwoju franczyzy. Oddaliśmy swoje doświadczenie i know-how do dyspozycji polskich przedsiębiorstw. Dzisiaj ponad 300 właścicieli sklepów ma w Carrefour solidnego partnera. W trudnych czasach to ważny atut. W pierwszej połowie zeszłego roku z rynku zniknęło około 3 tys. małych, samodzielnie działających sklepów spożywczych. Tradycyjny rynek spożywczy w Polsce potrzebuje modernizacji. Małe sklepy mają potencjał i kapitał nie do przecenienia - lojalność klientów, natomiast nie umieją dostosować się do ich potrzeb. Franczyza z Carrefour jest dzisiaj dla nich najlepszym rozwiązaniem. Dzięki niej sklepy mogą korzystać z inwestycji, dostają odpowiednie wsparcie i wizję handlu na przyszłość.

Jakie mity  warto, Pana zdaniem, obalić na temat franczyzy?

Franczyza z Carrefour nie oznacza utraty wolności w prowadzeniu sklepu. Ale nie jest również tylko użyczeniem logo i zapewnieniem towaru. Franczyza to złożona współpraca. Carrefour proponuje nie tylko silną i rozpoznawalną markę, ale także dobrze dobrany asortyment i sprawną logistykę. Przez cały czas współpracy dostarcza niezbędnej wiedzy handlowej na temat trendów rynkowych, produktów, dzieli się swoim ponad 50-letnim doświadczeniem handlowym. Franczyzobiorca Carrefour otrzymuje od naszych specjalistów stałe wsparcie i doradztwo w prowadzeniu sklepu. Przedsiębiorcy zainteresowani podjęciem współpracy z siecią mają do wyboru aż trzy unikalne koncepty biznesowe, dostosowane do potrzeb ich klientów.

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.