wp - grudzien 2016

E-mailing w e-commerce - pięć pierwszych kroków

E-mailing w e-commerce - pięć pierwszych kroków

Magazyn / Technologie

Analizując źródła ruchu w sklepach internetowych na czoło wysuwają się trzy narzędzia, które są najskuteczniejsze w jego dostarczaniu: wyszukiwarki, porównywarki cen oraz newslettery. O ile pierwsze dwa najlepiej sprawdzają się w pozyskiwaniu nowych klientów, o tyle e-maile wysyłane do zarejestrowanych już w naszej bazie odbiorców mają szczególne znaczenie w budowaniu lojalności konsumenckiej.

-

Idea komunikacji newsletterowej jest prosta - zachęcając użytkownika do pozostawienia nam swojego adresu e-mail, zyskujemy możliwość kontaktowania się z nim przy minimalnych kosztach. To dzięki temu ROI z kampanii e-mailingowych wynosi średnio aż 4362 proc., co oznacza, że inwestując 1 złotówkę, możemy oczekiwać zwrotu na poziomie aż 43,62 zł. Według brytyjskiego Direct Marketing Association to najlepszy wynik spośród wszystkich dostępnych w marketingu narzędzi.

Stali klienci są mniej wrażliwi na cenę i rzadziej poszukują ofert u konkurencji, dlatego często wystarczy przygotować ciekawy newsletter produktowy, by wygenerować znaczącą sprzedaż. Dodatkowo wysyłka mailingu jest wyjątkowo prosta. Przyjrzyjmy się więc pięciu krokom, zgodnie z którymi warto planować działania e-mail marketingowe w naszym sklepie.

1) Ustal cele

Określ to, jakie efekty chcesz osiągnąć i w jaki sposób zamierzasz je mierzyć. Chcesz zwiększyć sprzedaż ogółem czy jedynie wybranej kategorii produktów? Czy celem jest poprawienie rentowności - np. przez podniesienie ceny, a może na początek chcesz po prostu zwiększyć liczbę wizyt i przyzwyczaić odbiorców do regularnego odwiedzania sklepu? W każdym przypadku powinniśmy inaczej eksponować w kreacji e-mailingowej konkretne produkty, grafiki oraz ceny. Możesz także zadbać o to, by poszczególne wiadomości trafiały do różnych grup odbiorców na podstawie zdefiniowanych uprzednio filtrów.

2) Posiądź wiedzę

Czytaj, obserwuj innych i ucz się od najlepszych. W internecie dostępne są analizy, case studies i raporty, które przybliżają poszczególne zagadnienia związane z e-mailingiem. Bez problemu odnajdziesz m.in. badania eye-trackingowe newsletterów, które obrazują to, jak operuje ludzki wzrok w obrębie kreacji wiadomości. Poznaj wszystkie wskaźniki skuteczności, które pozwolą Ci analizować prowadzone działania e-mail marketingowe. Jeśli spodobała Ci się jakaś kreacja, zwróć uwagę na to. w jaki sposób została skonstruowana. Śledź też sposoby pozyskiwania nowych subskrybentów przez Twoją konkurencję.

3) Dobierz partnerów

Wybierz dobrą platformę e-mailingową, najlepiej przeznaczoną stricte do działań w obszarze e-commerce. Pozwoli Ci to prowadzić analizy nie tylko w obrębie kampanii e-mail, ale także w sklepie i na stronach docelowych. Dzięki temu będziesz w stanie mierzyć konwersję na sprzedaż oraz zaplanować np. cykl wiadomości retargetujących. Dobierz też odpowiednich ludzi - wewnątrz bądź na zewnątrz firmy - i ustal z nimi zasady współpracy.

 4) Zbuduj zasięg

Formularz subskrypcji na stronie głównej to pierwszy krok w tworzeniu własnej bazy adresowej. Prześledź wszystkie miejsca, w których konsumenci wpisują swoje dane i wymagaj tam podania także adresu e-mail. Podczas dokonywania zakupów, rejestracji w programie lojalnościowym, przy wypełnianiu ankiety satysfakcji bądź brania udziału w grach i konkursach itd. zadbaj o opatrzenie formularza subskrypcji tekstem zachęcającym do jego wypełnienia. Jak pokazują badania, użytkownicy najchętniej zostawią swój adres e-mail w nadziei na otrzymanie rabatu bądź ciekawej oferty promocyjnej.

 5) Zaprojektuj i wyślij

Stwórz skuteczną kreację i nie zmieniaj jej układu, jeśli nie musisz. Odbiorcy przyzwyczajają się do stałych elementów w poszczególnych mailingach. Zadbaj o właściwe proporcje grafiki do treści i pamiętaj, że w oknie podglądu widoczny będzie tylko górny fragment Twojego newslettera (tzw. preview pane). Umieść tam te elementy, które zachęcą odbiorcę do przewinięcia wiadomości. Dodaj linki i przetestuj ich działanie. Sprawdź poprawność wyświetlania w różnych programach pocztowych. W kolejnych kampaniach możesz porównywać skuteczność poszczególnych kreacji, np. w oparciu o testy A/B.

 Choć powyższe wskazówki stworzone zostały przede wszystkim z myślą o sklepach dopiero rozpoczynających swoją przygodę z e-mailingiem, to warto przejrzeć je także wówczas, gdy newslettery wysyłamy już od dawna. Powtarzając dzień po dniu te same działania, łatwo popaść w rutynę i stracić z oczu kluczowe elementy decydujące o skuteczności prowadzonych przez nas kampanii. Zachęcamy więc do analizowania, porównywania, testowania i życzymy wysokich wskaźników konwersji!

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.