wp - grudzien 2016

Jak Polacy korzystają z nowoczesnych technologii płatniczych?

Jak Polacy korzystają z nowoczesnych technologii płatniczych?

Brief.pl / Wiedza

MasterCard zbadał stosunek Polaków do nowoczesnych technologii płatniczych, takich jak karty zbliżeniowe i zbliżeniowe płatności telefonem. „Polak a nowoczesne technologie płatnicze” to projekt badawczy złożony z trzech części. Wyniki pierwszej z nich pokazują, że już 26 proc. Polaków korzysta z kart zbliżeniowych, 25 proc. ze smartfonów, a 5 proc. z płatności zbliżeniowych przy użyciu telefonu.

-

Jak płacą Polacy?

Wśród rozwiązań technologicznych związanych z płaceniem najpopularniejsza jest karta płatnicza stykowo (44 proc. korzysta z niej minimum raz w tygodniu). Istotny jest także odsetek płacących zbliżeniowo kartą płatniczą (21 proc. minimum raz w tygodniu). Płatności za pośrednictwem telefonu (zbliżeniowo lub zdalnie) dokonało już około 5 proc. badanych. 

-Polacy przekonali się do zbliżeniowych płatności kartą, a teraz uczą się korzystania z kolejnych nowinek technologicznych, ułatwiających transakcje bezgotówkowe. Komórka stała się dziś swoistym centrum dowodzenia, za jej pomocą jesteśmy w stanie załatwić coraz więcej spraw. Smartfon może również spełniać funkcję naszego portfela. Karta płatnicza nie musi już być wydawana w postaci plastikowego prostokąta. Aby dokonać płatności możemy skorzystać z naklejki, zegarka, telefonu komórkowego czy też jakiegokolwiek innego przedmiotu, z którego klient może wygodnie używać w różnych codziennych sytuacjach – powiedział Aleksander Naganowski, business leader, business development, MasterCard.

Jaki jest profil osób, używających kart płatniczych zbliżeniowo?

Polacy płacący za pomocą kart zbliżeniowych to przede wszystkim osoby w wieku 18-39 lat,  dobrze sytuowane finansowo, zazwyczaj z wykształceniem wyższym lub średnim oraz otwarte na nowoczesne technologie - korzystające z internetu oraz posiadające telefon komórkowy. Wielkość miasta zamieszkania nie determinuje w znaczącym stopniu częstości korzystania z kart płatniczych zbliżeniowo.

Polacy korzystający ze smartfonów i/lub płatności zbliżeniowych (minimum jednego z tych rozwiązań) są zdecydowanie bardziej otwarci na nowości technologiczne, w tym na nowoczesne formy płatności telefonem. 

-Można się spodziewać, że w tej właśnie grupie najszybciej będzie wzrastała liczba osób intensywnie korzystających z nowoczesnych technologii w zakresie płatności. Jak pokazuje wiele badań (m.in. prowadzone przez NBP), otwartość na nowe technologie jest najważniejszym czynnikiem sprzyjającym przechodzeniu na obrót bezgotówkowy – powiedziała profesor Dominika Maison, Uniwersytet Warszawski. 

Badanie pokazało, że w polskim społeczeństwie możemy wyróżnić trzy grupy ze względu na stosunek do nowoczesnych form płacenia. Technologiczni innowatorzy to Ci otwarci na nowości technologiczne, pewni siebie, dla których wartości takie jak rodzina czy znajomi nie są tak istotne jak dla reszty badanych. Mianem ceniących komfort/status materialny określa się osoby, dla których ważne są zarówno wartości materialne, jak i poczucie bezpieczeństwa i swobody finansowej. Do grupy rodzinnych tradycjonalistów należą zaś osoby przywiązane do tradycyjnych postaw i wartości, ceniące sobie rodzinę, kontakty ze znajomymi oraz spokojne i przewidywalne życie.

NFC najbardziej znaną technologią płatności zbliżeniowych.

Ponad 1/4 badanych zna technologię NFC, używa jej jednak tylko 4 proc. Wśród przyczyn braku korzystania najczęściej wskazywane są ograniczenia techniczne. Najwyższą znajomość tej technologii zaobserwowano w grupie ceniących komfort/status materialny, przy czym wskaźnik korzystania jest wyższy w grupie innowatorów.

Polak a nowoczesne technologi płatnicze

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.