8 trendów w e-commerce

8 trendów w e-commerce

Brief.pl / Wiedza

Prezentujemy 8 trendów, które mają lub będą miały największy wpływ na handel elektroniczny i gospodarkę internetową na całym świecie, w tym w Polsce.

-

Według ekspertów firmy doradczej Deloitte, autorów raportu „Digital Trends 2013” przygotowanego z okazji konferencji „e-nnovation 2013”, internet na całym świecie, także w Polsce podlega dynamicznym zmianom i trendom, tj.: cloud computing, popularność tabletów i smartfonów czy Big Data.

1. Big Data
Świat codziennie produkuje ogromną liczbę danych. Każdego dnia na całym świecie wysyłanych jest 500 mln tweetów. Big Data, czyli analiza dużych baz danych zyskuje coraz większe znaczenie w biznesie, w tym także w handlu. Można w ten sposób zbadać choćby przyzwyczajenia klientów czy łańcuch dostaw, pod warunkiem, że analizy dokonuje się w czasie rzeczywistym. Według prognoz rynek Big Data w 2015 roku będzie wart 48 mld dolarów, a jego przewidywany wzrost wyniesie 40 proc. rok do roku. W samym ubiegłym roku miliard dolarów zainwestowano w spółki, które skoncentrowały się na Big Data. Zdaniem ekspertów mitem jest opinia, że analiza dużych baz danych może być wykorzystywana jedynie przez wielkich graczy. Wręcz odwrotnie - jest przyszłością także dla średnich i małych firm.

2. Urządzenia mobilne
W Polsce w tym roku w użyciu było 8 mln smartfonów (wzrost o 2 mln w ciągu roku), co oznacza penetrację rynku na poziomie 31 proc. Dla porównania w USA jest to 50 proc. W tej chwili udział smartfonów i tabletów w globalnym rynku urządzeń do łączenia się z internetem wynosi 65 proc., a za cztery lata będzie to 70 proc. Ten wzrost oznacza spadek liczby laptopów i komputerów osobistych. Już teraz 80 proc. użytkowników deklaruje, że używa kilku ekranów do łączenia się z siecią. To wszystko ma również wpływ na handel. Rośnie liczba osób, które przed podjęciem decyzji o zakupie towaru sprawdzają oferty i ceny w swoich tabletach i smartfonach. W Polsce z takiej opcji korzysta 10 proc. osób, ale już w grupie 16-30 lat odsetek ten wynosi 25 proc.

3. Cloud computing
Aż 70 proc. światowego biznesu w jakiś sposób korzysta z „chmury”. Globalny rynek w tym sektorze rośnie i w 2020 roku będzie wart 241 mld dolarów. Wiele zagadnień związanych z „cloud computing”, jak choćby bezpieczeństwo danych czy ich „dalekie” położenie, zostało już rozwiązanych. Pytaniem otwartym pozostało jak osiągnąć integralność danych. Niewątpliwie na korzyść tego rozwiązania przemawiają koszty, firmy płacą tylko tyle, ile miejsca na „chmurze” zużyją.

4. Media społecznościowe
W ostatnich latach stały się one prawdziwą potęgą. W Polsce Facebook ma 8,78 mln aktywnych użytkowników. Ogólnie rzecz biorąc 40 proc. polskich internautów jest obecnych na którymś z portali społecznościowych. Około 50 proc. światowych użytkowników Internetu ma konto na Facebooku. Coraz częściej dotyczy to także biznesu. W tym roku 90 proc. firm, które znalazły się w zestawieniu Fortune 500 jest w jakiejkolwiek formie obecna w mediach społecznościowych. W Polsce aż 86 proc. firm ma profil na Facebooku. Aż jedna trzecia klientów preferuje tę formę kontaktu z firmą, a nie np. telefon, dlatego ważne jest by dawać im opcję wyboru. Eksperci przestrzegają jednak przez używaniem „social media” przez biznes jedynie jako kanału reklamowego. Mają one znacznie szersze zastosowanie, jak choćby serwis konsumencki czy interakcja z klientem.

5. Doświadczenia użytkowników (UX)
Czyli całość wrażeń użytkowników po zetknięciu się ze stroną internetową. Nie należy lekceważyć tego zjawiska. Aż 68 proc. osób wychodzi z danej strony z powodu jej ubogiego wyglądu i oferty, a 44 proc. opowiada przyjaciołom o swoich złych wrażeniach w sieci. Jeżeli chodzi o e-handel, to w tym względzie szczególnie istotne są kwestie związane z płatnościami i dostawami. Niektóre firmy dostrzegły już, że nie mogą lekceważyć wrażeń swoich użytkowników. Amazon zyskał 300 mln dolarów po usprawnieniu swej strony zgodnie z UX, a w banku Wells Fargo po uwzględnieniu oczekiwań użytkowników o 50 proc. wzrosła liczba składanych wniosków o kredyt. Jak pokazują badania 85 proc. problemów z UX może być rozwiązanych po przetestowaniu ich na jedynie pięciu użytkownikach.

6. Płatności mobilne
W ubiegłym roku 212 mln ludzi płaciło za pośrednictwem urządzeń mobilnych, a za dwa lata, według firmy Gartner, ma to już być 384 mln ludzi. Szacuje się, że wartość płatności mobilnych w 2015 roku sięgnie 472 mld dolarów. Pięć lat później, dzięki upowszechnieniu tego sposobu płatności wśród m.in. ludzi starszych, przegonią one płatności online, czyli dokonywane za pośrednictwem laptopa czy komputera. Większość banków, operatorów komórkowych, sprzedawców i niezależnych operatorów płatności już zrozumiała, że to smartfony będą kształtować nowy model biznesowy w płatnościach.

7. Internet rzeczy
Jeden z filarów sektora nowych technologii polegający na współpracy urządzeń z Internetem. W 2012 na świecie było 8,7 mld urządzeń internetowych, w 2016 roku ma to być już 10 mld, a cztery lata później 50 mld. Za pośrednictwem Internetu można sterować wieloma rzeczami: samochodami, lampami ulicznymi, domowymi urządzeniami (inteligentny budynek) czy choćby sensorami medycznymi, które mogą wysyłać nasze wyniki bezpośrednio do lekarza. W 2012 roku w 100 firm zajmujących się Internetem rzeczy zainwestowano 750 mln dolarów. Szacuje się, że w 2020 roku jego wpływ na globalną gospodarkę wyniesie 14 bilionów dolarów.

8. Bezpieczeństwo
Cyfrowa rewolucja wiąże się niestety z cyberprzestępczością, którą zajmują się coraz bardziej profesjonalne grupy. Niebezpieczeństwo stwarzają także sami pracownicy, którzy używają mobilnego sprzętu zarówno w celach prywatnych, jak i służbowych. W tym roku, według danych Deloitte, aż 59 proc. firm dotknęło naruszenie ich sieci i systemów teleinformatycznych, a szkody z tego tytułu mogły wynosić średnio od 700 tys. do 1,3 mln dolarów.

::

- Stworzenie własnej strategii cyfrowej to dziś obowiązek każdej firmy, która chce świadomie funkcjonować w internecie. Kluczowe jest jednak zbudowanie listy swoich priorytetów i odpowiedzenie sobie na pytanie, co chcemy osiągnąć i jakich w związku z tym narzędzi powinniśmy użyć, zamiast bezrefleksyjnie korzystać ze wszystkich możliwości, które oferują dziś nowoczesne technologie - mówi Dariusz Kraszewski, partner w dziale konsultingu Deloitte. - Można się spodziewać, że tak jak na świecie, także w Polsce firmy prowadzące handel tradycyjny będą odnotowywać spadki przychodów, jednocześnie odnotowując wzrost zakupów online, bo dziś klienta można znaleźć przede wszystkim w internecie – podsumowuje. 

Zobacz inne polecane artykuły

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.